شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

چاپ کتاب نانوپرداختکاری برای اولین بار در کشور

دکتر عبدالحمید عزیزی، عضو هیأت علمی دانشکده فنی و مهندسی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی  از انتشار کتاب "نانوپرداختکاری"  خبر داد و گفت: امروزه و در قرنی که از آن با عنوان قرن دانش یاد می­شود پیشرفت و توسعه پایدار هر ملت و دولتی نه با اتکا بر ذخایر و منابع زمینی و زیرزمینی از قبیل نفت، گاز، معادن و غیره  بلکه تنها با دستیابی به علوم و تکنولوژی­های پیشرفته در تمام  حوزه­ها محقق و میسر می­شود. از طرفی با رشد و گسترش علم و تکنولوژی، تقاضا برای  دستیابی به محصولاتی با کیفیت بهتر و برتر در تمام صنایع روز به روز در حال افزایش می­باشد. لذا جهت نیل به این مهم، دستیابی به علوم و تکنولوژی­های  برتر از قبیل روش­های ساخت و تولید پیشرفته  امری ناگریز و ناگزیر محسوب می­شود.

وی افزود: عملیات­های ماشینکاری، عملیات­هایی هستند که 18 تا 25 درصد فرایندهای ساخت و تولید قطعات و محصولات مختلف را شامل می­شوند. یکی از عملیات­های ماشینکاری، عملیات پرداختکاری است که از سه جنبه اقتصادی، علمی و زیباشناختی حائز اهمیت است. عملیات پرداختکاری، آخرین مرحله ساخت و تولید یک محصول را تشکیل می­دهد لذا مرحله بسیار ویژه و حساسی محسوب شده زیرا بروز کوچکترین خطا در این مرحله ممکن است خسارت جبران ناپذیری را سبب شده  و یا حتی دور ریز محصول را در پی داشته باشد. از طرفی در صورت اجرای درست این مرحله از تولید، قطعه و یا محصول مورد نظر به اوج زیبایی و کارایی خود می رسد. مهم­ترین هدف در عملیات­های پرداختکاری، دستیابی به سطحی با کیفیت مطلوب و مورد نظر است. امروزه کمتر صنعتی را می­توان یافت که بحث زبری و صافی سطح در آن مطرح نباشد از طرفی روشهای سنتی پرداختکاری نیز به دلیل نوع ابزار مورد استفاده در آنها، دارای معایب و محدودیت­های زیادی بوده که از جمله می­توان عدم توانایی پرداختکاری قطعات با هندسه­های پیچیده و نیز صافی سطح در حد میکرومتر را نام برد. لذا جهت رفع این معایب و محدودیت­ها، روشهای جدید و پیشرفته­یی با عنوان روشهای نانوپرداختکاری مطرح شدند که صافی سطح فوق دقیق و در حد نانومتر را سبب می­شوند. به دلیل اینکه بحث زبری سطح و دستیابی به سطحی با کیفیت دقیق و فوق دقیق، با مسائل مربوط به دینامیک قطعه مرتبط است لذا استفاده از روش های پیشرفته نانوپرداختکاری در صنایع مختلف به ویژه صنایع پیشرفته­یی از قبیل هوافضا، نظامی و خودروسازی  دارای جایگاه و اهمیت بسیار ویژه­ای می­باشند.

دکتر عبدالحمید عزیزی خاطر نشان کرد: به دلیل نبود هیچ منبع و مرجع کاملی در زمینه نانوپرداختکاری در داخل کشور، مولفین برآن شدند که با بهره بردن از مقالات معتبر با نمایه ISI و کتب برتر و نیز استفاده از تجربیات شخصی خود، کتابی جامع و کامل در این زمینه تالیف نمایند. لذا این کتاب، اولین کتاب تالیفی در زمینه نانوپرداختکاری در کشور محسوب شده که شامل 5فصل می­باشد. فصل اول این کتاب مقدمه ای بر روشهای سنتی پرداختکاری را شامل می­شود. فصل دوم، معرفی اجمالی از کل روشهای نانوپرداختکاری را در بر می­گیرد و در ادامه، فصل­های سوم، چهارم و پنجم به توضیح کامل سه روش از مهم­ترین و پرکاربردترین روشهای نانوپرداختکاری می­پردازد.

عضو هیأت علمی دانشکده فنی و مهندسی با اشاره به اینکه اولین بار است کتابی با این عنوان در کشور چاپ می شود گفت: کتاب نانوپرداختکاری با همکاری و تلاش بی وقفه مهندس عارف اعظمی دانشجوی تحصیلات تکمیلی رشته مهندسی مکانیک به چاپ رسیده که از ایشان و نیز تمامی اساتید، دانشجویان و عزیزانی که ما را در این راه کمک نمودند تشکر و قدرانی نموده و امید است این کتاب مورد عنایت و استفاده تمام فعالان و علاقمندان این حوزه قرار گیرد.

 

 چاپ کتاب نانوپرداختکاري براي اولين بار در کشور  چاپ کتاب نانوپرداختکاري براي اولين بار در کشور