شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، مراسم گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور دکتر محمد علی‌اکبری، دکترمحمدهادی مفتح، حجت‌الاسلام و المسلمین وعد مرادبیگی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا غیاثی، رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و اساتید حوزه و دانشگاه  در دانشگاه ایلام برگزار شد.

دکتر علی‌اکبری: مدیریت جامعه بر دوش دانایان حوزوی و دانشگاهی است

رئیس دانشگاه ایلام گفت: مدیریت جامعه بر دوش دانایان حوزوی و دانشگاهی است و هر دسته نقش به سزایی در پیشرفت و تکامل کشور دارند.

دکتر محمد علی‌اکبری،  اظهار کرد: تشکیل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ایلام مولود مبارکی بود که توسط سه نفر از اساتید روحانی برجسته دانشگاه ایلام اداره شده و اکنون نیز با حضور روحانیون برجسته دانشگاهی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه فعالیت نهاد رهبری در این دانشگاه مقبول جامعه علمی و دانشگاهیان استان است، افزود: پیشتازان جامعه ما از دو نهاد حوزه و دانشگاه هستند که در خیلی از کشورها یکی از آنها کشور را اداره می‌کند.

دکتر علی‌اکبری با تاکید بر اینکه نهاد دین و علم دو نهاد پیشتاز در جامعه هستند و اداره مملکت در دست این حوزه‌ مهم است، متذکر شد: نباید بین این دو نهاد و وحدتشان نگاهی تقلیل گرا داشت و هیچگاه صرف حضور حوزویان در دانشگاه و بالعکس را مصداق کامل وحدت تلقی کرد، بنابراین برای شکل گیری تعامل جامع و اثر بخش باید در کارکردهای واقعی این دو نهاد تعمق کرد و به نیازهای روز توجه تام و تمامی داشت..

حجت‌الاسلام و المسلمین مرادبیگی:  مفتح به زبان روز مسلط بود

مدیر حوزه‌های علمیه استان ایلام با بیان اینکه شهید مفتح، قدرت ارتباط با جوانان و بیان دین به زبان روز را داشت، گفت: ما باید تمدن اسلامی را برای جهان مشق کنیم که برای تحقق این مهم، وحدت حوزه و دانشگاه مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین وعد مرادبیگی با تاکید بر اینکه شهید مفتح قدرت ارتباط با جوانان و بیان دین به زبان روز را داشت، اظهار کرد: رابطه علم با دین این است که هر چه علم پیشرفت کند نه تنها دین کهنه نمی‌شود بلکه بیشتر خود را نشان خواهد داد.

وی با بیان اینکه تفکر قبل از انقلاب تفکری تهاجمی از حوزه به دانشگاه بود که دانشگاه را بی دین می‌پنداشت، گفت: تفکری هم از دانشگاه به سوی حوزه وجود داشت که بر پایه تحجرگرایی بود و این در حالی است که حوزه و دانشگاه برای ایجاد حیات متناسب و سعادتمند برای حیات بشر است.

مدیر حوزه‌های علمیه استان ایلام اضافه کرد: دین بیان می‌کند که اگر انسان به بن‌بست رسید چگونه از آن مرحله گذر کند و به عبارتی دین، درست زندگی کردن را به ما می‌آموزد و حوزه و دانشگاه مکمل یکدیگرند.

مرادبیگی با تاکید بر اینکه ما باید تمدن اسلامی را برای جهان مشق کنیم، گفت: برای اجرای این مهم، وحدت حوزه و دانشگاه مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه حوزه باید به زبان روز دین را بیان کند، تاکید کرد: دانشگاه هم باید بر اساس نیاز جامعه علم خود را پیش ببرد و باید توجه داشت که زمینه تمدن اسلامی با نزدیک شدن حوزه و دانشگاه فراهم می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا غیاثی:  وحدت حوزه و دانشگاه تمدن اسلامی را احیاء می کند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام با بیان اینکه تجلی وحدت حوزه و دانشگاه در فرهنگ و تمدن اسلامی است، گفت: رسالت ما احیاء این تمدن با افقی نوین است.

