شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دکتر محمد علی‌اکبری:تلاش برای حرکت در مسیر نقشه جامع با پایش مداوم سند توسعه دانشگاه

به گزارش خبرنگار روابط عمومی و به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقام معظم رهبری به دفعات بر لزوم بهره‌برداری بهینه از مجموعه منابع کشور برای حرکتی منظم و پیوسته از وضعیت موجود به جایگاه علمی آرمانی، در قالب نقشه جامع علمی کشور تأکید کرده‌اند. بر این اساس دانشگاه‌ها باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود را به سمت تحقق اهداف، راهبردها و اولویت‌های نقشه جامع علمی سوق داده، تا با توکل بر اراده لایزال الهی، وضعیت مطلوب علم و فناوری در افق 1404 محقق شود. در همین رابطه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظر دارد که به منظور بررسی اقدامات و برنامه‌های دانشگاه‌های مختلف کشور به گفتگو با رؤسای برخی از دانشگاه‌ها بپردازد. در این نوبت گفتگوی ما با دکتر محمد علی‌اکبری، رئیس دانشگاه ایلام از نظر شما می‌گذرد.  

 

دانشگاه ایلام چه ظرفیت‌هایی برای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور دارد؟

دانشگاه ایلام به عنوان نماد آموزش عالی استان، با توجه به منابع انسانی شایسته و جوان، ویژگی‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای استان و عزم مدیریت دانشگاه برای پیشبرد اهداف آموزش عالی، ظرفیت‌های قابل توجهی برای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور دارد.

این دانشگاه که در دهه سوم از توسعه فعالیت‌های خود قرار دارد، با همفکری و همکاری مجموعه مدیریت و اعضای خانواده دانشگاه، شامل اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان، و جلب همکاری دیگر نهادهای استان، مصمم است تا به اهداف مندرج در برنامه استراتژیک پنج ساله دست یابد.  

بر اساس این برنامه و سیاست‌های کلی مندرج در آن که مبتنی بر اسناد بالادستی کشور است، بهبود شاخص‌های موجود و ارتقای سطح خدمات آموزشی، پژوهشی و فناوری، فرهنگی و دانشجویی و حوزه عمرانی سرلوحه اقدامات قرار گرفته است.

 

تا به حال چه اقداماتی در دانشگاه ایلام و در راستای پیگیری و تحقق محورها و اهداف نقشه جامع علمی کشور انجام شده است؟

مدیریت دانشگاه در نخستین اقدام، به تدوین مجموعه "جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های کلی توسعه دانشگاه" مبادرت کرده و این مجموعه پس از تصویب در شورای دانشگاه، جهت اجرا به بخش‌های مختلف ابلاغ شده است. علاوه بر این، هر یک از بخش‌های مختلف دانشگاه مکلف به پیشنهاد برنامه عملیاتی خود برای تبدیل سیاست‌ها به شاخص‌های کمی قابل ارزیابی شدند.

هم اکنون مرحله اجرا و ارزیابی برنامه‌ها و اقدامات جاری در دستور کار است و امید می‌رود با پایش مداوم، زمینه تحقق اهداف و وظایف مد نظر، بیش از پیش، فراهم شود.

 

برای آینده چه برنامه‌هایی دارید و آیا اصولاً پیش‌بینی درازمدتی در خصوص اهداف و وظایف دانشگاه ایلام در راستای اجرای نقشه جامع علمی کشور صورت گرفته است؟

ما قصد داریم در عرصه دیپلماسی علمی که مأموریت و برنامه جدید وزارت علوم است فعالیت جدی داشته باشیم. بر این اساس، پذیرش دانشجوی خارجی با اولویت پذیرش دانشجویان عراقی در دستور کار قرار دارد. بدین ترتیب، دانشگاه ایلام در مسیر بین‌المللی شدن قرار خواهد گرفت.

همچنین ایجاد قطب‌های پژوهشی متناسب با نیازهای استان و منطقه از اولویت‌های دانشگاه است که موضوع اقلیم، ریزگردها و خشکیدگی جنگل‌های بلوط از آن جمله به شمار می‌آید.

علاوه بر این، برابر مصوبات هیئت امنا، ورود به حوزه نفت و پالایش و پتروشیمی از برنامه‌هایی است که باید در میان‌مدت و درازمدت به صورت جدی پیگیری شود.

دکتر محمد علي‌اکبري:تلاش براي حرکت در مسير نقشه جامع با پايش مداوم سند توسعه دانشگاه