شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دانشگاه ایلام به دنبال گفتمان‌سازی است و در این عرصه هم موفقیت‌های خوبی کسب شده است

 

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، دکتر «محمد علی‌اکبری» در مراسم اختتامیه‌ی مرحله استانی پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران – نشان خواجه نصیرالدین طوسی، اظهار کرد: مناظره داانشجویی تجربه‌ی خوبی است و جا دارد به جهاددانشگاهی برای اجرای دقیق این مسابقات تبریک گفت.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌هایی مانند همایش اعتدال در دانشگاه ایلام گفت: دانشگاه ایلام به دنبال گفتمان‌سازی است و در این عرصه هم موفقیت‌های خوبی کسب شده است.

رییس دانشگاه ایلام با تاکید بر اینکه نیاز اصلی جامعه‌ی سیاست‌زده‌ی ایران را گفت‌وگو می‌دانم، تصریح کرد: نباید به دلیل اختلاف نظر در بین نخبگان بین سرمایه‌های اجتماعی فاصله بیفتد و همه این فرصت را داشته باشند تا در گفت‌وگو که نمایشگاه اندیشه است به روش‌های حل مشکلات جامعه پی ببریم.

دکترعلی‌اکبری تصریح کرد: دانشگاه ایلام بر اساس رسالتی که دارد تنوع را قبول کرده و جای خرسندی است که افراد مختلف و تشکل‌های متفاوت حضور دارند و همه حرف خود را در مناسبت‌های مختلف با صراحت می‌زنند.

وی از استاد شهید مرتضی مطهری به عنوان یک الگو در گفت‌وگو یاد کرد و گفت: امروز وزیر امور خارجه از طریق گفت‌وگو توانسته در راه احقاق حقوق ملت ایران گام بردارد و تجربه هم نشان داده است که فرزندان این سرزمین هر کدام می‌توانند در صورت فراهم شدن شرایط به خوبی از ابزار گفت‌وگو برای حل مشکلات بهره گیرند.

رییس دانشگاه ایلام گفت: خوشحالم که دانشگاه ایلام برای نهادینه شدن فرهنگ گفت‌وگو در تلاش است و برای این مهم نیازمند همکاری صاحب‌نظران است و از نظرات آنان به بهترین نحو بهره خواهد گرفت.

دکترعلی‌اکبری ضمن قدردانی از اعضای هیئت داوران این دوره از مسابقات تصریح کرد: رسالت این عزیزان در فراهم کردن مسیر گفت‌وگو مهم است و از برکات چنین برنامه‌هایی است که تشکل‌های سیاسی دانشگاه به ظرفیت‌های بزرگی در این محیط علمی تبدیل شده‌اند و حضورشان در کنار هم برای ما مبارک است.

وی تاکید کرد: آرمان ما این است که روزی گروه‌ها و تشکل‌های گوناگون ایده‌های هم را ببینند و ایده‌های یکدیگر را نقد کنند و به همدیگر بد نگویند.

سپس درادامه جلسه معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام گفت: گفت‌وگو و مناظره کاری قرآنی، دینی و اسلامی است که اگر از آن فاصله بگیریم از شریعت فاصله گرفته‌ایم.

«حسین کلانتری» اظهار کرد: آیه مبارکه‌ی *فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَه*ُ این نکته را به ما گوشزد می‌کند که گفت‌وگو و مناظره کاری قرآنی، دینی و اسلامی است که اگر از آن فاصله بگیریم از شریعت فاصله گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: قرآن ما را موظف کرده که با کمال ادب حرف‌های مختلف را بشنویم و باحوصله زیباترین، منطقی‌ترین و صحیح‌ترین حرف را انتخاب کنیم و بر این اساس در عرصه‌ی فکر و اندیشه در جمهوری اسلامی ایران کسانی مانند شهید مطهری در دانشکده الهیات دانشگاه تهران حتی با مارکسیست‌ها هم مناظره کرد و کرسی‌های آزاد اندیشی‌ای در آن زمان شکل گرفت پایه‌های جمهوری اسلامی را آن‌چنان محکم کرد که آمریکایی‌ها به اساس آن چشم دوخته‌اند اما چون ریشه‌های جمهوری اسلامی با منطق مستحکم شده نه با هیجان و احساس دشمنان راهی از پیش نخواهند برد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام با تأکید بر اینکه در همان اوایل انقلاب بیش از 90 درصد مردم جمهوری اسلامی را به عنوان مدل حکومتی پذیرفتند، تصریح کرد: به برکت این مناظره‌ها مجلسی توانمند تشکیل شد و در سال 1392 دولت تدبیر و امید فعالیت خود را آغاز کرد؛ بنابراین مناظره‌های دانشجویی با حضور همه‌ی افکار مبارک شده و حضور همه‌ی تشکل‌ها اهمیت آن را دوچندان کرده است.

