شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ایلام هدف نهایی در استراتژی وحدت، احیاء تمدن اسلامی است/و حدت بدون ولایت معنا ندارد.:

به گزارش روابط عمومی و بنقل از ایلام رصد، حجت الاسلام والمسلمین "غلامرضا غیاثی" مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ایلام، در گفتگویی تفصیلی با خبرنگار ایلام رصد به تبیین ضرورت حفظ  و تقویت وحدت اسلامی درکشور و جهان  اسلام، در برحه کنونی پرداخته است که مشروح آن رادر ذیل می خوانید::

 

 وحدت بنایی پایه دار و ریشه ای در تاریخ اسلام است

 

بنای وحدت در بین مسلمین بنایی پایه دار، ریشه ای و تاریخی است و پس از رحلت پیامبر(ص) بانی وحدت و همگرایی در بین مسلمین امام علی (ع) است که تمام تلاش خود را علاوه بر حفظ اسلام، درحفظ وحدت و هم گرایی مسلمانان وجامع اسلامی بکار برد.

 دلیل این امرنیزهم ضرورت حفظ اسلام و هم خدمت به خلق خدا و مسلمانان بود، زیراخداوند معیار ارزش گذاری برای افراد قرار نداده است، که به برخی خدمت شود به فلان دلیل و یا به برخی دیگر به دلیل دارا نبودن فلان دلیل و شرایط نباید خدمت کرد.

بلکه خداوند در اسلام، خدمت به مردم را از بزرگ ترین عبادت هادانسته است.

 

مقابله و مخالفت دشمنان با اسلام مبنایی است

 

امروزه نیز استراتژی وحدت برای ما ضروری است چون دشمن هم در جبهه آشکار و هم پنهان به مقابله با اسلام و مبانی اسلام پرداخته است وبه عبارتی اختلاف و دشمنی دشمنان بااسلام و انقلاب اسلامی؛ مبنایی است، که هم در جبهه رو به رو با ما مقابله می کنندو هم از امکانات و روش های غیر مستیقم و غیر نظامی در صدد ضربه زدن به جامعه اسلامی هستند.

 

نبود رویکرد اسلامی درجامعه، هدف اصلی جبهه استکبار است

 

اگر دشمن با همه ابعاد و امکانات با ما مقابله می کند باید بدانید که اساس این مقابله بااسلام است، اگر رویکرداسلام،ازجامعه اسلامی ایران برداشته شود مقابله دشمن و استکبار جهانی با نظام نیزتعطیل شده و با ما وارد تعامل می شود.چرا که اسلام اگر زنده و فعال شود فراگیر و جهان شمول می شود و ظبیعتا آن منافعی که آنها در پی به دست آوردنش هستند با ارزش های اسلامی مغایرت دارد و اسلام اجازه نخواهد داد  آنها به اهداف و منافع قدرت طلبانه خود برسند، از این رو خواهی نخواهی این جنگ یک جنگ مبنایی است که خود را در جبهه های زمینی و نرم افزاری نشان می دهد.

وقتی دربرابر این هجمه از دشمنی و عناد قرار داریم، نیازمند یک دفاع و پدافند و تعیین حدود و تبیین مواضع هستیم و لازمه رسیدن به این موارد این است که از پتانسیل و امکانات و توانایی های خود استفاده کنیم تا بتوانیم در مقابله به مثل کم نیاورده و ضعیف ظاهر نشویم.

به همین دلیل است که خداوند سفارش می کند، دنبال استطاعت و قدرت باشید.

 

لازمه مقابله با قدرت دشمن حفظ وحدت است

 

اگر می خواهید در جبهه دفاع جهاد آشکار و پنهان با قدرت عمل کنیم و حریم خود را حفظ کنیم باید تمام سلایق و ابزار و خواسته های جبهه اسلام را با خود همراه کنیم در غیر این صورت قدرت از آن دشمن خواهد بود.

ایجاد وحدت، یک استراتژی فنی و راهبردی است که ایران به آن نیازدارد، انقلاب اسلامی وقتی شکل  گرفت، امام خمینی (ره) با ایجاد یک وحدت کلی بین افراد عام و خاص و نیروهای مختلف جامعه، یکصدایی و همگرایی همه جانیه ای را شکل داد که همه در راستای یک هدف واحد که همانا براندازی نظام شاهنشاهی بود، عمل کردند.

