شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

راه و رمز شکوفایی/ گفتگویی صمیمانه با دانشجوی موفق دانشگاه

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، در گفتگو با یکی از دانشجویان موفق و پرتلاش دانشگاه مطرح شد.

دانشگاه مکانی برای بلوغ نوآوری‌ها و اندیشه‌هایی است که در درون انسان‌ها بالفعل می شوند، فرصت و دریچه‌ای برای خدمت به انسان‌هایی است که با تمام نیازهایشان به انتظار علم ما دانشگاهیان نشسته‌اند، هستند کسانی که تمام روز و شب شان را صرف این خدمت کرده اند  و در پی کسب علم و اندیشه برای خدمت به بشریت هستند.

فائزه شه‌دوست‌فر، دانشجوی دکتری شیمی تجزیه از جمله کسانی است که گام ‌هایش استوار در راه هدفی بزرگ و انسانی است که در عین جوانی افتخاراتی چون دانشجوی نمونه دانشگاه، عضو هیئت علمی افتخاری گروه شیمی جامعه بین المللی توسعه ارتباطات بین دانشگاهی (ISCDBU)، مخترع برگزیده در جشنواره اختراعات بنیاد ملی نخبگان، برگزیده دومین جشنواره و نمایشگاه فرهنگی اجتماعی دانشگاه پاک، رتبه اول آزمون جامع دکتری رشته شیمی تجزیه دانشگاه، ایده پرداز برگزیده در جشنواره استانی ایده­های ثروت ساز، کسب جایزه تحصیلی بنیاد ملی نخبگان و مخترع برگزیده در جشنواره شهید داریوش رضایی نژاد را کسب کرده است.

به گفتگو با خانم شه‌دوست‌فر متولد  29 خرداد 1366  با علاقه مندی به وب گردی، مطالعه و پژوهش، موسیقی، ورزش، نوشتن رمان  و فعالیت‌های فوق برنامه چون موسیقی، دوچرخه سواری،خواندن کتاب­های روانشناسی  و داشتن آرزویی که دوست دارد  به درجه­ای برسد که جز خداوند، به هیچ کس و هیچ چیز وابسته نباشد می پردازیم.

*آیا دانشگاه را به‌عنوان یک فرصت می دانید؟

بله. قطعا دانشگاه به عنوان مکانی برای کسب فرصت­های آموزشی و پژوهشی است و به عنوان پلی برای ورود به بازار کار می­تواند باشد. چنانچه بتوان ارتباط خوبی بین دانشگاه و صنعت برقرار کرد، دانشگاه بهترین زادگاه یک محقق خواهد بود.

*آیا فضای دانشگاه با تصورات قبل از دانشجو شدن منطبق بود؟

قطعا هر فردی قبل از دانشجو شدن، تصورات ایده­آل­تری در ذهن خود دارد اما باید این واقعیت را پدیرفت که مدینه فاضله وجود ندارد. دانشگاه ایلام یک دانشگاه جوان است و در مرحله رشد بسیار خوبی قرار دارد. امید می­رود به زودی بتواند مسیر تعالی خود را با سرعت در پیش گیرد و این امر جز با لطف خدا و همت اساتید و دانشجویان محقق نخواهد شد.

* از موفقیت‌های خود مانند ورود به دانشگاه و دلیل انتخاب رشته شیمی بگوئید؟

از دوران نوجوانی به تحقیق و پژوهش بسیار علاقمند بودم و بیشتر به دنبال پژوهش و کارهای تحقیقاتی بودم تا دنبال کردن یک کتاب درسی ساده. در سال سوم راهنمایی در دولت آقای خاتمی که موضوع گفتگوی تمدن­ها به تازگی سر زبان­ها افتاده بود، به همراه یکی از دوستانم در زمینه گفتگوی تمدن­ها پژوهش ارزشمندی انجام دادیم که موفق شدیم در یک جشنواره کشوری جایزه ویژه دانش آموزان برتر پژوهشی را کسب کنیم و این جشنواره جرقه­ای بزرگی برای ورود به دنیای پژوهش من بود.

در دوران تحصیل به درس علوم و آزمایش­هایش بسیار علاقه داشتم و در مسابقات استانی آزمایشگاه­های علوم نیز چندین بار برگزیده معرفی شدم به تدریج علاقه­ام به رشته شیمی در بین دیگر زمینه­های کتاب علوم زیاد شد به طوریکه پدرم برایم چند وسیله آزمایشگاه خریده بود و در خانه آزمایش­های ساده شیمی را انجام می­دادم.

با ورود به مقطع دبیرستان و آشنایی بیشتر با رشته شیمی و همچنین داشتن دبیران مهربان و دلسوز شیمی، به شیمی نسبت به سایر دروس علاقه بیشتری نشان دادم و زمان ورود به دانشگاه، به پیشنهاد یکی از دبیرانم رشته شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان را انتخاب کردم. مقطع کارشناسی و خواندن دروس تئوری این رشته علاقه­ام را جهت انجام پژوهش­های کاربردی بسیار بیشتر کرد به طوریکه تمایلم به اخذ دروس اختیاری پروژه و کارآموزی در محیط­های صنعتی بیشتر از دروس تئوری این رشته بود. حضور اساتید برتر و پژوهشگر دانشگاه صنعتی اصفهان از جمله جناب پروفسور فرهاد حدادزاده منجر به ورود پرشتاب من به دنیای گسترده پژوهش­های شیمی بود. افتخار شاگردی پروفسور عبداله سلیمی در مقطع کارشناسی ارشد نقطه عطف بسیار بی­نظیری در زندگی علمی من بود و دریچه جدیدی از دنیای جذاب شیمی و نانوشیمی را به روی من گشود. تلاش­ها و پژوهش­های من در این دوره صدچندان شد و موفق به کسب افتخارات بزرگی در محضر اساتید بزرگوار شدم. در دوره دکتری نیز کسب افتخار شاگردی دکتر محمود روشنی را در دانشگاه ایلام دارم و به یقین می­توانم ایشان را مشوق اصلی فعالیت­های علمی خود در این دوره بدانم. کسب موفقیت­های کوچک و بزرگ من در دوران پر فراز و نشیب دکتری، انگیزه­ای برای تلاش هر چه بیشتر در دیگر زمینه­های پژوهش من شد به طوریکه موفق شدم جهت دوره تحقیقاتی کوتاه مدت به کشور دانمارک اعزام شوم و هم اکنون در یکی از بهترین و مدرن­ترین مراکز فناوری نانوی اروپا مشغول کسب دانش و پژوهش هستم و امیدوارم ماحصل پژوهش­هایم خدمت به مردم سرزمینم باشد. به جرات می­توانم بگویم اگر در دوران تحصیل و زندگی­ام موفقیتی هم کسب کرده­ام همه را مدیون لطف خدا و حمایت خانواده عزیز به همراه داشتن اساتید برجسته و علاقه شخصی­ام به پژوهش می­دانم که همه آن­ها در کنار هم کاتالیزور قوی فعالیت­های من بوده­اند.

*وضعیت فضای دانشکده و گروه آموزشی را چگونه می‌بینید و آیا این فضا برای فعالیت و موفقیت دانشجویان مناسب است ؟

 با توجه به اینکه سه دانشکده در یک ساختمان ادغام شده است از نظر فضای آموزشی به هیچ عنوان نمی­توان گفت فضای دانشکده موقعیت آموزشی و پژوهشی خوبی دارد. فضای آزمایشگاه­ها کوچک است و تهویه­های مناسب برای آزمایشگاه­ها در نظر گرفته نشده است. متاسفانه رشته شیمی به واسطه وجود مواد شیمیایی مختلف رشته خطرناکی است و نیاز است تا مسئولین توجه ویژه­ای به فضاهای آموزشی و پژوهشی این رشته داشته باشند. انتظار می­رود یک فضای تخصصی­تر با امکانات رفاهی بیشتری برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی این رشته در نظر گرفته شود. زیرا اغلب اوقات دانشجویان تحصیلات تکمیلی مجبور هستن طولانی مدت در آزمایشگاه فعالیت کنند و متاسفانه فضای استراحت مناسب و یا حتی فضای درخور اقامه نماز و یا صرف غذا وجود ندارد.

گروه آموزشی شیمی اساتید برجسته و قوی­ای دارد اما متاسفانه نسبت دانشجو به استاد در این گروه آموزشی زیاد است و نیاز به جذب اساتید با گرایش­ها و زمینه­های تحقیقاتی جدید بسیار به چشم می­خورد.

  • *راه و رمز موفقیت خود را در حوزه زندگی تحصیلی  بیان کنید؟

همواره خدا را ناظر بر اعمالم دانسته ام و یقین دارم که الطاف او همیشه شامل حالم بوده است. حضور اساتید فرهیخته و بودن در محیط­هایی که انگیزه پژوهش را در من صد چندان کرد و داشتن خانواده­ای دلسوز و مهربان که مشوق تمامی فعالیت­های من بوده است. همیشه یقین داشته­ام که پیشرفت تنها عاملی است که می­تواند من را راضی نگه دارد و همواره به دنبال پیش رفتن بوده­ام. از سکون و بی­تحرکی بیزارم و قلباً اعتقاد دارم که خداوند انسان را به عنوان اشرف مخلوقات جهت کشف حقایق پنهانش خلق کرده است. گاهی اوقات خستگی کار بر من غالب می­شد اما همواره نقشه­ای که برای پیشرفت در زندگی برای خود ترسیم کرده بودم، مرا از سکون باز می­داشت. معتقدم هر آنچه خداوند به عنوان آرزویی در دل بنده­اش قرار می­دهد با تلاش و پشتکار آدمی به دست خواهد آمد، شاید نه امروز اما حتماً.

*ممکن است افرادی نسبت به انتخاب رشته شیمی تمایلی نداشته باشند بفرمائید ، چرا این رشته را انتخاب کردید و به نظر شما این رشته چه فرصت‌هایی برای کارآفرینی دارد؟

با قدرت می­توان گفت پتانسیلی که در رشته شیمی به جهت کارآفرینی وجود دارد در هیچ رشته دیگری وجود ندارد. رشته شیمی به عنوان یک رشته بنیادین با دیگر علوم ارتباط تنگاتنگی دارد. تمام مواد تشکیل دهنده هر وسیله و یا دستگاهی که روزانه با آن­ها سروکار داریم از علم شیمی نشئت گرفته است. کافی است دیدمان را وسیع­تر کنیم و کاربردی­تر به این رشته نگاه کنیم. کشور مان پتانسیل قدرتمندی در زمینه مواد و فرآورده­های نفتی دارد اما متاسفانه ما یاد گرفته ایم بشکه‌های نفت را به کشورهای دیگر بفروشیم و محصولات و فرآورده­های حاصل از آن را با قیمت چندین برابر از کشورهای دیگر وارد کنیم. که نتیجه این کار چیزی جز بیکاری سیل عظیم فارغ التحصیلان این رشته و رکود اقتصادی نیست. زمانی بحران کشور ما حفاظت از کیان و خاک کشور بود و همه اقشار جامعه برای حفظ ذره ذره از آن بسیج می­شدند. الان نیز بحران کشور ما بحران بیکاری جوانان است و باید تمامی افراد جامعه در هر پست و مقامی برای حفظ نشاط جوان بیکار امروز و هموار کردن مسیر کاریابی بسیج شوند. اگر بتوانیم تولید ملی را به معنای واقعی کلمه در زندگی خود جای دهیم مشکل اقتصاد و مهم­تر از بحران بیکاری جوانان ما حل خواهد شد. در مورد کارآفرینی و تقویت تولید داخلی وظایفی بر عهده چهار گروه اصلی تولیدکننده، سرمایه­گذار، مصرف­کننده و دولت وجود دارد که هر گروه باید مقتدرانه در جهت تقویت بنیه­های اقتصادی کشور قدم بردارد. در تبیین این موضوع می­توان قوی­ترین کشورهای صنعتی جهان را مورد بررسی قرار داد که با تکیه بر علم و فناوری توانسته­اند یکی از بزرگترین کشورهای صنعتی جهان محسوب شوند. بنابراین جهت حمایت همه جانبه از کارآفرینی در این رشته، نیازمند بررسی و پژوهش بیشتر در زمینه شناخت و بکارگیری از مزیت­های نسبی و پتانسیل‌های داخلی هستیم. انتخاب و ادغام چند صنعت برتر با سیاستی ویژه، یکی از کارآمدترین شیوه­های حمایت از کارآفرینی است. در سال­های اخیر فناوری­های نوین، خصوصاً فناوری نانو بسیار مورد توجه قرار گرفته است. فناوری نانو رشته‌ای از دانش کاربردی است که علوم مختلفی را به هم مرتبط می‌کند و رشته شیمی یکی از علوم مهمی است که ارتباط بسیار تنگاتنگی با این فناوری نوین دارد. اینجانب به تازگی کتابی تحت عنوان بالندگی تولید ملی در سایه فناوری نانو تحت چاپ دارم که به زودی روانه بازار خواهد شد. در این کتاب ایجاد زیرساختارهای داخلی جهت کارآفرینی و تقویت تولید ملی با تکیه بر فناوری نانو مورد بحث قرار گرفته است. ایجاد ارزش افزوده اقتصادی از توسعه فناوری ‌نانو، یکی از اهداف سند راهبرد ده ساله است که کسب توان رقابتی در سطح جهانی و به دست‌آوردن بخشی از بازار جهانی به عنوان یک فعالیت کارآفرینانه نتیجه آن خواهد بود.

*بنظر شما آیا دانشجویان شیمی به انتظار استخدام بنشینند یا  به کارآفرینی بیندیشند؟

با توجه به اینکه رشته شیمی قدمت بسیار زیادی در ایران دارد و علی رغم سخت بودن این رشته، جمعیت فارغ التحصیلان این رشته چند سالی است به معنای واقعی اشباع شده­است، در انتظار استخدام بود عملا آب در هاون کوبیدن است. کشور ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و منابع انرژی­اش، پتانسل بسیار خوبی در زمینه پژوهش­های کاربردی دارد که انتظار می­رود شیمیدانان و شیمی دوستان بتوانند کارآفرینی کنند و مشکلی از جامعه را حل کنند. قطعا این امر جز با تلاش مستمر دانشجویان و فارغ التحصیلان شیمی و حمایت مسئولین جهت هموار کردن مسیر کارآفرینی میسر نخواهد شد.

*سطح خدمات دانشگاه در بخش‌های مختلف آموزشی، رفاهی و پژوهشی را چگونه ارزیابی می کنید؟

دانشگاه ایلام یک دانشگاه نوپا است که در سال­های اخیر به واسطه داشتن اعضا هیأت علمی برگزیده رشد علمی بسیار خوبی داشته است.

قطعا مسئولین دانشگاه در تلاش هستند بهترین امکانات را برای دانشجویان فراهم آورند اما همیشه نمی­توان همه سلایق را راضی نگه داشت. به طور کلی فضای رفاهی دانشگاه را خوب ارزیابی می­کنم اما می­توان با همت مسئولین دلسوز فضای خوابگاهی آرام­تر و تغذیه مناسب­تری را فراهم کرد. در سال­های اخیر به دلیل حجم زیاد دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کمبود فضای خوابگاهی مناسب برای دانشجویان دکتری بیشتر به چشم می­خورد که امید است این مشکل به زودی مرتفع شود تا دغدغه دانشجویان دکتری که مسئولیت خطیر پژوهش را برعهده دارند، کمتر شود.

