شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

نشست آمریکا ستیزی و بحران هسته‌ای برگزار شد

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، نشست آمریکا ستیزی و بحران هسته‌ای که با همت انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) و با حضور هیئت رئیسه، اعضاء هیأت علمی، دانشجویان و سخنرانی دکتر صادق زیباکلام در دانشگاه ایلام برگزار شد.

دکتر صادق زیباکلام گفت: هر سال در دهه فجرحجم گسترده‌ای ازتبلیغات رسانه‌ای در کشور توسط مسئولان در خصوص انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد، اما علی‌رغم  تمام تبلیغاتی که در طول سال و در مناسبت‌های مختلف در خصوص انقلاب، نهضت و مبارزه منجر به انقلاب اسلامی انجام می شود،  معتقدم هر قدر از انقلاب می‌گذرد احساس ناآشنا بودن نسل‌های جدید با انقلاب بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از دلایل من تجربه‌ای است که در تدریس درس "انقلاب اسلامی" دارم که هرسال  مشخص می‌شود دانشجویان امروز احساس بیگانگی با انقلاب می‌کنند، و دانشجویان 20سال پیش انس و الفت و احساس آشنایی بیشتری نسبت به انقلاب اسلامی داشتند و این دغدغه من توسط دیگر همکاران نیز تجربه شده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: بنده معتقدم یکی از دلایل شکاف بین نسل‌های جدید و انقلاب قرائت و روایت گفتمانی است که از انقلاب صورت گرفته است،  که چون مسئولان و متولیان این روایت ایدئولوژیک زده و سیاست‌زده‌اند، ما به این نقطه رسیدیم.

یکی از دلایل خواسته‌های مدنی و انتخابات آزاد، آزادی بیان و رهایی از سانسور می‌خواستند.
زیباکلام با بیان اینکه یکی از دلایل آنان برای انقلاب خواسته‌های مدنی و انتخابات آزاد، آزادی بیان و رهایی از سانسور بود، ادامه داد:مقایسه سال 57 و قبل از آن با امروز که 38 سال از انقلاب می‌گذرد، نشان می‌دهد مردم ایران امروز خواهان محو نظام سلطه و صدور انقلاب هستند، و می‌خواهند آمریکا، اسراییل، عربستان و سرمایه‌داری نباشد.
استاد دانشگاه تهران گفت: واقعیتی که اتفاق افتاده این است که مثل یک کشتی‌ که از ساحل دور می‌شود، هر چه که از 22 بهمن 57 می‌گذرد از اهداف انقلاب دورتر و دورتر می‌شویم و چیزهای دیگری جای آن را گرفته و یا به عبارتی یک  مصادره به مطلوب از انقلاب صورت گرفته است.

وی گفت: اساسا ستیز با آمریکا جزو اهداف انقلاب نبوده است، و اگر 122مصاحبه‌های مرحوم امام خمینی را نگاه کنید متوجه خواهید شد،  که وقتی از امام سوال شد علت مخالفت شما باشاه چیست،  گفتند:  برای آزادی بیان،‌آزادی مطبوعات، آزادی سیاسیون و اجرای حاکمیت قانون و مفاهیمی که ذیل جامعه مدنی و حقوق شهروندی است مبارزه کرده و دنبال شکل گیری انقلاب است.

وی افزود: در مجموع نگاهی بدبینانه ظرف یکصد سال اخیربر ایرانیان نسبت به قدرت‌های بزرگ از جمله روسیه، انگلیس، فرانسه حاکم بوده است که این امر بیشتر برمی‌گردد به نوع مناسبات قدرت‌های بزرگ درعصر قاجاریه که بیشتر به منافع خودشان در قراردادها و سلطه بر کشورهای دیگر توجه داشتند

این فعال سیاسی اظهار داشت: در انقلاب اسلامی سال 1357 ایران، ضدیت با امریکا ادامه یافت و امریکا در میان جریانات انقلابی ایران به عنوان نیرویی که تا دقیقه 90 در سرکوب مردم، پشتیبان رژیم شاه است مورد شناسایی قرار گرفت.