کلانتری ادامه داد: دولت‌ها عوض می‌شوند اما اصول، ارزش‌ها و مبانی تغییری نمی‌کنند و آزادی حق همه‌ی انسان‌ها در همه‌ی دولت‌ها است؛ بنابراین همه‌ی جریان‌های حامی نظام باید حق فعالیت داشته باشند.

وی بر منطق در گفت‌وگو و قانون در عمل تأکید کرد و با اشاره به این فرموده‌ی امام راحل که «قانون جمهوری اسلامی قانون شرع است و تخلف از شرع گناه است»، تصریح کرد: حقوق قانونی همه باید رعایت شود و قانون گریزی و تلخ و شیرین کردن در ادای قانون برخلاف شرع و قانون است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام تأکید کرد: امام در آغاز راه فرمود‌ند «جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم» و بحمدلله امروز رأی مردم در همه‌ی ارکان نظام وجود دارد و عقل جمعی مردم خطا نمی‌کند و اگر هم خطا کند اصلاح می‌کنند که نمونه‌ی آن در جریان بنی‌صدر به خوبی تجربه شد؛ بنابراین این حرکت به ما می‌آموزد که به دنبال حاکمیت اسلام و ارزش‌ها باشیم.

کلانتری بر حاکمیت قانون در عمل تأکید کرد و گفت: همه‌ی ارکان در نظام جمهوری اسلامی بر اساس قانون عمل می‌کنند و دولت وظایف و حقوقی دارد و باید اختیاراتش را بدهیم و از او پاسخ بخواهیم.

کلانتری با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر فعالیت و فکر سیاسی توسط دانشجویان گفت: معظم‌له در سال 1372 فرمودند: «خدا لعنت کند کسانی که بخواهند دانشجوها را از فکر و فعالیت سیاسی بازدارند»؛ بین فکر و فعالیت و سیاسی‌کاری خیلی تفاوت وجود دارد، سیاستی که نظام دنبال می‌کند سیاست مدرسی است و سیاسی کاری کار سیاسی به‌دوراز اخلاق، یعنی دغل‌کاری است که در قاموس جمهوری اسلامی نمی‌گنجد.

وی ادامه داد: حیات دانشجو در فعالیت سیاسی است که البته این مفهوم به معنای بهره‌برداری یک جریان خاص از دانشجو نیست.

 

 دانشگاه ايلام به دنبال گفتمان‌سازي است و در اين عرصه هم موفقيت‌هاي خوبي کسب شده است  دانشگاه ايلام به دنبال گفتمان‌سازي است و در اين عرصه هم موفقيت‌هاي خوبي کسب شده است  دانشگاه ايلام به دنبال گفتمان‌سازي است و در اين عرصه هم موفقيت‌هاي خوبي کسب شده است  دانشگاه ايلام به دنبال گفتمان‌سازي است و در اين عرصه هم موفقيت‌هاي خوبي کسب شده است  دانشگاه ايلام به دنبال گفتمان‌سازي است و در اين عرصه هم موفقيت‌هاي خوبي کسب شده است  دانشگاه ايلام به دنبال گفتمان‌سازي است و در اين عرصه هم موفقيت‌هاي خوبي کسب شده است  دانشگاه ايلام به دنبال گفتمان‌سازي است و در اين عرصه هم موفقيت‌هاي خوبي کسب شده است  دانشگاه ايلام به دنبال گفتمان‌سازي است و در اين عرصه هم موفقيت‌هاي خوبي کسب شده است  دانشگاه ايلام به دنبال گفتمان‌سازي است و در اين عرصه هم موفقيت‌هاي خوبي کسب شده است  دانشگاه ايلام به دنبال گفتمان‌سازي است و در اين عرصه هم موفقيت‌هاي خوبي کسب شده است  دانشگاه ايلام به دنبال گفتمان‌سازي است و در اين عرصه هم موفقيت‌هاي خوبي کسب شده است