بخشی از این حمایت مالی از طرف وزارت علوم و دانشگاه تامین می­شود و بخشی از طرف استاد راهنما. اینجانب به شخصه در زمینه امکانات پژوهشی آزمایشگاه تخصصی رشته­ام که از طرف استاد راهنمایم تامین می­شد، مشکلی نداشتم. چون ایشان اغلب اوقت از جیب خود نیز هزینه می­کردند تا کار پژوهشی ما روی زمین نماند. البته گاهی ترافیک کاری به دلیل کمبود امکانات پژوهشی و دستگاهی منجر به تحلیل انرژی می شود چون کارهای ما به صورت دستگاهی انجام می­شود و اگر ترافیک دستگاهی وجود داشته باشد عملاً هیچ کاری نمی­توان انجام داد. اما به طورکلی در زمینه حمایت مالی دانشگاه در بخش پژوهش، کمبود دستگاه­های تخصصی در دانشگاه واقعا به چشم می­خورد. گاهی اوقات من مجبور بودم برای یک تست تشخیصی ساده به تهران بروم و متحمل هزینه­های زیادی شوم که انتظار می­رود این مشکل با حمایت مسئولین دانشگاه و درایت اساتید فرزانه حل گردد.

*تا چه حدی آزمایشگاه‌های دانشگاه در انجام پروژه‌ها و تحقیقاتمفید واقع شده ‌ است؟

در قسمت قبل عرض کردم بخشی از امکانات آزمایشگاه که از طرف استاد راهنمایم فراهم می­شد بسیار خوب بود اما برخی عدم حمایت­های وزارت و دانشگاه برای خرید تجهیزات و دستگاه­های جدید در دانشگاه ایلام متاسفانه به شدت به چشم می­آید. رشته شیمی یک علم قدیمی است که شدیدا با دنیای نوین در ارتباط است و همواره نیاز به تجهیزات به روز جهت پیشرفت این رشته همگام با پیشرفت جهان ضروری می­باشد.

*نهاد های تأثیرگزار در موفقیت و انگیزه بخشی چه خدماتی می توانند ارائه کنند آیا شما از این خدمات بهره مند شده اید؟

بنیاد نخبگان به عنوان یک نهاد حمایتی نخبه پرور نقش مهمی در شکوفایی استعدادهای یک پژوهشگر دارد و تاکنون برنامه­های بسیار خوبی در این زمینه تدوین کرده است. بنیاد نخبگان استان ایلام با داشتن کادر اداری اندک اما بسیار دلسوز و پیگیر، با برگزاری برنامه­های مفید و کاربردی، نقش بسیار درخشانی در پرورش استعداد دانشجویان و نخبگان استان داشته است و من بر خود لازم می­دانم در اینجا از ریاست محترم و تمامی پرسنل دلسوز این بنیاد کمال تشکر را داشته باشم. من موفق به کسب جایزه تحصیلی این بنیاد در سال1395 شده­ام که البته هنوز موفق به دریافت حمایت­های آن نشده­ام و با توجه به پروسه این کار، ان شالله در ماه­های آینده از حمایت­های مادی و معنوی بنیاد استفاده خواهم کرد.

سرکار خانم شه‌دوست فر در پایان سخن مطلب ناگفته‌ای دارید بفرمائید: در جایگاهی نبوده و نیستم که بخواهم نصیحتی کنم اما از کتاب­هایی که خواندم درس­های بزرگی یاد گرفته­ام. یاد گرفته­ام که از بی­برنامگی اجتناب کنم و همیشه برای خود یک برنامه منسجم داشته باشم و قدم به قدم برای رسیدن به برنامه­های کوتاه مدت و بلند مدتم تلاش کنم. هر رویایی که در سرم می­گذرد را بر روی کاغذ بیاورم و برای بدست آوردنش برنامه ریزی کنم و قدم قدم به آن نزدیک شوم. از قدرت جوانی­ام استفاده کنم و از آن لذت ببرم. کارهای متفاوت انجام دهم و به استقبال تجربه­های جدید برم. از ریسک کردن نترسم و طبق فرموده اما صادق (ع) امروزم را متفاوت از فردایم بسازم. شاید خیلی از گفته­هایم شعار به نظر برسد اما واقعا به آن­ها ایمان دارم چون با تمام وجود لمسشان کرده­ام. به دوستان خوبم پیشنهاد می­کنم در زندگی پر قدرت جلو برید و با اعتماد به نفس هر چیزی که در ذهنتان می­گذرد را به واقعیت تبدیل کنید. اگر به رویاهایتان دست پیدا کردید لطف خدا و تلاش شما بوده است و اگر به آن­ها نرسیدید قطعا حکمتی در کار بوده است تا به اهداف بهتری دست پیدا کنید. امیدوارم نسل ما که از آن به عنوان نسل آینده­ساز کشور تعبیر می­شود، بتواند گامی هر چند کوچک در راه ارتقا و اعتلای دانش این مرز و بوم داشته باشد. نسل ما نیازمند اعتماد مسئولین است تا با قدرت خودش را نشان دهد و استعدادها و توان­مندی­هایش را به رخ جهانیان بکشد. امیدوارم با حمایت و اعتماد مسئولین بتوانیم با استفاده هر چه بیشتر از پتانسیل­های کشورمان به بهانه­ی رسیدن به برترین جایگاه علمی در دنیا، نوید بخش آینده­ای روشن برای ایران اسلامی باشیم چرا که ایران شایسته سربلندی و ایرانی سزاوار برترینهاست. باش تا صبح دولتت بدمد، کاین هنوز از نشانه سحر است. به امید آن روز ...

در برابر الطاف بیکران خداوند مهربان، حمایت خانواده­عزیز و دلگرمی اساتید بزرگوارم سر تعظیم فرود می­آورم و اگر افتخاری هم کسب کرده­ام، خود را مدیون آن­ها می­دانم. احساس می­کنم راه­های نرفته­ی زیادی پیش رو دارم و دین بزرگی جهت پژوهش و کشف حقایق جدید بر گردنم نهاده شده است.

از اینکه چند کلامی در خدمت شما خوبان بودم بسیار خوشحالم و به خود افتخار می­کنم که فرزند ایران زمین و هم نسل شما هستم.

ضمن تشکر از فرصتی که برای گفتگو فراهم کردید برای شما آرزوی توفیق روز افزونداریم

*بخشی ازموفقیت‌های خانم شه‌دوست فر

*عضو هیئت علمی افتخاری گروه شیمی جامعه بین المللی توسعه ارتباطات بین دانشگاهی (ISCDBU).

*کسب جایزه تحصیلی بنیاد ملی نخبگان-1395.

*جوان برتر علمی استان در جشنواره حضرت علی اکبر استان ایلام-1395.

*ایده پرداز برگزیده در جشنواره استانی ایده­های ثروت ساز-1395.

*مخترع برگزیده در جشنواره شهید داریوش رضایی نژاد-1394.

*رتبه اول آزمون جامع دکتری رشته شیمی تجزیه دانشگاه ایلام-1394.

*داور برتر در کنفرانس بین المللی یافته های نوین پژوهشی در علوم، مهندسی و فناوری-1394.

*مخترع و پژوهشگر برگزیده در پنجمین جشنواره درون دانشگاهی حرکت-1394.

*دانشجوی نمونه دانشگاه ایلام-1393

*پژوهشگر برتر دانشکده علوم پایه-1393.

*برگزیده دومین جشنواره و نمایشگاه فرهنگی اجتماعی دانشگاه پاک-1393.

*مخترع برگزیده در جشنواره اختراعات بنیاد ملی نخبگان، رویش زاگرس-1392.

* پژوهشگر برتر دانشگاه ایلام-1395.

 

راه و رمز شکوفايي/ گفتگويي صميمانه با دانشجوي موفق دانشگاه