شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

توسعه و گسترش همکاری های دانشگاه ایلام با مراکز علمی و دانشگاهی عراق

به گزارش خبرنگار روابط عمومی،  دانشگاه ایلام با هدف قرار گرفتن در میان دانشگاههای بین المللی و به منظور تقویت ارتباط با دانشگاههای کشورهای همسایه در صدد تعامل و ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی کشور عراق است.

در همین راستا رئیس دانشگاه ایلام، طی یک هیئت بلند پایه در روز دوشنبه  21 فروردین ماه سال  جاری و از طریق مرز زمینی مهران به این کشور سفر کردند.

دکتر" مصطفی نعمتی" معاونت آموزش، دکتر " محمدرضا شیرخانی" معاونت فرهنگی-اجتماعی و دکتر" عامر خیری" رئیس گروه همکاریهای علمی و بین المللی، پروفسور "محمد علی اکبری" رئیس دانشگاه ایلام را در این سفر همراهی کردند.

پاسخ به دعوت ریاست محترم دانشگاه واسط، شرکت در کنفرانس بین المللی این دانشگاه، پی­گیری مفاد تفاهم نامه فی­مابین (امضاء شده در سال گذشته) دانشگاه ایلام و دانشگاه واسط، پاسخ به دعوت دانشگاه بابل در شهر حله و بررسی راههای همکاری با آن دانشگاها از اهم اهداف این سفر عنوان شده است.

در همین راستا دیدارها و برنامه های متعددی نیز صورت گرفت که می توان به طور خلاصه به موارد زیر اشاره کرد:

 سخنرانی رئیس دانشگاه ایلام به زبان انگلیسی در افتتاحیه کنفرانس بین المللی دانشگاه واسط به عنوان مهمان ویژه که همزمان به زبان عربی ترجمه می­شد.

دکتر علی اکبری در این سخنرانی به لزوم ارتباطات علمی و فرهنگی بین دانشگاههای جهان اسلام، بویژه منطقه اشاره کردو رابطه ­ی خوب بین دانشگاه ایلام و واسط عراق را به عنوان نمونه موفق این ارتباط معرفی نمود.

علی اکبری،  آمادگی دانشگاه ایلام را در برقراری این روابط با کلیه دانشگاههای عراق و منطقه اعلام نمود.

 در کنار این کنفرانس مصاحبه تلویزیونی با شبکه ماهواره­ای النهرین توسط ریاست دانشگاه ایلام وهمچنین ملاقات با نماینده محترم استان واسط در پارلمان عراق انجام گرفت.

ب) در ادامه سفر هیأت ایرانی به عراق،  شرکت در همایش مربوط به وزارت علوم و فناوری و ملاقات با وزیر آموزش عالی عراق در شهر بغداد و در حاشیه این کنفرانس صورت گرفت.

 دکتر علی اکبری در دیداربا دکتر "عبدالرزاق العیسی" وزیر علوم و فناوری عراق، با اشاره به برقراری ارتباط خوب دانشگاه ایلام با دانشگاههای عراق بر لزوم حمایت وزارت از این ارتباط تأکید کرد.

 وزیرعلوم و فناوری عراق نیز ضمن ابراز خرسندی از این پیشرفت، فراهم کردن زمینه های بیشتر در راستای توسعه این ارتباط را ضروری دانست.

  در ادامه این همایش هیئتت ایلامی با مدیر شبکه ماهواره­ای الجامعیه که اخبار دانشگاههای عراق را پوشش می­دهد دیداری انجام شد و طی آن دو طرف برای پوشش خبری و معرفی دانشگاه ایلام به جامعه دانشگاهی عراق توافق کرده و از آنها به منظور تهیه گزارش و خبر از دانشگاه ایلام دعوت به عمل آمد.

 در این دیدار، جناب القطبی مدیر شبکه ماهواره الاشراق نیز برآمادگی این شبکه برای تهیه گزارش و پخش آن اعلام آمادگی کرد.

همچنین در دیدار از سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، هیئت اعزامی دانشگاه ایلام، ضمن ملاقات با دکتر اباذری رایزن فرهنگی ایران ، در خصوص تسهیل امور مربوط به تأسیس مرکز زبان فارسی دانشگاه ایلام در عراق و راه­ اندازی شعبه­ ای از دانشگاه ایلام در شهر کوت استان واسط بحث و تبادل نظر شد.