،  مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام، در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه ایلام برگزار شد، اظهار کرد: خون شهید مفتح سبب شد استراتژی وحدت حوزه و دانشگاه زنده شود و راهبردی برای احیا تمدن اسلامی باشد.

وی با تاکید بر اینکه تجلی وحدت حوزه و دانشگاه در فرهنگ و تمدن اسلامی است، تصریح کرد: رسالت ما احیاء این تمدن با افقی نوین است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام ادامه داد: بر اساس فرموده مقام معظم رهبری این رسالت باید با حضور اندیشمندان حوزه و دانشگاه رقم بخورد و نباید فراموش کرد که تفرقه و خط مرزی که بین علم و دین ایجاد شده بود امروز به وحدت بین حوزه و دانشگاه تبدیل شده است.

دکتر غیاثی با اشاره به اینکه باید علم و دین را در یک مغهوم و محتوی ببینیم، یادآور شد: دین، علم است و علم مبتنی بر دین خواهد بود.

دکتر مفتح:  ریشه‌ی مشکلاتی مانند بدحجابی نداشتن نظریه فرهنگی است

دکتر محمدهادی مفتح با بیان اینکه باید دانشگاه را از زاویه‌ی دید یک دانشجو دید، گفت: اگر در برخی موضوعات مانند بدحجابی مشکل داریم دلیلش این است که نظریه‌ی فرهنگی نداریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدهادی مفتح اظهار کرد: تشخیص به هنگام وظیفه و استقامت در راه انجام آن از جمله ویژگی‌های شهید مفتح بود که شخصیت این روحانی برجسته را بازر کرد.

نماینده وزیر در هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان دانشگاه قم با بیان اینکه در دوره رضاخان کسی شوق و میل رفتن به حوزه‌های علمیه را نداشت ولی شهید مفتح برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه همدان رفت، افزود: شهید مفتح در حوزه علمیه همدان تحت تعلیم استاد ملاعلی همدانی به حوزه می‌رود و در آن زمان بر اساس آموخته‌هایی که داشت طلبه می‌شود و مدارج تحصیلی طلبگی را طی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بعد از همدان برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت می‌کند، تصریح کرد: در آن زمان که در حوزه دروس فلسفه و حکمت رونق نداشته شهید مفتح از این باب وارد می‌شود و فلسفه و حکمت را رونق بخشید که با استقبال طلاب مواجه شد.

دکتر مفتح با بیان اینکه در آن زمان جوانان با انواع اندیشه‌های الحادی مواجه بودند، عنوان کرد: شهید مفتح روی رابطه دانشگاهیان و حوزویان کارهای زیادی کردند و می‌گفت باید به دانشگاه آن هم از دیدگاه یک دانشجو نزدیک شد .

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه باید دانشگاه را از زاویه دید یک دانشجو دید و لمس کرد، تصریح کرد: دغدغه دکتر مفتح در آن زمان، دین دار کردن دانشگاهیان بود چرا که اسلامی که از متخصص دین گرفته نشده باشد منافق و مارکسیست شدن را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در آن زمان در حوزه علمیه قم غیرممکن برای شهید مفتح وجود نداشت، گفت: تاثیری که این شهید بزرگوار در جامعه گذاشت هنوز برای ما زنده است و آن را حس می‌کنیم و وحدت حوزه و دانشگاه که جدایی و فاصله بین این دو نهاد را از بین برد حاصل مجاهدت‌های ایشان است.

مفتح با اشاره به اینکه اولین سمینار وحدت حوزه و دانشگاه در یکم آبان ماه سال 58 توسط این شهید در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: الان دانشگاه بر سر دوراهی بی‌دینی و دین انحرافی نیست و به برکت خون شهیدان جامعه اسلامی ما امروز سر پا ایستاده است.

نماینده وزیر در هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان دانشگاه قم اضافه کرد: ما باید به اینکه توجه داشته باشیم که مشکلاتی که امروز در حوزه حجاب وجود دارد به خاطر این است که نظریه فرهنگی در این زمینه نداریم و حوزه به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

مراسم گراميداشت وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد. مراسم گراميداشت وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد. مراسم گراميداشت وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد. مراسم گراميداشت وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد. مراسم گراميداشت وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد. مراسم گراميداشت وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد.