شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

رئیس دانشگاه ایلام:جای سندی ملی برای مقابله با ریزگردها خالی است

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، نشست مشترک کمیته راهبردی ستاد مقابله با گرد و غبار کشور و شورای هماهنگی مدیریت بحران استان که با حضور دکتر محمد علی‌اکبری، رئیس دانشگاه ایلام، گری لوییس، نماینده سازمان ملل متحد در ایران، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، اسماعیل نجار، رئیس ستاد بحران کشور و مهندس محمدرضا مروارید استاندار ایلام و مدیران استانی برگزار شد.

دکتر محمد علی‌اکبری:جای سندی ملی برای مقابله با ریزگردها خالی است

رئیس دانشگاه ایلام از عدم توجه به پژوهش‌های دانشگاهی در زمینه‌ی ریزگردها انتقاد کرد.

 دکتر محمد علی‌اکبری، رئیس دانشگاه در نشست مشترک کمیته راهبردی ستاد مقابله با گرد و غبار کشور و شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با بیان اینکه جای سندی ملی برای مقابله با ریزگردها خالی است، اظهار داشت: در این سند باید وظایف بخش‌ها مختلف جامعه و دستگاه‌های گوناگون مشخص باشد و همدردی با مردم مستلزم تدوین چنین سندی است.

وی با بیان اینکه این رویه موجب شده تا این موضوع در سطح جامعه به عنوان موضوعی روانی تبدیل شود و همواره این سوال را فراروی جامعه قرار داده است که چه باید کرد؟ ادامه داد: همانگونه که برای آلودگی‌های تهران در قالب طرح‌های ملی چاره‌اندیشی می‌شود باید برای این موضوع نیز برنامه داشت.

دکتر علی‌اکبری با انتقاد از عدم توجه به پژوهش‌های دانشگاهی در این زمینه گفت: با استعدادهای موجود دست دولت خالی نیست و به حل این مشکل امیدواریم.

وی با اشاره به جنبه‌های سیاسی، حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، روانی، بهداشت و ... موضوع ریزگردها افزود:  با شناختی که از خانم ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دارم اطمینان دارم با عنایت دولت می‌توان در این راستا گام‌هایی برداشته شود و دولت مصمم برای رفع این معضل تلاش کند.

رئیس دانشگاه ایلام گفت: زمانی که دولت می‌تواند برای رفع مشکل دریاچه ارومیه طرح داشته باشد قطعا برای رفع این مشکل نیز نباید دست بسته باشد. همدردی با مردم تنها  گفتار درمانی نیست بلکه نیازمند سند جامع مقابله با ریزگردها است.

دکتر علی‌اکبری در پیشنهادی از آمادگی دانشگاه برای میزبانی نشست یا کنفرانسی با محوریت سازمان ملل در خصوص ریزگردها خبر داد.

نماینده سازمان ملل متحد در ایران: سازمان ملل از پیشنهاد ایران برای مقابله با گسترش گرد و غبار حمایت می کند

نماینده سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به اینکه در بین صحبت‌های همکارانم در استان ایلام صحبت‌های رئیس دانشگاه ایلام پیرامون اینکه ریزگردها نتوانسته است تلاش‌های بین المللی را به وجود آورد برای من جالب بود گفت: سازمان ملل سال گذشته با پیشنهاد ایران قطعنامه‌ای مبنی بر ارزیابی وضعیت گرد و غبار در جهان مصوب کرد که اجرای این قطعنامه با تمرکز بر وضعیت ایران آغاز شده است.

گری لوییس در نشست مشترک کمیته راهبردی ستاد مقابله با گرد و غبار کشور و شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ایلام اظهار کرد: ایلام یکی از استان های ایران است که دارای یک تمدن قدیمی بوده و من خوشحالم برای اولین بار است که به ایلام سفر کرده‌ام و چیزی که شاهد آن هستم بسیار ناراحت کننده است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص گرد و غبار که مشکلات بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی برای مردم به دنبال داشته ایران تنها نیست، افزود: باید گفت که سطح اطلاعات و آگاهی در این خصوص در سطح بین‌المللی افزایش یافته و باید توجه داشت که اگر بخواهیم این مشکل حل شود همکاری کشورهای غربی همسایه ایران نیاز است.

گری لوییس اضافه کرد: سازمان ملل سال گذشته با پیشنهاد ایران قطعنامه‌ای مبنی بر ارزیابی وضعیت گرد و غبار در جهان مصوب کرد که اجرای این قطعنامه با تمرکز بر وضعیت ایران آغاز شده است.

نماینده سازمان ملل متحد در ایران عنوان کرد: 2 ماه پیش با پیشنهاد ایران و حمایت عراق و پاکستان در مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد اقدام دیگری در دستور کار قرار گرفت که در قالب آن کشورهای خاورمیانه درباره ریزگردها اقدامات پیشگیرانه ای انجام دهند.

وی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در این قطعنامه نشست بین المللی برای بررسی و ارائه راهکارهای ریزگردها در کشور ایران برگزار شود، گفت: هر چند سازمان ملل متحد با همکاری ایران اقدام‌های موثری برداشته است، اما پدیده ریزگردها نیازمند توجه زیاد همه کشورهای درگیر است.

لوییس گفت: با توجه به اینکه گرد و غبار وارد شده به ایران از طرف کشور عراق است، انجام تدابیری چون آبخیزداری و مالچ پاشی در کانون های بحرانی این کشور منوط به تامین امنیت این منطقه است.

رئیس سازمان محیط‌زیست: دولت در کنار مردم است و در حل این مشکل مصمم است. 

معصومه ابتکار در این نشست مشترک اظهار کرد: این موضوع راه‌حل کوتاه مدت و ضربتی ندارد و تنها با اقدامات و برنامه‌ریزی درازمدت ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای این مشکل مرتفع می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت اقدامات مؤثری انحام داده است، یادآور شد: دولت مصوبه‌ای را در خصوص ارائه و انجام راهکارهای مؤثر در ارتباط با نحوه پیشگیری برای کاهش آسیب‌رسانی به مردم و شناسایی کانون‌های ایجاد ریزگرد و انجام عملیات‌های آبخیزداری مصوب کرده است.

ابتکار ادامه داد: در عرصه بین‌المللی و نیز مذاکره 2 جانبه با عراق اقدام‌ها و گام‌هایی برداشته‌شده است و مقررشده عراق کانون‌های تأثیرگذار بر ایران را شناسایی و در زمان امنیت آن‌ها را تثبیت کند و با کشور ترکیه نیز درباره سدهای احداث‌شده در این کشور مذاکره صورت گرفته تا این کشور از آبگیری بیابان‌ها و اراضی عراق جلوگیری نکند.

وی گفت: وزارت امور خارجه گزارش‌های مرتبط با وضعیت ریزگردهای کشور را به سازمان ملل ارائه داده است تا با انجام تدابیر ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی گامی مؤثر برای رفع این مشکل که 18 استان را درگیر کرده برداشته شود.

ابتکار همچنین در شبکه استانی سیمای مرکز ایلام حضور خود را به اتفاق رییس سازمان مدیریت بحران، رییس سازمان هواشناسی، ریاست مرکز سلامت وزارت بهداشت، معاون امور محیط‌زیست بین‌الملل وزارت امور خارجه، مدیرستاد ملی مبارزه با ریزگزدها و نماینده مقیم سازمان ملل متحد را نشانه‌ی اهمیت این موضوع دانست و گفت: در سطح ملی و در سطح بین‌الملل اقدامات مناسبی برای این حل این مشکل و تبعات ناشی از آن انجام شده است.

وی ادامه داد: در سطح بین‌الملل با صدور چندین قطعنامه ، رییس سازمان بین‌الملل را مکلف کرده‌ایم تا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس سازمان محیط‌زیست تصریح کرد: ریزگرد دارای منشاء خارجی هستند و از غرب عراق سرچشمه می‌گیرند  و اثر مستقیم بر روی ایلام دارند به همین دلیل در سفری که بغداد داشتیم مذاکراتی را با مسئولان این کشور انجام دادیم و خوشبختانه اعلام آمادگی کردند و حتی در حوالی کربلا که یکی از مراکز ریزگردها بود درخت‌کاری کردیم اما شرایط امنیتی عراق اجازه این کار را نداد.

ابتکار گفت: علاوه بر مصوبات سال گذشته اخیراً مصوبه‌ای داشته‌ایم که بر اساس آن کانون‌های گردو غبار شناسایی‌شده است و یکسری اقدامات مانند مالچ پاشی و آبخیزداری انجام شده است.

وی ادامه داد: تلاش اصلی ما کاهش  آسیب‌پذیری پذیری مردم ناشی از این پدیده است که برای این منظور باید علاوه بر اطلاع‌رسانی ستاد بحران تدابیری مانند عایق‌بندی ساختمان‌های عمومی و توزیع ماسک‌های استاندارد بیندیشد.

وی دیدار با وزیر محیط‌زیست عراق  را از دیگر فعالیت‌ها در عرصه‌ی بین‌الملل عنوان کرد و گفت: متأسفانه یکی از کانون‌های فعال در اختیار داعش است که امیدواریم آزاد شود  و کشور عراق بتواند به مسئولیت‌های خود در این زمینه جامه‌ی عمل بپوشاند.

ابتکار گفت‌وگو با سفیر ترکیه که برخی از فعالیت‌های سدسازی این کشور بر روی خشکی عراق تأثیر گذاشته است را از  دیگر فعالیت‌های سازمان محیط‌زیست در عرصه‌ی بین‌الملل اعلام کرد و گفت: در این زمینه مستندسازی‌های لازم برای ارائه به سازمان بین‌الملل انجام شده است.

رئیس سازمان محیط‌زیست تأکید کرد: دولت در کنار مردم است و در حل این مشکل مصمم است

رئیس ستاد بحران کشور تاکید کرد:تاثیر سدهای ترکیه در تشدید کانون‌های گرد و غبار

رئیس ستاد بحران کشور گفت: مساله ریزگردها در قالب مصوبه ای توسط دولت در دستور کار هیات وزیران قرار دارد.

اسماعیل نجاردر نشست مشترک کمیته راهبردی ستاد مقابله با گرد و غبار کشور و شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اظهار کرد: نکته حایز اهمیت این است سدهای احداث شده از سوی کشور ترکیه در ایجاد و تشدید کانون‌های گرد و غبار خیز در کشور عراق تاثیر گذاری زیادی دارد.

وی افزود: به علت نا امنی در این کانون‌ها و وجود گروه‌های تکفیری داعش تا زمان حصول امنیت در این نقاط نمی‌توان اقدام‌های موثر و دراز مدتی را انجام داد.

نجار با بیان اینکه انجام اقدام‌های تثبیت کننده در این کانون‌ها از اولویت‌های 2 کشور عراق و سوریه نیست، عنوان کرد: مسوولان کشور به طور جدی در حال پیگیری این موضوع در سطح بین‌الملل هستند.

رئیس ستاد بحران کشور یادآور شد: با توجه به حساسیت موضوع و عواقب و مخاطرات آن برای مردم و تحمیل هزینه به آنها باید رفع پدیده ریزگردها در مجامع بین‌المللی و ایجاد حسن همکاری کشورها در این خصوص از اولویت‌های مجامع بین‌المللی و کشورهای درگیر باشد.

استاندار ایلام گفت: باید تلاش شود تا با برنامه‌ریزی مشکلات ناشی از ریزگردها در بین مردم کمتر شود.

مهندس محمدرضا مروارید در نشست مشترک کمیته راهبردی ستاد مقابله با گرد و غبار کشور و شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ، اظهار کرد: متأسفانه ریزگردها دیگر مهمان ناخوانده نیستند و باید سعی کنیم با برنامه‌ریزی از مشکلات ناشی از این پدیده در بحث سلامت جامعه بکاهیم.

وی افزود: چندی پیش مردم استان ایلام در فضاهای مجازی کمپینی در مبارزه با گرد و غبار تشکیل دادند و اصحاب رسانه و دانشگاهیان نیز در نامه‌ای به «بان کی مون» خواستار تلاش‌های بین‌المللی برای حل این مشکل شدند.