به گزارش خبرنگار روابط عمومی، در گفتگو با یکی از دانشجویان موفق و پرتلاش دانشگاه مطرح شد.
دانشگاه مکانی برای بلوغ نوآوریها و اندیشههایی است که در درون انسانها بالفعل می شوند، فرصت و دریچهای برای خدمت به انسانهایی است که با تمام نیازهایشان به انتظار علم ما دانشگاهیان نشستهاند، هستند کسانی که تمام روز و شب شان را صرف این خدمت کرده اند و در پی کسب علم و اندیشه برای خدمت به بشریت هستند.
فائزه شهدوستفر، دانشجوی دکتری شیمی تجزیه از جمله کسانی است که گام هایش استوار در راه هدفی بزرگ و انسانی است که در عین جوانی افتخاراتی چون دانشجوی نمونه دانشگاه، عضو هیئت علمی افتخاری گروه شیمی جامعه بین المللی توسعه ارتباطات بین دانشگاهی (ISCDBU)، مخترع برگزیده در جشنواره اختراعات بنیاد ملی نخبگان، برگزیده دومین جشنواره و نمایشگاه فرهنگی اجتماعی دانشگاه پاک، رتبه اول آزمون جامع دکتری رشته شیمی تجزیه دانشگاه، ایده پرداز برگزیده در جشنواره استانی ایدههای ثروت ساز، کسب جایزه تحصیلی بنیاد ملی نخبگان و مخترع برگزیده در جشنواره شهید داریوش رضایی نژاد را کسب کرده است.
به گفتگو با خانم شهدوستفر متولد 29 خرداد 1366 با علاقه مندی به وب گردی، مطالعه و پژوهش، موسیقی، ورزش، نوشتن رمان و فعالیتهای فوق برنامه چون موسیقی، دوچرخه سواری،خواندن کتابهای روانشناسی و داشتن آرزویی که دوست دارد به درجهای برسد که جز خداوند، به هیچ کس و هیچ چیز وابسته نباشد می پردازیم.
*آیا دانشگاه را بهعنوان یک فرصت می دانید؟
بله. قطعا دانشگاه به عنوان مکانی برای کسب فرصتهای آموزشی و پژوهشی است و به عنوان پلی برای ورود به بازار کار میتواند باشد. چنانچه بتوان ارتباط خوبی بین دانشگاه و صنعت برقرار کرد، دانشگاه بهترین زادگاه یک محقق خواهد بود.
*آیا فضای دانشگاه با تصورات قبل از دانشجو شدن منطبق بود؟
قطعا هر فردی قبل از دانشجو شدن، تصورات ایدهآلتری در ذهن خود دارد اما باید این واقعیت را پدیرفت که مدینه فاضله وجود ندارد. دانشگاه ایلام یک دانشگاه جوان است و در مرحله رشد بسیار خوبی قرار دارد. امید میرود به زودی بتواند مسیر تعالی خود را با سرعت در پیش گیرد و این امر جز با لطف خدا و همت اساتید و دانشجویان محقق نخواهد شد.
* از موفقیتهای خود مانند ورود به دانشگاه و دلیل انتخاب رشته شیمی بگوئید؟
از دوران نوجوانی به تحقیق و پژوهش بسیار علاقمند بودم و بیشتر به دنبال پژوهش و کارهای تحقیقاتی بودم تا دنبال کردن یک کتاب درسی ساده. در سال سوم راهنمایی در دولت آقای خاتمی که موضوع گفتگوی تمدنها به تازگی سر زبانها افتاده بود، به همراه یکی از دوستانم در زمینه گفتگوی تمدنها پژوهش ارزشمندی انجام دادیم که موفق شدیم در یک جشنواره کشوری جایزه ویژه دانش آموزان برتر پژوهشی را کسب کنیم و این جشنواره جرقهای بزرگی برای ورود به دنیای پژوهش من بود.
در دوران تحصیل به درس علوم و آزمایشهایش بسیار علاقه داشتم و در مسابقات استانی آزمایشگاههای علوم نیز چندین بار برگزیده معرفی شدم به تدریج علاقهام به رشته شیمی در بین دیگر زمینههای کتاب علوم زیاد شد به طوریکه پدرم برایم چند وسیله آزمایشگاه خریده بود و در خانه آزمایشهای ساده شیمی را انجام میدادم.
با ورود به مقطع دبیرستان و آشنایی بیشتر با رشته شیمی و همچنین داشتن دبیران مهربان و دلسوز شیمی، به شیمی نسبت به سایر دروس علاقه بیشتری نشان دادم و زمان ورود به دانشگاه، به پیشنهاد یکی از دبیرانم رشته شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان را انتخاب کردم. مقطع کارشناسی و خواندن دروس تئوری این رشته علاقهام را جهت انجام پژوهشهای کاربردی بسیار بیشتر کرد به طوریکه تمایلم به اخذ دروس اختیاری پروژه و کارآموزی در محیطهای صنعتی بیشتر از دروس تئوری این رشته بود. حضور اساتید برتر و پژوهشگر دانشگاه صنعتی اصفهان از جمله جناب پروفسور فرهاد حدادزاده منجر به ورود پرشتاب من به دنیای گسترده پژوهشهای شیمی بود. افتخار شاگردی پروفسور عبداله سلیمی در مقطع کارشناسی ارشد نقطه عطف بسیار بینظیری در زندگی علمی من بود و دریچه جدیدی از دنیای جذاب شیمی و نانوشیمی را به روی من گشود. تلاشها و پژوهشهای من در این دوره صدچندان شد و موفق به کسب افتخارات بزرگی در محضر اساتید بزرگوار شدم. در دوره دکتری نیز کسب افتخار شاگردی دکتر محمود روشنی را در دانشگاه ایلام دارم و به یقین میتوانم ایشان را مشوق اصلی فعالیتهای علمی خود در این دوره بدانم. کسب موفقیتهای کوچک و بزرگ من در دوران پر فراز و نشیب دکتری، انگیزهای برای تلاش هر چه بیشتر در دیگر زمینههای پژوهش من شد به طوریکه موفق شدم جهت دوره تحقیقاتی کوتاه مدت به کشور دانمارک اعزام شوم و هم اکنون در یکی از بهترین و مدرنترین مراکز فناوری نانوی اروپا مشغول کسب دانش و پژوهش هستم و امیدوارم ماحصل پژوهشهایم خدمت به مردم سرزمینم باشد. به جرات میتوانم بگویم اگر در دوران تحصیل و زندگیام موفقیتی هم کسب کردهام همه را مدیون لطف خدا و حمایت خانواده عزیز به همراه داشتن اساتید برجسته و علاقه شخصیام به پژوهش میدانم که همه آنها در کنار هم کاتالیزور قوی فعالیتهای من بودهاند.
*وضعیت فضای دانشکده و گروه آموزشی را چگونه میبینید و آیا این فضا برای فعالیت و موفقیت دانشجویان مناسب است ؟
با توجه به اینکه سه دانشکده در یک ساختمان ادغام شده است از نظر فضای آموزشی به هیچ عنوان نمیتوان گفت فضای دانشکده موقعیت آموزشی و پژوهشی خوبی دارد. فضای آزمایشگاهها کوچک است و تهویههای مناسب برای آزمایشگاهها در نظر گرفته نشده است. متاسفانه رشته شیمی به واسطه وجود مواد شیمیایی مختلف رشته خطرناکی است و نیاز است تا مسئولین توجه ویژهای به فضاهای آموزشی و پژوهشی این رشته داشته باشند. انتظار میرود یک فضای تخصصیتر با امکانات رفاهی بیشتری برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی این رشته در نظر گرفته شود. زیرا اغلب اوقات دانشجویان تحصیلات تکمیلی مجبور هستن طولانی مدت در آزمایشگاه فعالیت کنند و متاسفانه فضای استراحت مناسب و یا حتی فضای درخور اقامه نماز و یا صرف غذا وجود ندارد.
گروه آموزشی شیمی اساتید برجسته و قویای دارد اما متاسفانه نسبت دانشجو به استاد در این گروه آموزشی زیاد است و نیاز به جذب اساتید با گرایشها و زمینههای تحقیقاتی جدید بسیار به چشم میخورد.
همواره خدا را ناظر بر اعمالم دانسته ام و یقین دارم که الطاف او همیشه شامل حالم بوده است. حضور اساتید فرهیخته و بودن در محیطهایی که انگیزه پژوهش را در من صد چندان کرد و داشتن خانوادهای دلسوز و مهربان که مشوق تمامی فعالیتهای من بوده است. همیشه یقین داشتهام که پیشرفت تنها عاملی است که میتواند من را راضی نگه دارد و همواره به دنبال پیش رفتن بودهام. از سکون و بیتحرکی بیزارم و قلباً اعتقاد دارم که خداوند انسان را به عنوان اشرف مخلوقات جهت کشف حقایق پنهانش خلق کرده است. گاهی اوقات خستگی کار بر من غالب میشد اما همواره نقشهای که برای پیشرفت در زندگی برای خود ترسیم کرده بودم، مرا از سکون باز میداشت. معتقدم هر آنچه خداوند به عنوان آرزویی در دل بندهاش قرار میدهد با تلاش و پشتکار آدمی به دست خواهد آمد، شاید نه امروز اما حتماً.
*ممکن است افرادی نسبت به انتخاب رشته شیمی تمایلی نداشته باشند بفرمائید ، چرا این رشته را انتخاب کردید و به نظر شما این رشته چه فرصتهایی برای کارآفرینی دارد؟
با قدرت میتوان گفت پتانسیلی که در رشته شیمی به جهت کارآفرینی وجود دارد در هیچ رشته دیگری وجود ندارد. رشته شیمی به عنوان یک رشته بنیادین با دیگر علوم ارتباط تنگاتنگی دارد. تمام مواد تشکیل دهنده هر وسیله و یا دستگاهی که روزانه با آنها سروکار داریم از علم شیمی نشئت گرفته است. کافی است دیدمان را وسیعتر کنیم و کاربردیتر به این رشته نگاه کنیم. کشور مان پتانسیل قدرتمندی در زمینه مواد و فرآوردههای نفتی دارد اما متاسفانه ما یاد گرفته ایم بشکههای نفت را به کشورهای دیگر بفروشیم و محصولات و فرآوردههای حاصل از آن را با قیمت چندین برابر از کشورهای دیگر وارد کنیم. که نتیجه این کار چیزی جز بیکاری سیل عظیم فارغ التحصیلان این رشته و رکود اقتصادی نیست. زمانی بحران کشور ما حفاظت از کیان و خاک کشور بود و همه اقشار جامعه برای حفظ ذره ذره از آن بسیج میشدند. الان نیز بحران کشور ما بحران بیکاری جوانان است و باید تمامی افراد جامعه در هر پست و مقامی برای حفظ نشاط جوان بیکار امروز و هموار کردن مسیر کاریابی بسیج شوند. اگر بتوانیم تولید ملی را به معنای واقعی کلمه در زندگی خود جای دهیم مشکل اقتصاد و مهمتر از بحران بیکاری جوانان ما حل خواهد شد. در مورد کارآفرینی و تقویت تولید داخلی وظایفی بر عهده چهار گروه اصلی تولیدکننده، سرمایهگذار، مصرفکننده و دولت وجود دارد که هر گروه باید مقتدرانه در جهت تقویت بنیههای اقتصادی کشور قدم بردارد. در تبیین این موضوع میتوان قویترین کشورهای صنعتی جهان را مورد بررسی قرار داد که با تکیه بر علم و فناوری توانستهاند یکی از بزرگترین کشورهای صنعتی جهان محسوب شوند. بنابراین جهت حمایت همه جانبه از کارآفرینی در این رشته، نیازمند بررسی و پژوهش بیشتر در زمینه شناخت و بکارگیری از مزیتهای نسبی و پتانسیلهای داخلی هستیم. انتخاب و ادغام چند صنعت برتر با سیاستی ویژه، یکی از کارآمدترین شیوههای حمایت از کارآفرینی است. در سالهای اخیر فناوریهای نوین، خصوصاً فناوری نانو بسیار مورد توجه قرار گرفته است. فناوری نانو رشتهای از دانش کاربردی است که علوم مختلفی را به هم مرتبط میکند و رشته شیمی یکی از علوم مهمی است که ارتباط بسیار تنگاتنگی با این فناوری نوین دارد. اینجانب به تازگی کتابی تحت عنوان بالندگی تولید ملی در سایه فناوری نانو تحت چاپ دارم که به زودی روانه بازار خواهد شد. در این کتاب ایجاد زیرساختارهای داخلی جهت کارآفرینی و تقویت تولید ملی با تکیه بر فناوری نانو مورد بحث قرار گرفته است. ایجاد ارزش افزوده اقتصادی از توسعه فناوری نانو، یکی از اهداف سند راهبرد ده ساله است که کسب توان رقابتی در سطح جهانی و به دستآوردن بخشی از بازار جهانی به عنوان یک فعالیت کارآفرینانه نتیجه آن خواهد بود.
*بنظر شما آیا دانشجویان شیمی به انتظار استخدام بنشینند یا به کارآفرینی بیندیشند؟
با توجه به اینکه رشته شیمی قدمت بسیار زیادی در ایران دارد و علی رغم سخت بودن این رشته، جمعیت فارغ التحصیلان این رشته چند سالی است به معنای واقعی اشباع شدهاست، در انتظار استخدام بود عملا آب در هاون کوبیدن است. کشور ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و منابع انرژیاش، پتانسل بسیار خوبی در زمینه پژوهشهای کاربردی دارد که انتظار میرود شیمیدانان و شیمی دوستان بتوانند کارآفرینی کنند و مشکلی از جامعه را حل کنند. قطعا این امر جز با تلاش مستمر دانشجویان و فارغ التحصیلان شیمی و حمایت مسئولین جهت هموار کردن مسیر کارآفرینی میسر نخواهد شد.
*سطح خدمات دانشگاه در بخشهای مختلف آموزشی، رفاهی و پژوهشی را چگونه ارزیابی می کنید؟
دانشگاه ایلام یک دانشگاه نوپا است که در سالهای اخیر به واسطه داشتن اعضا هیأت علمی برگزیده رشد علمی بسیار خوبی داشته است.
قطعا مسئولین دانشگاه در تلاش هستند بهترین امکانات را برای دانشجویان فراهم آورند اما همیشه نمیتوان همه سلایق را راضی نگه داشت. به طور کلی فضای رفاهی دانشگاه را خوب ارزیابی میکنم اما میتوان با همت مسئولین دلسوز فضای خوابگاهی آرامتر و تغذیه مناسبتری را فراهم کرد. در سالهای اخیر به دلیل حجم زیاد دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کمبود فضای خوابگاهی مناسب برای دانشجویان دکتری بیشتر به چشم میخورد که امید است این مشکل به زودی مرتفع شود تا دغدغه دانشجویان دکتری که مسئولیت خطیر پژوهش را برعهده دارند، کمتر شود.
بخشی از این حمایت مالی از طرف وزارت علوم و دانشگاه تامین میشود و بخشی از طرف استاد راهنما. اینجانب به شخصه در زمینه امکانات پژوهشی آزمایشگاه تخصصی رشتهام که از طرف استاد راهنمایم تامین میشد، مشکلی نداشتم. چون ایشان اغلب اوقت از جیب خود نیز هزینه میکردند تا کار پژوهشی ما روی زمین نماند. البته گاهی ترافیک کاری به دلیل کمبود امکانات پژوهشی و دستگاهی منجر به تحلیل انرژی می شود چون کارهای ما به صورت دستگاهی انجام میشود و اگر ترافیک دستگاهی وجود داشته باشد عملاً هیچ کاری نمیتوان انجام داد. اما به طورکلی در زمینه حمایت مالی دانشگاه در بخش پژوهش، کمبود دستگاههای تخصصی در دانشگاه واقعا به چشم میخورد. گاهی اوقات من مجبور بودم برای یک تست تشخیصی ساده به تهران بروم و متحمل هزینههای زیادی شوم که انتظار میرود این مشکل با حمایت مسئولین دانشگاه و درایت اساتید فرزانه حل گردد.
*تا چه حدی آزمایشگاههای دانشگاه در انجام پروژهها و تحقیقاتمفید واقع شده است؟
در قسمت قبل عرض کردم بخشی از امکانات آزمایشگاه که از طرف استاد راهنمایم فراهم میشد بسیار خوب بود اما برخی عدم حمایتهای وزارت و دانشگاه برای خرید تجهیزات و دستگاههای جدید در دانشگاه ایلام متاسفانه به شدت به چشم میآید. رشته شیمی یک علم قدیمی است که شدیدا با دنیای نوین در ارتباط است و همواره نیاز به تجهیزات به روز جهت پیشرفت این رشته همگام با پیشرفت جهان ضروری میباشد.
*نهاد های تأثیرگزار در موفقیت و انگیزه بخشی چه خدماتی می توانند ارائه کنند آیا شما از این خدمات بهره مند شده اید؟
بنیاد نخبگان به عنوان یک نهاد حمایتی نخبه پرور نقش مهمی در شکوفایی استعدادهای یک پژوهشگر دارد و تاکنون برنامههای بسیار خوبی در این زمینه تدوین کرده است. بنیاد نخبگان استان ایلام با داشتن کادر اداری اندک اما بسیار دلسوز و پیگیر، با برگزاری برنامههای مفید و کاربردی، نقش بسیار درخشانی در پرورش استعداد دانشجویان و نخبگان استان داشته است و من بر خود لازم میدانم در اینجا از ریاست محترم و تمامی پرسنل دلسوز این بنیاد کمال تشکر را داشته باشم. من موفق به کسب جایزه تحصیلی این بنیاد در سال1395 شدهام که البته هنوز موفق به دریافت حمایتهای آن نشدهام و با توجه به پروسه این کار، ان شالله در ماههای آینده از حمایتهای مادی و معنوی بنیاد استفاده خواهم کرد.