زیباکلام با بیان این سؤال که به چه دلیل انقلاب شد، یادآور شد:  اولین راهپیمایی و یا شاید مهم‌ترین و سرنوشت‌ساز ترین راهپیمایی که به رفراندوم بزرگ انقلاب تبدیل شد، ، راهپیمایی مردم در آذر ماه سال 57 بود، که در قطعنامه آن راهپیمایی، دلایل مبارزه علیه رژیم شاه در آن ذکر شد که با هر بندی که قرائت شد مردم با 3 تکبیر آن را تایید می‌کردند.

وی با بیان اینکه اولین بند، آزادی زندانیان سیاسی، انتخابات آزاد، حاکمیت قانون بود که در آن قطعنامه آمده است، اضافه کرد: در برنامه های پخش شده در طول دهه فجر هر سال، یک بار از خواست مردم و دلیل انقلابشان پرسیده نشده است، یا اینکه پرسیده شود که چرا اهداف انقلاب اسلامی به صورت غرب‌ستیزی درآمد؟

زیبا کلام تصریح کرد: یکی از کارهایی که باید در دانشگاه‌ها، نهادهای پژوهشی و تحقیقاتی ما صورت بگیرد پاسخ دادن به این سوال است که این مصادره اهداف انقلاب و جایگزینی با اهداف و آرمان‌های امروزچگونه اتفاق افتاد؟

وی با بیان اینکه در پاسخ به آمریکاستیزی نظام، 2 پاسخ در 38 سال گذشته مطرح است، خاطرنشان کرد:  اساسا آمریکاستیزی، استکبار ستیزی، محو نظام سلطه جزء ذات این حرکت بود و پاسخ دوم این است که ما ستیزی با آمریکا نداشتیم اما آمریکا چون مصالح خود را در ایران از دست داد بنابراین از همان روزهای اول یعنی 23 بهمن 57 طرح و نقشه‌هایی را علیه ما شروع کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به پاسخ دوم گفت:  صرف نظر از آمریکاستیزی که در ذات انقلاب بود یا نبود، به دلیل دشمنی آمریکایی‌ها با انقلاب، ما مجبور بودیم به سمت آمریکاستیزی برویم. چون آنها علم دشمنی را برداشته بودند و ما نیز باید از خود دفاع می‌کردیم.

زیبا کلام با بیان اینکه استدلال‌های زیادی در خصوص دشمنی‌ها وجود دارد، وما در طی این 38 سال کیفرخواست بلند بالایی تنظیم کردیم و موارد مختلفی علیه آمریکا را در آن ذکر کرده‌ایم،  تصریح کرد: زمانی که همه نقشه‌های آنها، کودتای نوژه، حادثه طبس و .... بی نتیجه ماند، به مامور خود در منطقه یعنی صدام سپردند که به ایران حمله کند که ما باز هم آن دفاع مقدس را انجام دادیم و تیر آنها باز هم به سنگ خورد که بعد از آن، آمریکایی‌ها دست به تهاجم و شبیخون فرهنگی زدند و بعد از آن مسئله هسته‌ای را مطرح کردند که تا به امروز ادامه دارد.

وی با بیان نادرست خواندن تفکری که در قبال آمریکا به آن استناد می شود و آن اینکه آمریکایی‌ها می‌خواستند کودتای نظامی در کشور ما راه بیندازند، گفت:  مگر می شود آمریکایی ها به حدی عقب مانده و بی سیاست باشند بخواهند زمانی دست به کودتا بزنند که ارتش از هم پاشیده و نیرو نظامی مشخصی در کشور وجود ندارد.

زیبا کلام با بیان اینکه اگر عملی را به آمریکا نسبت می دهیم باید بدانیم که آن اقدام در واکنش به چه کاری از سوی ما انجام شده است، افزود:  در سال 1382با لو رفتن مسئله هسته ای کشور باید حسن نیت خود را به آزانس هسته ای اعلام می کردیم، و اگر کارهای ما در چارچوب‌های آژانس بوده و خطایی هم نکرده‌ایم چرا آن را اعلام نکردیم؟ و اگر ما فعالیت‌های هسته ای خود را در چارچوب میثاق‌های آژانس انجام می دادیم چرا اعلام نکردیم که داریم چه کارهایی انجام می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: سیاست دولت اصلاح‌طلب این بود که می‌خواست مسئله هسته‌ای را لنگ‌لنگان جلو ببرند تا همه دنیا در مقابل ما قرار نگیرد،  اما سال 84 اصولگرایان با خائنانه خواندن سیاست هسته‌ای دولت قبل باعث شدند، موضوع هسته‌ای سلاحی شود برای آمریکاستیزی، که حاصل آن قطعنامه و تحریم‌های ظالمانه ای  شد که می بینیم.

