شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مراسم آغاز سال تحصیلی جدید با حضور وزیر علوم

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با حضور دکتر فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مهندس مروارید، استاندار ایلام، مهندس خوش خبر فرماندار ایلام، مهندس شادمهر کاظم زاده، منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی، رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، اعضاء هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان در دانشگاه ایلام برگزار شد.

دکتر محمد علی‌اکبری:دولت تدبیر و امید دانشجویان را صاحباصلی دانشگاه‌ها می‌داند

رئیس دانشگاه ایلام گفت: در دولت تدبیر و امید صاحبان اصلی دانشگاه دانشجویان هستند و همه‌ی تشکل‌های دانشجویی می‌توانند حرف خود را به راحتی بزنند.

دکتر محمد علی‌اکبری، رئیس دانشگاه،  ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و تبریک به مناسبت آغاز سال تحصیلی و خیر مقدم خدمت دکتر فرهادی وزیر علوم، و میهمانان و دانشگاهیان و تقدیر از حسن انتخاب وزارت علوم برای برگزاری جشن آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه ایلام اظهار کرد: تقارن آغاز سال تحصیلی با هفته گرامیداشت دفاع مقدس به صورت عام برای ملت ایران و به صورت خاص برای مردم استان ایلام تقارنی مبارک است.

وی با بیان اینکه استان ایلام استانی تحصیلکرده است که از نظر نسبت جمعیت تحصیل کرده به کل جمعیت سومین استان کشور است، افزود: 40 هزار دانشجو در 800 رشته تحصیلی با کمک 500 عضو هیئت علمی در قالب 37 دانشگاه و موسسه آموزش عالی در سطح استان مشغول تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه دانشگاه ایلام امروز جشن 40 سالگی خود را برگزار می‌کند، تصریح کرد: همکاران ما در دانشگاه ایلام جایگاه دانشگاه را می‌دانند و در راستای تحقق ماموریت نهاد علم در کشور در این استان فعالیت می‌کنند.

علی‌اکبری اظهار کرد: وظیفه خود را تحقق مرجعیت علم و فناوری در کشور و تبدیل ایران به کشوری پیشتاز در منطقه می‌دانیم و بر این باوریم که عرصه‌ی نقش‌آفرینی دانشگاهیان سراسر کشور است و در کنار دغدغه‌های استانی مسائل ملی را هم پیگیری می‌کنیم و در راستای انجام این ماموریت فرصت مطالعاتی نیز احیاء شده است.

رئیس دانشگاه ایلام با تاکید بر نقش تشکل‌های دانشجویی در ایجاد شور و نشاط در مراکز آموزش عالی گفت: وظیفه خود می‌دانیم که فضا را برای همه صداهای مقبول فراهم کنیم و این عزیزان مطمئن باشند می‌توانند حرف خود را به راحتی بزنند و مانند برخی دوره‌ها صداهای مخالف متوقف نخواهد شد چون دولت تدبیر و امید  دانشجویان را صاحب دانشگاه می‌داند.

دکتر محمد فرهادی: 6 هزار و 700 میلیارد ریال تسهیلات به دانشجویان پرداخت می شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جشن آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در دانشگاه  ایلام اظهار کرد: میزان سقف تسهیلات و یارانه پرداختی به دانشجویان در سال 93، 2 هزار و 600 میلیارد ریال بود که امسال این میزان به بیش از 6 هزار و 700 میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی سهم دانشجویان استان ایلام از این میزان تسهیلات را قابل توجه دانست و افزود: چهار میلیون و 800 هزار دانشجو در 2 هزار و 800 دانشگاه و موسسه آموزش عالی کشور (دولتی و غیر دولتی) در حال تحصیل هستند که از این تعداد 100 هزار نفر در مقطع دکترا و 350 هزار نفر هم در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل اشتغال دارند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: هم اکنون توسعه کمی دانشگاه ها به اندازه کافی در کشور وجود دارد و در این زمینه باید توجه خود را بیشتر به سمت توسعه کیفی دانشگاه ها متمرکز کنیم.
فرهادی گفت: در این زمینه طرح آمایش آموزش عالی در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است که در این طرح دانشگاه های کشور به 10 منطقه و چهار سطح محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی طبقه بندی شده اند.
وی ساماندهی آموزش عالی، ارتقای جایگاه و ایجاد محیطی پر نشاط در دانشگاه، حفظ و کرامت اساتید و دانشجویان، استقلال دانشگاه در حوزه فعالیت های علمی، آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی را از جمله مواردی اعلام کرد که در اجرای طرح آمایش آموزش عالی بطور جدی دنبال می شود.
فرهادی از همکاری های علمی و روابط دانشگاهی با کشورهای همجوار در دانشگاه های مرزی بویژه دانشگاه ایلام خبر داد و افزود: دانشگاه ایلام ظرفیت و پتانسیل همکاری های خوبی در قالب پذیرش دانشجو، تبادل استاد و انجام تحقیقات مشترک و خواهر خواندگی با کشور عراق دارد که باید تحقق این موضوع بطور جدی پیگیری شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: 131 آزمایشگاه در قالب شبکه ملی آزمایشگاه های کشور در حال تجهیز و تکمیل است که از این تعداد 50 آزمایشگاه تکمیل نهایی شده و مابقی در حال تکمیل شدن هستند.
فرهادی بر تقویت مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در دانشگاه های کشور تاکید کرد و افزود: شرکت های دانش بنیان در این مراکز مستقر می شوند و اساتید و دانشجویان باید ساعاتی از زمان موظفی خود را در این شرکت ها سپری کنند.
وی تاکید کرد: همچنین این شرکت ها دارای معافیت ها و مزایای بسیاری هستند که دانشگاه ها باید به این سمت و سو حرکت کرده و در جهت اشتغالزایی از آنها بهره گیرند.
فرهادی با بیان اینکه دانشگاه تنها یک نهاد علمی محض نیست و از تربیت متخصص و انجام فعالیت های علمی پژوهشی باید به سمت دانشگاه کارآفرین و نسل سومی حرکت کند، یادآور شد: فعالیت هایی در این زمینه انجام شده که در آینده آثار و نتایج آن مشخص خواهد شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: در طرح ساماندهی آموزش عالی کشور، کاربردی و عملی کردن رشته ها و حضور دانشجویان در محیط کار را بطور جدی دنبال می کنیم.
وی طرح بررسی سلامت جسمی و روحی تمامی دانشجویان در تمامی مقاطع و تشکیل پرونده پزشکی سلامت، راه اندازی و تجهیز اتاق های سلامت در خوابگاه های دانشجویی، ساخت 31 خوابگاه با حمایت خیران و پرداخت کمک هزینه ماهانه هفت میلیون ریال به دانشجویان مقطع دکترا را از دیگر برنامه های وزارت علوم دانست.
وی گفت: دانشگاه ایلام از نظر جذب هیات علمی، پذیرش دانشجو و تولید مقاله های علمی معتبر در سال های گذشته رشد چشمگیری داشته و از اعتبارهای حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم سهم قابل توجهی برای این دانشگاه در نظر گرفته خواهد شد همچنین تسهیلات و یارانه صندوق رفاه دانشجویی به طور 100 درصد به دانشجویان این دانشگاه پرداخت می شود.

