شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مرکز مشاوره و تندرستی اداره تربیت بدنی دانشگاه افتتاح شد

به گزارش خبرنگارروابط عمومی، مرکز مشاوره و تندرستی اداره تربیت بدنی دانشگاه باحضوررئیس دانشگاه ،معاون دانشجویی ،معاون آموزشی وتعدادی ازمدیران دانشگاه افتتاح شد.چابکی، توان عضلات پایین تنه، قدرت عضلانی ایستا و  پویا در اندام‌های تحتانی و فوقانی و عکس ­العمل در این مرکز کنترل می شود.

  مرکز پایش سلامت و تندرستی ویژه دانشجویان می باشد است که اطلاعات مناسبی در مورد وضعیت بدنی در اختیار مراجعه کنندگان قرار می­دهد که  ترکیب بدن شامل اندازگیری چربی  عضلات دو سر بازو، سه سر بازو، تحت کتفی و فوق خاصره­ایی بوسیله کالیپر ، ارزیابی ساختار بدنی از طریق دستگاه صفحه شطرنجی ارزیابی وضعیت سر و گردن، شانه­‌‍ها، ستون فقرات، لگن خاصره، زانوها، مچ پا، قفسه سینه و کف پا، انجام آزمون‌های ورزشی، اندازگیری قدرت عضلات پا، اندازه گیری انعطاف و اندازه گیری حداکثر اکسیژن مصرفی فرد از طریق انجام تست پله کویین را شامل می شود.

 

معرفی دستگاه‌های موجود در مرکز مشاوره و تندرستی اداره تربیت بدنی دانشگاه

دستگاه پرش عمودی (سارجنت): این دستگاه از معتبرترین دستگاهها در ارزیابی قدرت حداکثری و همچنین توان اندام تحتانی می باشد که میزان قدرت اندام تحتانی را با حداکثر فاصله پرش از زمین در واحد سانتی متر  بیان می­کند.

دستگاه ارگوجامپ : این دستگاه توان بی هوازی غیر لاکتیک و لاکتیک ورزشکار را مورد ارزیابی قرار می دهد . نتایج حاصل از کار با این دستگاه در تمام ورزشهایی که سیستم انرژی بی هوازی چه لاکتیک و چه غیر لاکتیک نقش اصلی را ایفا می کند و در پیش بینی عملکرد آزمودنی و ارزشیابی تأثیر تمرینات کاربرد وسیعی دارد.

دستگاه عکس­العمل زمان واکنش در 8 جهت: از این دستگاه جهت اندازه­گیری زمان پاسخ که شامل زمان  واکنش و زمان جابجایی آزمودنی به محرکهای نوری است استفاده می شود. این دستگاه دارای چند نوع مد  ساده  و برنامه ای می باشد که اطلاعات خوبی در اختیار آزمودنی قرار میدهد.

دستگاه درازونشست: از این دستگاه به منظور سنجش تعداد صحیح درازونشست، معمولاً در یک دقیقه استفاده می شود که بعنوان نمره آزمودنی در نظر گرفته می­شود. این دستگاه نیز برای اندازه گیری قدرت و استقامت عضلات شکمی و خم کننده لگنی استفاده می شود قدرت و استقامت عضلات شکم برای مقاومت مرکزی و پشت مهم است.

دستگاه تست ایلینویز: از این وسیله به منظور ارزیابی سرعت و چابکی ورزشکاران استفاده می شود و از بهترین دستگاه در اندازه گیری چابکی و سرعت می باشد.

دستگاه اندازه گیری نیروی انتقالی:  از این دستگاه می توانید برای سنجش حداکثری قدرت ایستا و یا حفظ آن در کلیه اندام های مورد نظر بدن با توجه به  نوع آزمون استفاده نمایید. همچنین فاکتورهایی چون استقامت عضلانی، توان عضلانی، واماندگی عضلانی و تنش عضلانی را اندازه گیری می نماید. این دستگاه قابل اتصال به دستگاههای مختلف و یا سنجش قدرت ایستا را داراست.

دستگاه سنجش تعادل دینامیک: از این دستگاه جهت ارزیابی بازخورد اندامهای مسئول تعادل(گوش داخلی، چشم و حس عمقی) استفاده می گردد و توانایی ورزشکار در حفظ یک موقعیت متعادل بر روی یک سطح ناپایدار مورد سنجش قرار می گیرد. آزمون در چهار زمان 15، 30، 60 و 180 ثانیه ای قابل اجراست و با افزایش زمان آزمون، آزمودنی باید علاوه بر داشتن تعادل خوب، از قدرت و استقامت مناسبی در اندام تحتانی نیز برخوردار باشد.

دستگاه سنجش تعادل استاتیک: سنجش پایداری وضعیت بدنی، نوسانات بدنی را بطور غیر مستقیم بر پایه واکنش سطح ایستا به نیروهای وارده ناشی از جابجایی مرکز ثقل آزمودنی را اندازگیری کرده و تحلیل می نماید. اطلاعات ناشی از جابجای وزن بدن (خروج از تعادل و بازگشت به تعادل) به صورت لحظه ای و تجسمی برای محاسبه پارامترهای مختلف به صورت دوبعدی و درهنگام ایستادن در دو وضعیت چشم باز و چشم بسته به کار گرفته می شود.

