شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

توسعه کارآفرینی و خلاقیت اساس اقتصاد هر کشوری است/19 واحد فعال در مرکز رشد دانشگاه ایلام مستقر است

دکتررضا یگانه، مدیر مرکز رشد واحد های فناور دانشگاه ایلام، در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی در خصوص فعالیت‌های این مرکز اظهار داشت: یکی از ابزارهای رشد اقتصادی که به منظور کارآفرینی فارغ التحصیلان دانشگاهی تأسیس و زمینهه حضور آنان در شرکت های دانش بنیان را فراهم ساخته است مرکز رشد دانشگاه ایلام است.

وی گفت:  افراد خلاق و صاحب طرح  با ارائه ایده خود به مرکز رشد، و ورود به مرحله پیش رشد، به پردازش ایده و خلاقیت خود در این مرکز پرداخته که همه امکانات لازم برای تبدیل دستاوردهای علمی، تحقیقاتی آنان به تولید محصولات قابل ارائه به بازار فراهم می شود.

دکتر یگانه با بیان اینکه واحدها با تولید محصول مد نظر خود به مرحله رشد، ارتقاء می یابند، افزود: امسال که به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل  نامگذاری شده است، فعالیت های چشمگیری با تکیه بر شعار دانشگاه، که همان دانشگاه خلاق و کارآفرین است، صورت گرفته است.

مدیر مرکز رشد دانشگاه ایلام، با اشاره به ضرورت تحقق اقتصاد دانش بنیان، آن را یکی از سیاست های وزارت علوم عنوان، و خاطرنشان کرد: توسعه کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری پایه و اساس  اقتصاد،  واستفاده از نیروی خلاق و کارآفرین باعث افزایش قدرت اقتصادی هر کشوری می باشد.

وی با اشاره به اقتصاد وابسته به نفت کشور خاطرنشان کرد:  راه فاصله گرفتن از این اقتصاد ناکارآمد توجه به مقوله کارآفرینی و تقویت آن در سطح ملی است.

دکتر یگانه با اشاره به برنامه های مرکز رشد در راستای توسعه کارآفرینی، گفت:  برگزاری اولین استارت آپ در حوزه فناوری اطلاعات، و جشنواره ایده های ثروت ساز که از استقبال بسیار خوب دانشجویان و علاقه مندان به حوزه فناوری روبه رو شد از جمله فعالیت های مرکز رشد دانشگاه ایلام است.

وی با اشاره به فعالیت های یکسال گذشته مرکز رشد تصریح کرد: راه اندازی محل جدید و مستقر کردن واحدهای فناور، افتتاح دفتر تحقیقات شرکت پالایش گاز، راه اندازی دفتراستانداردسازی، برگزاری کارگاه های فنی و حرفه ای بطور خاص کارگاه انرژی خورشیدی از جمله اقدامات مرکز رشد به شمار می آید.

وی افزود: مرکز رشد دانشگاه ایلام، از سال 90 تاکنون 128 طرح دریافت کرده است که از این تعداد 39 طرح پذیرفته شده است که از بین 39 طرح 11 طرح خروج موفق  و 12 مورد خروج ناموفق داشته است و در حال حاضر 19 واحد فعال در مرکز رشد دانشگاه ایلام مستقر شده است.

دکتر یگانه با بیان اینکه از تعداد 19 واحد مستقر در مرکز،  11 واحد از اعضاء هیأت علمی دانشگاه هستند، اضافه کرد: در حال حاضر واحد های مستقر در مرکز، در زمینه های گیاهان دارویی، برق، مکانیک، بیوگاز، سنگ های قیمتی، پزشکی، فعالیت می کنند.

مدیر مرکز رشد دانشگاه ایلام، گفت: در یک سال گذشته تقریبا 15 واحد فناور در مرکز رشد پذیرش شده است،  که 3 واحد فناور از مرحله پیش رشد به رشد ارتقاء پیدا کرده است.

وی به اولین جشنواره ایده های ثروت ساز که در دانشگاه ایلام برگزار شد، اشاره و عنوان کرد:  قریب به 196 ایده به مرکز رشد ارسال شد که از 73 ایده پذیرش شده ؛ 19 ایده در حوزه کشاورزی 26 ایده در حوزه ارتباطات و 28 ایده در حوزه صنعت وچند ایده هم در حوزه پزشکی وجود داشت که مورد داوری 15 نفر از اساتید قرار گرفتند و از  73 ایده که در مرحله ابتدایی پذیرش شد 12 ایده اول پذیرفته شدند و 19 ایده نیزشایسته تقدیر قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی های لازم برای اجرای استارت آپ های سلامت و گیاهان دارویی، صورت گرفته است، یادآور شد:اولین استارت آپ حوزه فناوری اطلاعات که با همکاری پارک علم و فناوری استان نیز برگزار شد،  در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین و هدایت ایده های خلاق و نوآور و تولید ثروت توسط مرکز رشد دانشگاه ایلام برگزار شد که نزدیک به 103 نفر شرکت کننده با 65 ایده  حضور داشتند که از بین این ایده ها 10 ایده برتر انتخاب و این تعداد در قالب 10 تیم  طی سه روز و با 15 مربی شروع به کار کردند، که  در پایان روز سوم، 10 ایده برتر در حضور چهار داور و تمام شرکت کنندگان ارائه شد و در نهایت 3 تیم به عنوان اول تا سوم انتخاب شدند.

وی در پایان با تأکید بر ضرورت تحقق اقتصاد دانش بنیان، حمایت از واحدهای فناور را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: با اتکا به نیرو و تولید داخلی، از واردات محصولات خارجی بی نیاز شده، و اقتصاد مقاومتی در عمل محقق می شود.

 

 

توسعه کارآفريني و خلاقيت اساس اقتصاد هر کشوري است/19 واحد فعال در مرکز رشد دانشگاه ايلام مستقر است