شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

سمینار تبیین نقش و جایگاه رسانه در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، سمینار تبیین نقش و جایگاه رسانه در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی با حضور دکتر بروجردی،مشاور وزیر و مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر فرقانی، رئیس دانشکده ارتباطات علامه طباطبائی، اعضاء هیئت رئیسه دانشگاه،  دکتر سایه میری، عضو هیات علمی دانشگاه ایلام و مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان، مدیران و کارشناسان روابط عمومی ادارت و اصحاب رسانه در دانشگاه ایلام برگزار شد.

معاون آموزشی دانشگاه ایلام: نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی ما را به الگویی جهانی مبدل خواهد کرد.
 دکترمصطفی نعمتی، معاون آموزشی دانشگاه ایلام اظهار کرد: سیاست اقتصاد مقاومتی امروزه یکی از اهداف اصلی در سطح  همه دستگاه های اجرایی کشور است، از این رو برای بررسی اقتصاد مقاومتی و جوانب آن بایستی تعریفی علمی از اقتصاد مقاومتی ارایه کرد.
وی افزود: در شرایط مختلف،اقتصاد مقاومتی  بنا به زمان وشرایط  میتواند به اقتصادهای موازی، ترمیمی، دفاعی و اقتصاد الگو دسته بندی شود که هر کدام جایگاه خاص خود رادارا میباشد.
دکتر نعمتی افزود:  با توجه به شرایط موجود ایران، نیروی انسانی متخصص و کارآمد، موقعیت استراتژیک و منابع غنی و ثروتهای خدادادی بنظر میرسد که اقتصاد ناجی برای ایران تلفیقی از موارد فوق و برجسته تر از همه اقتصاد مقاومتی الگو  خواهد بود.
معاون آموزش دانشگاه ایلام، با تأکید برضرورت اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در سطح جامعه، گفت: با وجود این منابع ارزشمند ،قدرت اقتصادی منطقه و آسیا شدن دور از ذهن نخواهد بود مشروط براین که تنها دولت متولی امر نباشد و تمامی قشرهای جامعه، اعم ازبخش خصوصی و مردم هم در تلاش باشند که اهداف اقتصاد مقاومتی محقق شود.
دکتر نعمتی به تبیین نقس رسانه ها در این حوزه اشاره و تأکید کرد: بالطبع این امر بدون تاثیر و کمک رسانه های جمعی و مطبوعات و... میسور نخواهد شد.چرا که ضریب نفوذ اقتصاد مقاومتی در تمامی سطوح جامعه تا فرهنگ شدن، تبلیغات وسیع، همت دوچندان و فرهنگ سازی نهادینه می طلبد.
معاون آموزش دانشگاه ایلام، یادآور شد: با این اوصاف و کمک فراگیر تمامی نهادها و بویژه رسانه ها،  بصورت اتوماتیک اقتصاد مقاومتی مولد، تاثیر گذار و الگوی منطقه ای و حتی جهانی را شاهد خواهیم بود.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی:شفاف‌‌سازی و سالم‌سازی از محورهای اقتصاد مقاومتی است/رسانه ها در برابر نارسایی‌ها چشم بیدار جامعه باشند.