سرکار خانم شهدوست فر در پایان سخن مطلب ناگفتهای دارید بفرمائید: در جایگاهی نبوده و نیستم که بخواهم نصیحتی کنم اما از کتابهایی که خواندم درسهای بزرگی یاد گرفتهام. یاد گرفتهام که از بیبرنامگی اجتناب کنم و همیشه برای خود یک برنامه منسجم داشته باشم و قدم به قدم برای رسیدن به برنامههای کوتاه مدت و بلند مدتم تلاش کنم. هر رویایی که در سرم میگذرد را بر روی کاغذ بیاورم و برای بدست آوردنش برنامه ریزی کنم و قدم قدم به آن نزدیک شوم. از قدرت جوانیام استفاده کنم و از آن لذت ببرم. کارهای متفاوت انجام دهم و به استقبال تجربههای جدید برم. از ریسک کردن نترسم و طبق فرموده اما صادق (ع) امروزم را متفاوت از فردایم بسازم. شاید خیلی از گفتههایم شعار به نظر برسد اما واقعا به آنها ایمان دارم چون با تمام وجود لمسشان کردهام. به دوستان خوبم پیشنهاد میکنم در زندگی پر قدرت جلو برید و با اعتماد به نفس هر چیزی که در ذهنتان میگذرد را به واقعیت تبدیل کنید. اگر به رویاهایتان دست پیدا کردید لطف خدا و تلاش شما بوده است و اگر به آنها نرسیدید قطعا حکمتی در کار بوده است تا به اهداف بهتری دست پیدا کنید. امیدوارم نسل ما که از آن به عنوان نسل آیندهساز کشور تعبیر میشود، بتواند گامی هر چند کوچک در راه ارتقا و اعتلای دانش این مرز و بوم داشته باشد. نسل ما نیازمند اعتماد مسئولین است تا با قدرت خودش را نشان دهد و استعدادها و توانمندیهایش را به رخ جهانیان بکشد. امیدوارم با حمایت و اعتماد مسئولین بتوانیم با استفاده هر چه بیشتر از پتانسیلهای کشورمان به بهانهی رسیدن به برترین جایگاه علمی در دنیا، نوید بخش آیندهای روشن برای ایران اسلامی باشیم چرا که ایران شایسته سربلندی و ایرانی سزاوار برترینهاست. باش تا صبح دولتت بدمد، کاین هنوز از نشانه سحر است. به امید آن روز ...
در برابر الطاف بیکران خداوند مهربان، حمایت خانوادهعزیز و دلگرمی اساتید بزرگوارم سر تعظیم فرود میآورم و اگر افتخاری هم کسب کردهام، خود را مدیون آنها میدانم. احساس میکنم راههای نرفتهی زیادی پیش رو دارم و دین بزرگی جهت پژوهش و کشف حقایق جدید بر گردنم نهاده شده است.
از اینکه چند کلامی در خدمت شما خوبان بودم بسیار خوشحالم و به خود افتخار میکنم که فرزند ایران زمین و هم نسل شما هستم.
ضمن تشکر از فرصتی که برای گفتگو فراهم کردید برای شما آرزوی توفیق روز افزونداریم
*بخشی ازموفقیتهای خانم شهدوست فر
*عضو هیئت علمی افتخاری گروه شیمی جامعه بین المللی توسعه ارتباطات بین دانشگاهی (ISCDBU).
*کسب جایزه تحصیلی بنیاد ملی نخبگان-1395.
*جوان برتر علمی استان در جشنواره حضرت علی اکبر استان ایلام-1395.
*ایده پرداز برگزیده در جشنواره استانی ایدههای ثروت ساز-1395.
*مخترع برگزیده در جشنواره شهید داریوش رضایی نژاد-1394.
*رتبه اول آزمون جامع دکتری رشته شیمی تجزیه دانشگاه ایلام-1394.
*داور برتر در کنفرانس بین المللی یافته های نوین پژوهشی در علوم، مهندسی و فناوری-1394.
*مخترع و پژوهشگر برگزیده در پنجمین جشنواره درون دانشگاهی حرکت-1394.
*دانشجوی نمونه دانشگاه ایلام-1393
*پژوهشگر برتر دانشکده علوم پایه-1393.
*برگزیده دومین جشنواره و نمایشگاه فرهنگی اجتماعی دانشگاه پاک-1393.
*مخترع برگزیده در جشنواره اختراعات بنیاد ملی نخبگان، رویش زاگرس-1392.
* پژوهشگر برتر دانشگاه ایلام-1395.