محمدرضا مروارید: سیاست دولت در برخورد با همسایگان تعامل و مذاکره عزتمندانه است

استاندار ایلام در جشن آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه ایلام برگزار شد اظهار کرد: عده ای از این سخن رئیس جمهوری که با برجام سایه جنگ را از ملت ایران برداشت انتقاده کرده و می گویند ما قدرت نظامی داریم و نیازی به برجام نیست.
وی افزود: در جواب این افراد باید گفت ما هر چقدر هم قدرت نظامی داشته باشیم آغازگر جنگ نخواهیم بود و مسائل را با تعامل و مذاکره عزتمندانه پیش خواهیم برد.
استاندار ایلام یادآور شد: برخی ها می گویند چرا برخورد ما با آل سعود نرم است اما واقعیت در جهان اسلام چیز دیگری است و ما به هیچ عنوان آغازگر جنگ نخواهیم بود اما در صورت وقوع جنگ آن را به دفاع مقدس دیگری تبدیل خواهیم کرد.
مروارید تاکید کرد: اگر جنگی صورت بگیرد قاطعانه ایستادگی کرده و هر متجاوزی را سر جای خود خواهیم نشاند اما به هیچ عنوان قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه ایلام نماد خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی است و این دانشگاه در سیر تکاملی خود از نظر عمرانی و آموزشی و ارتقا جایگاه در بین دیگر دانشگاه ها، پیشرفت های خوبی داشته است.
استاندار ایلام اضافه کرد: باید با برنامه ریزی دقیق تر زمینه قرار گرفتن دانشگاه ایلام در بین 10 دانشگاه برتر کشور فراهم شود.
نماینده مردم شهرستان های دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: آموزش عالی در کشور با وجود گسترش کمی از نظر کیفی با نقدها و چالش هایی مواجه است.

مهندس شادمهر کاظم زاده: ایجاد آموزشکده فنی مهندسی و کشاورزی دهلران به ایجاد اشتغال در استان کمک
منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وجود نزدیک به پنج میلیون دانشجو در کشور که حدود پنج برابر میانگین سرانه جهانی است، ارزشمند است اما چالش های این حوزه نباید نادیده گرفته شود.
وی نبود ارتباط دانشگاه با جامعه و عدم تاثیرگذاری بر ایجاد اشتغال در بخش های مختلف را از جمله چالش های پیش روی آموزش عالی کشور دانست و تاکید کرد: باید با بررسی ویژه این چالش ها و ایجاد نگاه کارآفرینی خروجی دانشگاه ها به ایجاد مهارت همراه با اشتغال منجر شود.
کاظم زاده خواستار توجه بیشتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به حوزه آموزش عالی این استان شد و اضافه کرد: چهار شهرستان حوزه جنوب این استان فاقد دانشگاه و مرکز آموزش عالی دولتی هستند و ایجاد آموزشکده فنی مهندسی و کشاورزی در این منطقه به ایجاد اشتغال در استان کمک می کند.
 

 

مراسم آغاز سال تحصيلي جديد با حضور وزير علوم مراسم آغاز سال تحصيلي جديد با حضور وزير علوم