شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دکتر مهدی اکبرنژاد: لزوم بازخوانی ابعاد شخصیتی امام‌خمینی(ره) برای نسل جوان

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مهدی اکبرنژاد، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه در سخنانی اظهار داشت: تاکنون راجع به شخصیت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، امام‌خمینی (ره) صحبت‌های زیاد و نوشتارهای ارزشمندی منتشر شده است و زوایای زیادی از زندگی پربرکت امام راحل مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بازخوانی مجدد شخصیت امام‌خمینی(ره) در دوران کنونی برای نسل جوان و تاکید بر ویژگی‌های شخصیتی ایشان برای همه لازم است، افزود: توجه به شخصیت امام راحل و اهداف والای ایشان در عصر حاضر ضروری بوده چرا که شخصیت امام‌خمینی(ره) در جهان اسلام بعد از پیامبر مکرم اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) کم‌نظیر است.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه ایلام اضافه کرد: شخصیت خمینی کبیر (ره) شخصیتی جامع بود و در همه امور از جمله فقه، سیاست، اخلاق و عرفان کاملا بی‌نظیر و بی‌بدیل است.

حجت‌الاسلام اکبرنژاد با اشاره به اینکه امام‌خمینی (ره) در همه ابعاد به لحاظ اخلاقی و روحی مثال‌زدنی هستند، خاطرنشان کرد: امام راحل در ریزترین مسایل فردی و اخلاقی تا کلان‌ترین موارد، شخصیتی جامع و کامل داشتند که به لحاظ جامعیت علمی نیز ایشان صاحب‌نظر بودند.

وی امام‌خمینی (ره) را در مسایل فقه، فقیهی مسلم دانست و گفت: در حوزه سیاست، سیاستمداری توانمند و دوراندیش بودند که لزوم شناخت بیش از پبش ابعاد شخصیتی ایشان در جامعه امروز بر کسی پوشیده نیست.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه ایلام ادامه داد: نکته‌ای که این ویژگی‌ها را برجسته می‌کند آن جمله امام‌علی (ع) است که درباره اهل تقوا می‌فرماید: «خدا در دیدگان اینها بزرگ شد و ماسوا اله کوچک آمد»، خدا در تمام شئون زندگی امام‌خمینی (ره) دیده می‌شود و صحبت، رفتار و تصمیم‌گیری‌های ایشان برگرفته از رضای الهی بوده است.

دکتراکبرنژاد با بیان اینکه سیاست امام و مدیریت امام تحت چراغ پرنور توجه به ذلت خدا بود، عنوان کرد: ایشان ویژگی‌های اخلاقی زیادی دارند که واقعا همگی جامع بوده و امروز نیاز ماست و ما باید به آنها توجه خاص داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه امام‌خمینی (ره) در حوزه انضباط از منضبط ترین افراد بودند، اظهار کرد: به لحاظ رعایت قوانین و مقررات ایشان زبان‌زد بودند به طوری که در زمان حضور ایشان در فرانسه، به شدت بر رعایت قوانین این کشور به همراهان خود اکید داشتند.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه پایبند بودن به قانون برای متولیان کار و آحاد مردم ضروری بوده تا کشور به اهداف عالی برسد، اضافه کرد: با رعایت این موارد علاوه بر رسیدن به اهداف، مشکلاتمان نیز حل خواهد شد ولی گاهی اوقات رعایت نمی‌شوند.

دکتر اکبرنژاد تصریح کرد: این ویژگی‌ها و بحث اراده و همت عالی امام‌خمینی (ره) باید مورد توجه آحاد جامعه به ویژه نسل جوان قرار گیرد .

وی مردمداری را از ویژگی‌های بازر امام‌خمینی (ه) دانست و گفت: در بررسی شخصیت و ابعاد زندگی امام راحل به این نتیجه خواهید رسید که ایشان هیچ تفاوتی بین خودم و مردم نمی‌دانسته و همواره با مردم و برای مردم بوده است.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه ایلام در پایان ابراز امیدواری کرد که جامعه و نسل جوان ما بیشتر با شخصیت امام‌خمینی (ره) آشنا شوند و خصلت‌های شخصیتی ایشان در جامعه نهادینه شوند و ما باید خودمان را به اهداف و آرمان‌های امام راحل بیش از پیش نزدیک کنیم.

 

دکتر مهدي اکبرنژاد: لزوم بازخواني ابعاد شخصيتي امام‌خميني(ره) براي نسل جوان