اگر اینگونه انقلاب اسلامی رهبری نمی شد رژیم شاه مردم را سرکوب و حرکت انقلاب را در نطفه خفه می کرد اما استراتزی وحدت و هم گرایی بین همه نیروهای مختلف انقلاب را به ثمر رساند.

 

کنار هم قرار گرفتن خرده فرهنگ ها لازمه وحدت اسلامی نظام است

 

تا ما توانی هایمان را انبوه نکنیم، به قدرت نمی رسیم و لازمه مقابله با قدرت دشمن وحدت است.

دشمن برای از بین بردن وحدت موجود در نظام اسلامی، از ترفندهای زیادی استفاده می کند، از نظر قومیت، قلمرو جغرافیایی، نژاد و زبان و... در صدد متعدد کردن و ایجاد شکاف و تفرقه است، لذا لازمه مقابله با این اهداف این است که در کنار هم قرار بگیریم و برنامه های دشمن برای تفریق و تجزیه قدرت را نقش برآب کنیم.

 

کنار هم قرار گرفتن خرده فرهنگ ها لازمه وحدت اسلامی نظام است، در نظام اسلامی، علاوه بر وحدت های قومی و فرهنگی نه به معنای تبدیل فرهنگ ها به همدیگربلکه به عنوان استفاده از توان فرهنگ ها وقومیت هاو تجمیع ابزار ها و امکانات می توانیم  برای شکل گیری یک قدرت بزرگ تر تلاش کنیم، ولی این به معنای تبدیل مذاهب و تحقیرقومیت ها نیست.

علاوه بر این موارد در موقعیت کنونی نیازمند به یک وحدت سیاسی جهان شمول هستیم که اقتضائات خاص خود را دارد که در خصوص توان و اقتدار ارزشی آن نیز یک تفاهم و درک جمعی می خواهد.

  مذاهبی را که در قانون نظام اسلامی پذیرفته شده اند در کنار هم قبول کرده، و برای تعیین اهداف عالیه خود  که در ابتدا حفظ موجودیت، حفظ ارزش ها و کرامت های انسانی و فراگیری و جهان شمولی است تلاش کنیم.

بصورت فرادا و بدون قدرت جمعی رسیدن به هدف نهایی ما در استراتژی وحدت اسلامی، که همانا احیاء تمدن اسلامی است میسر نخواهد شد.

 

شاه کلید خدمت به بشر در تمدن اسلامی؛ صلح، آزادی و کرامت است

 

برای اینکه تمدن اسلامی به افق های پیشین خود در قرون 6 و 7 قمری برسد باید به وحدت در حوزه علوم ابزاری، نرم افزاری، ارزشی، جغرافیایی برسیم.

دشمن با اطلاع از این افق مانع رسیدن مسلمانان به اهداف اصلی خود است، چرا که این افق و هدف مغایر با تمدن غربی است.

از این رو قبل ازما به میدان مبارزه آمده است و تمام تلاش خود را برای زمین گیر کردن ما بکار گرفته است.

محتوا و نرم افزارمان و امکانات و قدرت ما را تضعیف می کند و با تجزیه قومی و مذهبی و وزیر سئوال بردن ارزش ها و جغرافیای مذهبی در صدد ایجاد فاصله و تفرقه بین مسلمانان است.

استراتژی تمدن اسلامی برای برقراری صلح در جهان، و خدمت گذاری به بشریت است نه توسعه نظامی و جغرافیایی؛ که این امر در سایه وحدت اسلامی محقق است.

از این رو دشمن با آگاهی و شناخت کامل از این مبانی، در میدان رقابت و مقابله با اسلام، بر آمده است از این رو قبل از ما دست به کار شده، وقبل از ما پیام صلح به جهان می فرستد و شعار حقوق بشرسر می دهد، زیرا آگاه است که در تمدن اسلامی شاه کلید خدمت به بشر صلح، آزادی و کرامت انسان است، وبرای اینکه این محورها در اختیار تمدن اسلامی قرار نگیرد آنها را به عنوان شعار هدف رسیدن به مطامع خود قرار داده است.