این فعال سیاسی، گفت: آمریکایی‌ها معتقد بودند که تحریم‌ها گلوی ایران را فشار داده و نباید آن را ول کنیم. کسانی که به چیزی جز محو ایران فکر نمی‌کردند خوشحال نبودند که برجام ایجاد شده است، از این روتندروهای داخلی نیز باید به شکل دیگری آمریکاستیزی کنند چرا که با موضوع هسته‌ای نمی‌شود آمریکاستیزی کرد.

مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: رای مردم در 22 خرداد سال 92 و رای انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند 94 عملا نشان داد که مردم دیگر خواهان آن سیاست‌های غلط هسته‌ای گذشته نیستند و دیگر آن را نمی‌خواهند و در انتخابات 29 اردیبهشت 96 نیز عملا خواهند گفت که نمی‌خواهیم به تحریم‌ها برگردیم.

وی در پاسخ سوال دانشجویی که دلیل پا نگذاشتن شما روی پرچم آمریکا جیست؟ گفت:  هرچقدر شما به عنوان یک ایرانی خوشحال می شوید مردم یک کشور دیگر پرچم شما را لگد کنند آمریکایی ها هم خوشحال می شوند شما پرچمشان را لگد مال کنید و من این را توهین به 350 میلیون مردم آمریکا می دانم، و این از فرهنگ و ملت ایران بعید است و اگر این کار را حبشه ای ها انجام دهند کسی انتظاری از آنان ندارد.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که شما به عنوان عضوی از این نظام چرا شبهه ها را در ذهن جوانان ایجاد می کنید، اظهار داشت: من شبهه ها را زیاد می کنم، چون صدا و سیما شبهه ها را کم می کند.

زیبا کلام در پاسخ سؤال دیگری که چرا اعدام های گروه های چپ بعد از انقلاب اتفاق افتاد، بیان کرد: خیلی از اعضاء این گروهها اعدام شدند اما باید بدانید که بسیاری از جوانان کشور با ترورهای سازمان مجاهدین از بین رفتند و جنگ دوطرفه بود، سوال اساسی و درست این است که آیا می شد آن جنگ که توسط مجاهدین به راه افتاد جلوی آن را گرفت، اگر روزی این موضوع مطرح شود که چرا آمریکا ستیزی گفتمان اصلی انقلاب شد باید یکی از دلایل را همین برخوردهای مسلحانه گروه های چپ بعد از انقلاب نسبت به نظام دانست.

شایان ذکر است مهدی فیلی،  نماینده انجمن اسلامی در ابتدای این نشست  ضمن خیر مقدم به حاضرین در سالن و میهمان ویژه این برنامه از تفکرات و تعهدات این تشکل نسبت به قانون و ایجاد فضای مناسب برای همه صداها و ظرفیت ها سخن گفت.

نشست آمريکا ستيزي و بحران هسته‌اي برگزار شد نشست آمريکا ستيزي و بحران هسته‌اي برگزار شد نشست آمريکا ستيزي و بحران هسته‌اي برگزار شد نشست آمريکا ستيزي و بحران هسته‌اي برگزار شد نشست آمريکا ستيزي و بحران هسته‌اي برگزار شد نشست آمريکا ستيزي و بحران هسته‌اي برگزار شد نشست آمريکا ستيزي و بحران هسته‌اي برگزار شد نشست آمريکا ستيزي و بحران هسته‌اي برگزار شد نشست آمريکا ستيزي و بحران هسته‌اي برگزار شد نشست آمريکا ستيزي و بحران هسته‌اي برگزار شد