شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

با حضور رئیس اداره پیشگیری از اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در دانشگاه برگزار شد

به گزارش خبرنگار روابط عمومی نشست بررسی برنامه های مرکز مشاوره دانشگاه با حضور  دکتر بهرامی رئیس اداره پیشگیری از اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری برگزار شد.

دکتر عدالتی، معاون دانشجویی دانشگاه در ضمن خیر مقدم به رئیس اداره پیشگیری از اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری و اشاره به اهمیت برنامه ریزی در راستای مقابله با آسیب های اجتماعی در بین دانشجویان اظهار داشت: تا زمانی که دانشجو به مرکز مشاوره و معاونت دانشجویی اعتماد کرده و مسئله و مشکل خویش را اعم از خانوادگی، اجتماعی و فردی در میان می گذارد، از هیچ تلاش و کوششی برای رفع آنان دریغ نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه دکتر علی اکبری، ریاست دانشگاه ایلام، با نگاهی عمیق و موشکافانه و افق دیدی روشن به مسائل دانشجویی نظر دارد، اظهار داشت: برگزاری آموزش های مورد نیاز برای آشنایی دانشجویان با مسائل و آسیب های اجتماعی که ممکن است با آن مواجه شوند ضرورتی انکارناپذیر است.
معاون دانشجویی دانشگاه ، محیط خوابگاه را بستری برای بروز آسیب های اجتماعی دانست، و تصریح کرد: باید با گذشتن از شعار و اقدامات نمادین، در عمل به ارائه راهکار برای پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی و تمایل دانشجویان به سمت مواد مخدر اقدام کرد.
 
دکتر بهرامی، رئیس اداره پیشگیری از اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، در این نشست گفت: فعالیت ها و اقدامات مرکز مشاوره دانشگاه ایلام قابل تقدیر است، و از ابتدای امر تا کنون کارها و فعالیت های این مرکز مشاوره با تعامل در حال گسترش است.
وی با بیان اینکه پیشگیری در درازمدت نتیجه می دهد، خاطرنشان کرد: درست است که اعتبارات بخش پیشگیری بسیار ناچیز است، اما تلاش برای هر سال بهتر شدن آنها انجام می شود.
رئیس اداره پیشگیری از اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری اظهار داشت: این ستاد در قالب برنامه های فرهنگی فراگیر و با رویکردی نوین در جهت اجرای برنامه های حوزه پیشگیری تلاش می کند.
دکتر بهرامی خاطرنشان کرد: باید درروش های  پیشگیری نوین استفاده از اندیشه های بصیر و روشن و بااصلاح روش های گذشته به تقویت راه های جذب دانشجویان در برنامه ها بپردازیم و از بخش های هنری، چون موسیقی، نمایش، و فیلم در راستای القاء پیام های سلامت خود به دانشجویان بهره ببریم.
این مسئول با بیان اینکه ریشه کنی آسیب های اجتماعی معنا ندارد، تأکید کرد: در محیط دانشگاه، برنامه ها و روش های پیشگیرانه باید متناسب با شرایط و فرهنگ حاکم بر آن دانشگاه اجرا شوند.
دکتر بهرامی گفت: انسجام تشکل ها در راستای کاهش آسیب های اجتماعی دردانشگاه ضروری است و باید با فعالیت های جایگزین و برگزاری اردوهای سلامت مخصوصا در خوابگاه های دانشجویی اثرگذار تر به مسئله توجه شود.
وی با اشاره به اقداماتی که که این مرکز در سطح کلان برای پیشگیری از اعتیاد در سطح کشور انجام داده است، گفت: برگزاری کارگاه های مهارت زندگی و پیشگیری از اعتیاد، برگزاری نشست های تخصصی با حضور کارشناسان، کمک به برگزاری جشنواره های دانشگاه پاک، کمک به برپایی نشست های دبیران و اعضاء دانشجویی سفیران سلامت روان، حمایت از تشکیل کانون های پیشگیری از اعتیاد از طریق دانشگاه تهران، در راستای اهداف این مرکز در زمینه پیشگیری صورت گرفته است.

خانم بیرانوند، مسئول مرکز مشاوره دانشگاه  در این نشست، گفت: در مسیر اجرای برنامه های مشاوره همیشه محدویت هایی وجود دارد که بیشتر از نظر اعتبارات است.
وی با بیان اینکه در بحث مشاوره تخصیص اعتبارات با جمعیت دانشجویی هم خوانی ندارد، افزود: تغییر و ارتقاء در روش و محتوای آموزش باید براساس شرایط روز و با توجه به سطح فرهنگی دانشجویان انجام شود.
مسئول مرکز مشاوره دانشگاه، اضافه کرد: با توجه به اینکه دوره های تعلیم و تربیت کادر متخصص که در سال های اخیر انجام گرفته فقط مربوط به روانشناسان و رشته های علوم تربیتی است، ضروری است که یک دوره آموزش تربیت مربی ویژه کارکنان، و اساتید دانشگاه ایلام با توجه به ارتباط و نقش مهم آنان در ارتقاء سلامت دانشجویان، در برنامه های وزرات علوم پیش بینی و تخصیص اعتبار داده شود.
وی با اشاره به طرح دانشگاه عاری از دخانیات گفت: این طرح از لحاظ برنامه و اهداف بسیار قوی است، اما نیازمند پشتیبانی وحمایت در مرحله اجرا می باشد.
خانم بیرانوند در ادامه با اشاره به ظرفیت کانون فعال همیاران سلامت دانشگاه، تصریح کرد: باطرح های در قالب برنامه های هنری، فرهنگی و دانشجویی می توان در راستای پیشگیری از اعتیاد از این کانون استفاده کرد.
خانم بیرانوند به برنامه های آموزشی طرح سمن نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح  که ویژه دانشجویان ورودی جدید و با محوریت آموزش های زندگی و پیشگیری از اعتیاد است سالانه در دانشگاه ایلام برگزار می شود اما میزان اعتبار این طرح برای دستیابی به نتیجه مطلوب بسیار پایین است.
وی با بیان اینکه اعتباری که به این طرح داده شده است،تنها 20 درصد دانشجویان را تحت پوشش قرار می دهد گفت: برای ارتقاء سطح آموزش ها و اجرای درست برنامه ها حمایت مالی از ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور لازم و ضروری است

با حضور رئيس اداره پيشگيري از اعتياد ستاد مبارزه با مواد مخدر رياست جمهوري در دانشگاه برگزار شد با حضور رئيس اداره پيشگيري از اعتياد ستاد مبارزه با مواد مخدر رياست جمهوري در دانشگاه برگزار شد