شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایلام برگزار شد

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایلام با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و مدیران ارشد استان در دانشگاه برگزار شد.

رئیس دانشگاه ایلام: جامعه دانشگاهی توسعه گردشگری مذهبی در ایلام را مد نظر دارد

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه توسعه گردشگری مذهبی در ایلام مورد تاکید جامعه دانشگاهی استان است، گفت: استان ایلام قابلیت حضور توریسم دفاع مقدس را دارد.

دکتر محمد علی‌اکبری، رئیس دانشگاه ایلام در  اظهار کرد: امروز آغاز برنامه‌های هفته پژوهش است که در آغاز آن، اقدام نیکی از سوی میراث فرهنگی استان در قالب چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی رقم خورد.

وی با بیان اینکه معماری به معنای تاریخ، فرهنگ، تمدن و انسانیت است، افزود: خرسندیم که این تاریخ و فرهنگ در استان ایلام قدمت چند صدساله دارد و امروزه اکوتوریسم استان ایلام زمینه‌ای است که از سوی سازمان میراث فرهنگی کمک شود تا در استان بتواند توسعه یابد.

رئیس دانشگاه ایلام به توریسم مذهبی با محوریت اربعین اشاره و اضافه کرد: حرکت اربعین در استان ایلام طی چند سال اخیر رنگ و بوی خاصی به خود گرفته به نحوی که ایلام به دروازه عتبات عالیات مطرح شده و دیگر نمی‌شود از اربعین آن هم بدون ذکر نام ایلام سخن گفت.

دکترعلی‌اکبری با اشاره به اینکه توسعه گردشگری مذهبی در ایلام مورد تاکید جامعه دانشگاهی استان است، عنوان کرد: فراهم ساختن زیرساخت توریسم مذهبی باید از سوی مسئولان سازمان میراث فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اردوهای راهیان‌نور از قابلیت لازم برای توریسم جهاد و شهادت برخوردار است، گفت: استان ایلام قابلیت حضور توریسم دفاع مقدس را دارد و ما نیز در این راستا حمایت از رشته‌های گردشگری را در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس دانشگاه ایلام اظهار کرد: در دانشگاه ایلام با توجه به تاکید مدیریت ارشد استان، دو اقدام در دستور کار قرار گرفته که یکی راه‌اندازی مرکز ایلام شناسی و مطالعات ایلام و دیگری اینکه دومین استارت آپ در حوزه گردشگری کلید خورده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور: هر کشوری که به تاریخ خود وصل باشد به توسعه همه جانبه دست خواهد یافت

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: شهرهای تاریخی سیمره و سیروان برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو نیازمند آزادسازی و ساماندهی در سطح استانی هستند.

دکتر محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در این کنگره اظهار کرد: انجام همه مراحل و شرایط ثبت جهانی آثار در اختیار سازمان میراث فرهنگی نیست و مسئولان استانی نیز باید با آزادسازی و ساماندهی این آثار در جهت ثبت آن کمک کنند.

وی با بیان اینکه در استان ایلام با حوزه فرهنگی تاریخی بسیار مهمی روبرو هستیم که باید زمینه شناخت تاریخ معماری و شهرسازی این استان فراهم شود، افزود: هر کشوری که به تاریخ خود وصل باشد به توسعه همه جانبه دست خواهد یافت.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه 750 اثر استان ایلام در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اضافه کرد: کنگره‌های تاریخ معماری و شهرسازی با هدف شناخت ارزش‌های معماری استان‌ها و تهیه داده و اطلاعات برای ارائه در کنگره ملی برگزار می‌شوند.

دکتر طالبیان با تاکید بر اینکه پس از سال‌ها وقفه چهارمین کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی در استان ایلام برگزار شده و مابقی کنگره‌های استانی نیز تا هفتم بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد، عنوان کرد: کنگره ملی تاریخ معماری و شهرسازی هفته اول اردیبهشت ماه سال آینده در ارگ بم برگزار می‌شود و بهترین مقالات از کنگره‌های استانی به این کنگره راه می‌یابند.

استاندار ایلام: ضرورت تغییر نگاه مدیران در حفظ و نگهداری آثار تاریخی

مهندس محمد رضا مروارید، استاندار ایلام ،با اشاره به تخریب آثارهای باستانی و معماری شهر ایلام، اظهار داشت: چنین کنگره هایی باید چهل سال پیش در ایلام برگزار می شود تا شاید با اطلاع رسانی مانع تخریب ساختمان ها و اماکن حکومتی با قدمت تاریخی و معماری اسلامی ایرانی می شد.

وی افزود: در گذشته عدم نگاه علمی و تاریخی برخی مدیران موجب تخریب اماکن تاریخی موجود در شهر ایلام شد، که جایگزین آن آثار الان شاهد ساختمان های امروزی و فاقد معماری چشم گیر هستیم.

مهندس مروارید با اشاره به معماری های اولیه بشرو تداوم و پیشرفت و توسعه آن تا به امروز اشاره کرد و گفت: تلفیق فکر و اندیشه و هنر در معماری ایرانی آن را در عالم شاخص و برجسته نموده است.

استاندار ایلام با اشاره به تفکرات 2500 ساله رژیم پهلوی در قبل از انقلاب اشاره و گفت: این تفکر اجازه نمی داد که در مورد تمدن قبل از 2500 سال پرداخته شود و استان ایلام قدمت 7 هزار ساله دارد.

مهندس مروارید با بیان اینکه در مدیریت های پیش از دولت کنونی نیز قدمت آثار تاریخی را با تاریخ اسلام بیان می کردند، بیان داشت: آثار تاریخی کشور بسیار مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است، و بر عکس دیگر کشورها که در چند ده های اخیر ایجاد شده و در پی تاریخ و تمدن برای خود هستند بسیار اندک به تاریخ غنی ایران اسلامی پرداخته می شود.

وی ابراز داشت: باید تدابیری اندیشیده شود که در کنار ساخت و سازهای جدید و امروزی به حفظ و نگهداری از آثار قدیمی و تاریخی کشور نیز توجه شود و در ترکیب این دو در کنار هم فضایی همراه با آرامش و زیبایی مهیا شود.

دکتر حبیب‌اله محمودیان، دبیر علمی این کنگره نیز با بیان اینکه 23 مقاله ارسالی برتر در این کنگره به صورت سخنرانی و پوستر ارائه شد به عنوان کتاب مجموعه مقالات کنگره معماری و شهرسازی چاپ می‌شود، گفت: مقالات برگزیده نیز به کنگره ملی ارسال خواهد شد و در صورت برگزیده شدن در کنگره ملی مجوز چاپ در مجلات معتبر ملی و بین المللی و آی اس آی را دریافت خواهند کرد.

یادآور می‌شود در پایان از کتاب «میراث ماندگار» اثر دکتر حبیب‌اله محمودیان رونمایی شد.

 

 

چهارمين کنگره تاريخ معماري و شهرسازي ايلام برگزار شد