رئیس دانشگاه ایلام، در دیدارو نشست مشترک با دکتر "ماجد حمید" مسئول دانشگاه التقنیه وسطی بغداد به منظور برگزاری دوره­های مشترک تحصیلات تکمیلی به شیوه­ای که بخشی از تحصیل در عراق و بخشی دیگر  در دانشگاه ایلام صورت پذیرد مذاکره شد،  در این جلسه همچنین توافق شد برگزاری کارگاههای آموزشی ویژه اساتید  دانشگاه التقنیه در دانشگاه ایلام تداوم یافته وکارگاه بعدی (بهداشت مواد غذایی) پس از ماه مبارک رمضان در دانشگاه ایلام برگزار شود.

 دیدار و نشست مشترک با مسئولین دانشگاه بابل از دیگر برنامه های هیئت اعزامی دنشگاه ایلام، به کشور عراق بود، در این دیدار که به منظور بررسی راههای همکاری دو دانشگاه ایلام و بابل انجام شد مقرر گردید، کارشناسان دو طرف در خصوص تهیه پیشنویس تفاهم نامه همکاری با هم رایزنی نموده و در سفری که در آینده نزدیک، ریاست دانشگاه بابل به ایلام دارند، این تفاهم نامه از سوی رؤسای دو دانشگاه به امضاء برسد.

 جلسه مشترک با رئیس دانشکده مطالعات انسانی نجف و کربلا نیز در این سفر انجام شد،  این دانشکده متعلق به آستان مقدس ابوالفضل العباس (ع) است که در آینده نزدیک تبدیل به دانشگاه خواهد شد.

و در رشته­ های مختلف بویژه الهیات و معارف اسلامی، فقه و حقوق فعالیت می­کند و زمینه همکاری مشترک بین دو طرف وجود دارد.

دانشکده مطالعات انسانی نجف و کربلا،  دارای مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان است که زیر نظر مرکز آموزش زبان دانشگاه فردوسی مشهد فعالیت می­کند.

هیئت اعزامی دانشگاه ایلام به ریاست دکتر علی اکبری در نشست مشترک با دکتر الیاسری رئیس دانشگاه فرات الأوسط عراق، ودکتر مازن الحسنی معاون دانشگاه واسط و نمایندگانی از دانشگاه امیرکبیر ایران، در نشستی چهار جانبه شرکت کرد.

 علی اکبری ضمن اعلام آمادگی دانشگاه ایلام، برای همکاری با دانشگاه الفرات الاوسط عراق (با مرکزیت نجف اشرف و چهار استان جنوبی عراق یعنی کربلا، بابل، السماوه و العماره) از حضور نمایندگان دانشگاههای واسط عراق و امیرکبیر ایران ابراز خرسندی کرده  و طرح وپیشنهاد همکاری چهار جانبه بین دانشگاههای مذکور از سوی رئیس دانشگاه ایلام، مورد استقبال این نمایندگان قرار گرفت.

 مبادله نشان دانشگاهها بین دو طرف، جزئیات پیش نویس تفاهم نامه همکاری دو دانشگاه  که پس از رایزنی بین کارشناسان، به طور رسمی و در آینده نزدیک در ایلام به امضای دو رئیس دانشگاه الفرات الاوسط و دانشگاه ایلام می رسد از دیگر برنامه های این دیدار چهار جانبه بود.

 دیدار با تولیت آستان مقدس حضرت عباس(ع)، نشست غیر رسمی با معاون دانشگاه کربلا (در محل هتل محل اسکان هیأت در کربلا) از دیگر برنامه های سفر هیئت ایلامی به کشور عراق بود.

این هیأت جمعه مورخ 25/01/96 به ایران مراجعت نمود.

توسعه و گسترش همکاري هاي دانشگاه ايلام با مراکز علمي و دانشگاهي عراق توسعه و گسترش همکاري هاي دانشگاه ايلام با مراکز علمي و دانشگاهي عراق توسعه و گسترش همکاري هاي دانشگاه ايلام با مراکز علمي و دانشگاهي عراق توسعه و گسترش همکاري هاي دانشگاه ايلام با مراکز علمي و دانشگاهي عراق توسعه و گسترش همکاري هاي دانشگاه ايلام با مراکز علمي و دانشگاهي عراق توسعه و گسترش همکاري هاي دانشگاه ايلام با مراکز علمي و دانشگاهي عراق توسعه و گسترش همکاري هاي دانشگاه ايلام با مراکز علمي و دانشگاهي عراق توسعه و گسترش همکاري هاي دانشگاه ايلام با مراکز علمي و دانشگاهي عراق توسعه و گسترش همکاري هاي دانشگاه ايلام با مراکز علمي و دانشگاهي عراق