دستگاه آزمون دوی 40 یارد یا 36 متر: از این دستگاه برای ارزیابی سرعت و شتاب در یک مسیر 36 متر یا 40 یارد استفاده می شود. دستگاه دو وضعیت کاربردی دارد. وضعیت شروع با بوق (Horn)    که زمان عکس العمل نیز در نتیجه نهایی، یعنی زمان طی مسیر تعیین شده محاسبه می شود و وضعیت عبور از خط ( line) که شروع محاسبه زمان، از زمان عبور از خط شروع می باشد

دستگاه بارفیکس دیجیتالی: از این دستگاه به منظور سنجش استقامت عضلات دستها و کمربند شانه­ای تا حالت واماندگی استفاده می شود که نتایج آن بصورت شمارش تعداد حرکات صحیح بارفیکس بیان می شود. از این دستگاه نیز می توان توان این عضلات را محاسبه نمود به شرطی که آزمون دارای زمان مشخصی با توجه به پروتکل های آستانه لاکتیک، هوازی  و یا بی هوازی انجام پذیرد.

دستگاه  چابکی سنج 9×4 متر: از این دستگاه به منظور سنجش قابلیت تغییر مسیر حرکت بدن در طی دویدن استفاده می شود در این اندازگیری عکس العمل های مناسب در واحد زمان، مهارت، دقت، تعادل و سرعت، نیز عوامل اثر بخش در میزان چابکی فرد است. این دستگاه ابزار مفید سنجش در ورزشها و عملکردهای مختلف ورزشی است و در ارزیابی ورزشکار  برای بسیاری از ورزشها نقش تعیین کننده­ای دارند.

دستگاه  انعطاف پذیری از این ابزار می توان جهت ارزیابی انعطاف پذیری ستون فقرات، عضلات پشت و عضلات خلف ران استفاده نمود. نتایج حاصل از این دستگاه مستقل از قد آزمودنی و طول دست ها و پاهای وی می باشد.

دستگاه قدرت سنج ایزومتریک عضلات پا و پشت: جهت سنجش حداکثر قدرت عضلات پا و پشت بصورت ایزومتریک در هر یک از حالت های زیر استفاده می شود. نتایج اندازه گیری در واحد زمان بصورت نمودار در نرم افزار قابل مشاهده و آنالیز است. همچنین می توان: توان، استقامت عضلانی و لحظه واماندگی عضلات مربوطه را نیز مشاهده نمود.

دستگاه تست پله کویین: از این دستگاه به منظور تخمین حداکثر اکسیژن مصرفی استفاده می شود. این دستگاه ابزار مناسبی جهت سنجش توان قلبی تنفسی آزمودنی است. این دستگاه پروتکل های مختلفی دارد که در حوزه تندرستی و آمادگی جسمانی می تواند شاخص مناسبی از این فاکتور آمادگی جسمانی به آزمودنی ارائه دهد.

دستگاه صفحه شطرنجی( سنجش و ارزیابی ساختار قامتی بدن): بوسیله این دستگاه می توان فرد را در دو وضعیت نمای خلفی و جانبی مورد سنجش قرار داد و در صورت داشتن ناهنجاری های بدنی از قبیل: سربه جلو، کج گردنی، افتادگی شانه، اسکولیوز، کیفوز، لوردوز، پای پرانتزی، پای ایکس  و غیره شناسایی کرده و در مرحله بعد به کمک سایر ابزار از قبیل، خط کش منعطف، کولیس، اسکولیومتر و غیره میزان دقیق ناهنجاری را مشخص کرد.

دستگاه جعبه آینه: از این دستگاه به منظور ارزیابی وضعیت کف پا استفاده می شود. چنانچه کف پا فرد هر گونه ناهنجاری داشته باشد به کمک این دستگاه قابل تشخیص و اندازه گیری می باشد.

 دستگاه بادی کامپوزیشن: این دستگاه اطلاعات کاملی در مورد ترکیب بدن و ضمناً شاخص مناسبی در مورد تناسب بدن آیده­آل در اختیار قرار می دهد.

مرکز مشاوره و تندرستي اداره تربيت بدني دانشگاه افتتاح شد مرکز مشاوره و تندرستي اداره تربيت بدني دانشگاه افتتاح شد مرکز مشاوره و تندرستي اداره تربيت بدني دانشگاه افتتاح شد مرکز مشاوره و تندرستي اداره تربيت بدني دانشگاه افتتاح شد مرکز مشاوره و تندرستي اداره تربيت بدني دانشگاه افتتاح شد مرکز مشاوره و تندرستي اداره تربيت بدني دانشگاه افتتاح شد مرکز مشاوره و تندرستي اداره تربيت بدني دانشگاه افتتاح شد مرکز مشاوره و تندرستي اداره تربيت بدني دانشگاه افتتاح شد