دکتر محمدمهدی فرقانی ، رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی،  اظهار کرد: اقتصاد باید شفاف باشد به این مفهوم که منابع از کجا می‌آیند، به کجا می‌روند، تخصیص‌ها چگونه است؟ چرا یک‌شبه صادرات فلان کالا آزاد و یا ممنوع می‌شود؟ هر چند بخشی به دلیل مصالح عمومی است اما رسالت رسانه‌ها شفاف سازی است و مسئولیت روزنامه‌نگاری حکم می‌کند که همیشه افشاگری چاره‌ی راه نیست و نشر اطلاعات شرط و شروط خاص خود را دارد.
وی با تاکید بر اینکه شفاف‌‌سازی و سالم‌سازی از محورهای اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند چشم ناظر و همیشه حاضر جامعه باشند و نمی‌توانیم خواهان اقتصاد مقاومتی باشیم اما آزادی رسانه‌ها را تامین نکنیم و مهمتر اینکه اقتصاد درون‌زا، مردمی و عدالت‌محور جز با مدد رسانه‌ها اتفاق نمی‌افتد.
این استاد ارتباطات مسئولیت‌پذیری را وظیفه‌ی تمام رسانه‌ها دانست و گفت: رسانه به اقتضای رفتار حرفه‌ای باید خیر و صلاح عمومی را ببیند که این خیر و صلاح عمومی را دیدن به تمام حرفه‌ها مربوط می‌شود مثلا یک مهندس ناظر نمی‌تواند خود را نسبت به آینده‌ی یک ساختمان و مردمی که در آن ساکن می‌شوند نادیده بگیرد.
این استاد دانشگاه از هدیه دادن و هدیه گرفتن بین روابط عمومی و رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: این رویه بسیار متفاوت شده و هم رسانه‌ها و هم روابط عمومی‌ها را آلوده کرده و مذمومی اخلاقی است اما مجازات قانونی ندارد مگر اینکه به رشوه تبدیل شود.
فرقانی با تاکید بر اینکه اصلی به نام احساس مسئولیت  همه‌ی ما به عنوان رسانه و روابط عمومی می‌گوید باید وجدان حرفه‌ای داشته باشیم، ادامه داد: الگو یا رهیافت پزشکی، رهیافت روشنگرانه، رهیافت جبرانی و رهیافت اخلاقی 4 الگوی مسئولیت پذیری هستند.
وی ادامه داد: روزنامه‌نگار و مسئول روابط عمومی ما باید آن چنان مسئولیتی احساس کنند که ضعف‌ها، سوء عملکردها و سوء مدیریت‌ها را فریاد بکشند و در برابر نارسایی‌ها چشم بیدار جامعه باشد.
این استاد دانشگاه با طرح تعاریفی از اخلاق، گفت:  جامعه‌ی ما به شدت دچار انحطاط ، ریزش و ضعف اخلاقی است و همه منفعت‌جو شده‌ایم یعنی به راحتی منافع خود را بر دیگران ترجیح می‌دهیم، مثلا در حادثه‌ی پلاسکو همه در کنار ساختمان عکس سلفی گرفتند، یا مردم به جای اینکه فلان مصدوم تصادفی را به نزدیکترین بیمارستان منتقل کنند از صحنه‌ی تصادف عکس می‌گیرند، بنابراین نیازمند نهضت اخلاقی در عرصه‌های فردی، اجتماعی و حرفه‌ای هستیم.
فرقانی با تاکید بر اینکه شغل ،جلوه‌ی مادی حرفه است، ادامه داد: حرفه اصول اخلاقی و مسئولیت ، مرامنامه‌ و میثاق اخلاقی دارد و  شان و قداست و عزت و احترام یک حرفه در گرو مجهز بودن به اصول اخلاقی است که عدول از آن تخلف شناخته می‌شود.
وی از دگر خواهی، مسئولیت‌پذیری، کمال‌گرایی، شرافت شخصی و احترام به دیگران به عنوان عناصر حرفه‌گرایی نام برد و گفت: روزنامه‌نگار ما باید حریم حرفه‌ی خود را تحت هیچ شرایطی خدشه‌دار نکند.
این استاد دانشگاه کمک کردن به مردم برای رسیدن به زندگی مطلوب، آموزش پذیری، وجود سازمان‌های نظارتی، دارا بودن منزلت اجتماعی و میثاق اخلاقی را از جمله شاخص‌های هر حرفه عنوان کرد و گفت: امیدواریم با حرفه‌ای عمل کردن رسانه‌ها  و روابط عمومی‌ها شاهد از بین رفتن بسیاری از مشکلات باشیم.       
 در پایان دکتر فرقانی به سئوالات مطرح شده از سوی حاضران پاسخ گفت.

مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم: اقتصاد مقاومتی توان ایستادگی در برابر هر آسیبی را داراست

دکتر مهدخت بروجردی، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، با تبیین اهمیت اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: سال ?? برای اولین بار مفهوم اقتصاد مقاومتی مطرح شد که بسیار مورد توجه قرار نگرفت تا اینکه امسال که به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گذاری شد.

وی افزود:اقتصاد مقاومتی نوعی از اقتصاد است که  باداشتن توان ایستادگی در برابر هر نوع آسیب داخلی و خارجی بتواند به روند رشد و توسعه خود ادامه دهد، و هیچ چیز مانع رشد چنین اقتصادی نشود و توان ایستادگی در مقابل آسیب ها را داشته باشد.

دکتر بروجردی با بیان اینکه  اقتصاد مقاومتی بر چند رکن استوار است، گفت:  تکیه بر مردم، فرهنگ سازی در مقابل اسراف و تبذیر، استفاده حداکثری از منابع و امکانات و زمان است.

مشاور وزیر علوم تصریح کرد: اگر چه نقش دولت مردان و سیاست گذاران در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش غیر قابل انکاری است ولی این مردم هستند که باید مفهوم اقتصاد مقاومتی را عینیت ببخشند و به تحقق برسانند.

بروجردی بیان داشت:  نقش زنان  از مردان در این زمینه مهم تر است چون زنان مدیریت اقتصاد خانواده را دارا هستند و سبد اقتصادی خانواده در دست آنان قرار دارد.

وی بااهمیت دانستن این مسئله  که ضرورت توسعه پایدار و همه جانبه، استفاده بجا و درست از منابع است که در ایران این موضوع رعایت نمی شود، اضافه کرد: الگوی مصرف در ایران چند برابر آمار جهانی است، وبازدهی مصرفی نیز بسیار پایین است، وقتی مصرف بالاست انتظار میرود بازدهی مصرف نیز بالا باشد اما در ایران مصرف چهار برابر و بازده یک چهارم جهان است.

مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم با بیان اینکه  توجه به مصرف به عنوان یک مؤلفه جامعه شناختی باید مورد اهمیت قرار بگیرد، افزود:  تنها راه برون رفت از مشکلات عمده ای که در بحث اقتصادی وجود دارد، نبود فرهنگ مصرف درست در مردم است.

دکتر مهدخت بروجردی، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم در جمع مدیران و کارشناسان ادارات و اصحاب رسانه استان ایلام در سمینار تبیین نقش و جایگاه رسانه در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی

مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم  اظهار داشت: توجه به مصرف به عنوان یک مؤلفه جامعه شناختی از قرن ?? مطرح می باشد اما عده ای نیز معتقدند از زمانی که بحث سرمایه داری مطرح شده و توجه به سرمایه مهم شده توجه به مصرف نیز مد نظر قرار گرفته شده است.

اختلاف نظر تاریخچه توجه به مصرف و مصرف گرایی به مباحث نظری این حوزه هم کشیده شده است. این نظریه ها حول دو محورند:  نظریه های "خوشبینانه نسبت به مصرف" که طبق این نظریه مصرف باعث افزایش قدرت انتخاب فردی می شود و نظریه های منفی که طبق این نظریه مصرف گرایی تبعات روانی به دنبال دارد و باعث تحقیر جامعه شده و باعث می شود مردم روی مسایل مهم جامعه چشم پوشیده و به دنبال پول درآوردن باشند و به کارهای ناشایست مثل دزدی، رشوه گرفتن، اختلاس دست بزنند.

در تاریخچه مصرف نیز دو دسته نظریه وجود دارد، ?- نظریه های کلاسیک مصرف که این نظریه معتقد است مصرف بر اساس نیاز شکل میگیرد ?- نظریه های مخالف یا نظریه انتقادی که این نظریه معتقد است مصرف مقوله اقتصادی نیست بلکه مقوله ای فرهنگی است.

وی افزود: یکی از بنیانگذاران مکابی فرانکفورت به نام تیودوآبرنو میگوید: صاحبان سرمایه، دارندگان رسانه های جمعی هستند. این رسانه های جمعی به تولید انبوه کالاهای فرهنگی مانند فیلم، سریال و.... پرداخته و این باعث به وجود آمدن فرهنگ توده ای شده و بودن فرهنگ را برای همه به یک کلیشه تبدیل می کنند.

جارد استفاد یکی دیگر از محققان انتقادکننده در این زمینه می گوید: جامعه دو دسته هستند، یا طبقه بالای جامعه و یا طبقه متوسط، طبقه متوسط از طریق تقلید اجتماعی می خواهند خود را عوض کرده و به طبقه بالای جامعه برساند و این مسئله تقلید اجتماعی یکی از دلایل مصرف گرایی است.

در دوره کلاسیک مصرف، مصرف برای برآورده شدن نیازها بوده و از اینکه نیاز برآورده می شد احساس رضایت داشتیم ولی امروزه فکر داشتن آن نیاز به ما لذت می دهد زیرا احساس نیاز کل تر از داشتن است

یکی از کارکردهای رسانه ها که بسیار مورد انتقاد است این است که رسانه ها کاری می کنند که به ما مرتب القا می شود که زندگی ما خوب نیست.

رسانه ها با تبلیغات غیر واقعی ما را از لذت بردن از زندگی دور می کنند. بینگر در کتاب خود تحت عنوان ارتباطات اشنایی اینگونه بیان می دارد: زنان به علت تربیت و فرهنگی که از ابتدا داشته اند و برآنها اعمال شده، انعطاف پذیرتر هستند و زود در مقابل تبلیغات کوتاه می آیند.

بنابراین در مقابل آگهی های بازرگانی طعمه های خوبی هستند و این مسئله را تولید کنندگان آگهی های بازرگانی و بخش رسانه ای می دانند.

 "بودریال محقق القادر" در کتاب خود با عنوان جامعه مصرفی اینگونه می گوید، در مصرف دو مدل وجود دارد،  مدل مردانه یا مدل پهلوانی و مدل زنانه یا مدل ارزش نیابتی؛

مشاور وزیر علوم افزود: در جامعه مصرفی مردان همانطور که ادکلن، اتومبیل و یا کت و شلوار خود را انتخاب می کنند همانطور نیز زن خود را انتخاب می کنند یعنی زن را در حد بردگی به سمت پایین میکشند. و زنانی که با به خود رسیدن و پیروی از اسطوره های رسانه ای عمل می کنند دز واقع حد خود را به سطح خدمت رسانی تنزیل می دهند.

برای شروع اقتصاد مقاومتی باید از هر دو سر یعنی هم دولت و هم مردم شروع کرد و این دو باید بررسی شوند زیرا این دو بر یکدیگر اثرگذار هستند. نظریه های اقتصاد مقاومتی در ارتباط با رسانه ها: نظریه هماهنگی شناختی: در این نظریه همه مردم نسبت به همه چیز شناخت نسبی دارند. این نظریه معتقد است که اگر میخواهید رفتار کسی را عوض کنید و یا به سمتی هدایت کنید که تغییر کند باید هماهنگ با شناخت او پیش بروید.

وی افزود: در مدیریت الگویی وجود دارد که تغییر مردم مانند قیچی، دو لبه دارد تطبیق و تغییر و تا تطبیق نباشد هیچ گونه تغییری پیش نمی آید. نظریه اسنادی نظریه ای است که معتقد است مردم دوست دارند علت رویداد را بفهمند.

دکتر بروجردی گفت: روزنامه نگاران همیشه به دنبال اطلاعاتی هستند که چرا این حادثه به وجود آمده است و اگر علتی را به معلولی نسبت دهیم در واقع درآن نهادینه شده. این نظریه معتقد است هر وقت در مقابل سوالی قرار گرفتی که سازمان به آن عمل نکرده است از چند تکنیک میتوان استفاده کرد، 1 تکنیک اجماع( همه همین کار را می کنند)2 تکنیک اثبات( اگر شما جای من بودید چکار کردید)3 تکنیک تمایز( بین ما و دیگران در این زمینه فرق نیست) نظریه توجیه: این نظریه معتقد است هر زمان بین انتظارات جامعه از شما و عملکرد شما فاصله افتاد و جامعه از شما انتظار داشت و شما نتوانستید آن را محقق کنید، یک شکل به وجود می آید به نام شما مشروعیت. برای این نظریه ? راهکار وجود دارد ?- راهبرد انکار?- راهبرد تکنیکی( تکنیک نیت خیر، تکنیک حداقل سازی، تکنیک قربانی کردن، تکنیک تجزیه).

علی محمد نیاکان، مدیر کل ارشاد اسلامی استان در این سمینار بر حمایت رسانه ها راهبرد اساسی گفتمان سازی  تاکید کرد و گفت اقتصاد مقاومتی بایدبه گفتمان همگانی و باور عمومی تبدیل شود.

 

سمينار تبيين نقش و جايگاه رسانه در گفتمان‌سازي اقتصاد مقاومتي برگزار شد.