 

اوامر ولایت به عنوان محورعمل، نمونه بارز وحدت و هم گرایی جامعه است

 

در نظام اسلامی بین مردم و دولت، باید وحدتی فراگیر و هم سو وجود داشته باشد، دولت درنگاه وحدت سیاسی نظام اسلامی نمی تواند مغبوض و مورد تنفر بخشی از جامعه قرار گیرد، زیرا ابزار نظام اسلامی است لذا باید همان گونه که مورد حمایت رهبری است مورد پشتیبانی و حمایت همه واقع شود. دولت نیزباید خود را با دیدگاه و زاویه رهبری هم سو نماید تا او نیز به این استراتژی برسد.

استراتژی وحد ت ما یک استراتژی قومی، و اقلیمی، سیاسی و فراگیر است، نظام؛ سیاست های راهبردی در موقعیت های حساسی همچون برجام، دارد، مردم و عوام جامعه باید در سیاست های کلی و مورد اشاره رهبری، خط و مشی ها و افق های خود را با رهبری یکی کنند، طبیعتا وقتی اینگونه باشد دولت، مردم و گروه ها در زاویه نگاه رهبری قرار گرفته و بر طبق ان عمل کرده و اوامر ولی فقیه اجرامی شود که این محورعمل، خود نمونه بارز وحدت و هم گرایی است.

غیر از قضیه برجام نگاه های سیاسی در منطقه وجود دارد که اقتضائات و سیاست های جدی نظام اسلامی است، بطور مثال شکل گیری داعش تحت نام اسلام، که ابزار آن شمشیر و خون ریزی است وشیعه را شرک می داند باید در دفاع و حفظ حریم و حدود خود اقدام کنیم زیراقبل از مذهبی بودن حق انسانی ما باید حفظ شود.

در مقابل ترفند شمشیر داعش، اربعین را به عنوان نماد هم گرایی، و همراهی و انبوه شدن جمعیت انسانی تحت لوای امام حسین(ع) داریم که  در آن سنی و شیعی، فارس و عرب و کرد و... همه با هم در یک همگرایی جهانی قرار می گیرند.

امام حسین در اربعین ودر مقابل معاویه عاشورا را ایجاد کرد و ما نیز در مقابل تکفیری ها و جهان کفر و استکبار اربعین را شکل داده ایم.

 

در راهبرد و استراتژی نظام اگر ولایت برداشته شود وحدت معنا ندارد

 

نظرات و دیدگاه های امام در مسئله وحدت بسیار اساسی و کلیدی بود و اول قدم را وحدت داخلی دانست، لذا باید نقادانه همدیگر را بپذیریم به این معنا که اگر کسی مدعی راست گرایی است باید چپ را بپذیرد که راست چگونه می تواند به استراتژی نظام و انقلاب خدمت کند وطرفداران راست بپذیرند که چپ چگونه می تواند امکانات خود را در راستای خدمت به نظام استفاده کند با این شیوه هر دو باید باشند اما هدایت شده و هدفمند و با افق مشترک و تحت رهبری ولایت.

در راهبرد و استراتژی نظام اگر ولایت برداشته شود وحدت معنا ندارد وهر کس در دایره وحدت انقلاب اسلامی قرار نگرفت در دایره ولایت هم نیست.

ولایت برای این است که انبوه ی انسان ها و امکانات بتوانند به صورت جمعی و فردی برای بندگی به خدا و رسیدن به ارزش های انسانی حرکت کرده و جهاد کنند و هر کس این را قبول نداشته باشد از این دور خارج است.

لذا ممکن است برخی باشند تصور کنند در حال خدمت به نظام اسلامی هستند اما نا خواسته و ندانسته خیانت می کنند به عبارتی وحدت محور و افق می خواهد و طبیعتا لازمه رسیدن به این افق توانمندی و اقتدار و رفع اشکال ها و ضعف و خلاء ها، هم گرایی و داشتن وحدت است.

امروزه نیازمند یک راهبرد جمعی در هم افزایی در افق تمدن اسلامی با محوریت ولایت فقیه هستیم تا بتوانیم با شعار وحدت هم موجودیت و موقعیت خود را حفظ کنیم و هم به سوی رسیدن به هدف پیش برویم.

 

 مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ايلام هدف نهايي در استراتژي وحدت، احياء تمدن اسلامي است/و حدت بدون ولايت معنا ندارد.: