شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

امضاء یاداشت تفاهم نامه همکاری دانشگاه ایلام و موسسه مطالعاتی بیابان زایی چین

در راستای توسعه همکاری های علمی و بین المللی، یاداشت تفاهم نامه همکاری مابین دانشگاه ایلام و موسسه مطالعاتی بیابان زایی چین به امضاء رسید.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جریان برگزاری موفقیت آمیز دومین همایش بین المللی گرد و غبار در دانشگاه ایلام در اردیبهشت ماه 1397 که با حضور دانشمندان و صاحب نظران جهانی و کشوری و از جمله نمایندگانی از کشور چین برگزار گردید،  زمینه ­ای فراهم گردید تا دکتر  علی اکبری، رئیس دانشگاه،  در جلسه ای با پروفسور Prof. Yiming Feng معاون موسسه مطالعاتی بیابان زایی پکن، زمینه های همکاری دوجانبه علمی و کاربردی بین دانشگاه ایلام و این موسسه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد و مفاد یاداشت تفاهم نامه همکاری مشترک بین طرفین تنظیم گرددد. انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک در خصوص مبارزه با پدیده گرد و غبار و بیابان زایی، تلاش برای تأمین حمایت های مالی از سوی سازمان های ملی و بین المللی، برگزاری جلسات مداوم و مشترک بین روسای دانشگاه ایلام و موسسه مطالعاتی بیابان زایی پکن، چاپ مقالات مشترک علمی، اعزام اساتید و دانشجویان برای فرصت مطالعاتی، استفاده از امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی بین طرفین و برگزاری همایش های علمی مشترک از جمله مفاد این تفاهم نامه بود.

  در همین راستا موسسه مطالعاتی بیابان زایی چین به منظور امضای تفاهم نامه و شرکت در کار گروه علمی و بین المللی با عنوان: ″Training Workshop on Combating Desertification Policy and Management in Greater Central Asia and Middle East Region″   از  دکتر مسعود بازگیر، مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه، دعوت به عمل آورد. دکتر بازگیر در این سفر ابتدا از بخش­های مختلف موسسه مطالعاتی بیابان زایی و آکادمی جنگلداری پکن بازدید بعمل آورد و  سپس برای انجام امضای تفاهم نامه در جلسه­ای با رئیس موسسه مطالعاتی بیابانزایی Prof. Qi Lu حضور یافت. در این جلسه پروفسور لوشی (Prof. Qi Lu) رئیس موسسه با ابراز رضایت از سطح علمی و اجرایی برگزاری دومین همایش بین المللی گرد و غبار در دانشگاه ایلام و با تشکر از حسن توجه دکتر علی اکبری، رئیس دانشگاه ایلام، در توسعه همکاری های دوجانبه با این موسسه، خواستار ادامه برگزاری این نوع همایش های علمی در آینده شد و بر توسعه همکاری های مشترک بین دانشگاه ایلام و موسسه مطالعاتی بیابان زایی چین و تحقق مفاد یاداشت تفاهم نامه مشترک تأکید کرد.

  در این جلسه دکتر بازگیر، مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه ضمن ابلاغ پیام دوستی دکتر علی اکبری، رئیس دانشگاه به رئیس این موسسه، در سخنان کوتاهی تاریخچه دانشگاه ایلام را تشریح کرد و توضیحی درباره امکانات پژوهشی و آموزشی این دانشگاه ارائه داد و سپس مفاد یاداشت تفاهم نامه مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به امضای طرفین رسید  و مقرر گردید طرف چینی تجربیات موفق خود در زمینه کنترل طوفان گرد و خاک را به کشور ایران و به ویژه استان ایلام منتقل نماید.

   در ادامه این سفر مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه، با سفر به استان «گانسو» علاوه بر شرکت در کارگروه علمی  مربوطه، به ایراد سخنرانی در زمینه اقدامات عملی برای مهار بیابان زایی در استان ایلام پرداخت و سپس از برخی از بیابان ­های این استان در خصوص نحوه مبارزه با بیابان زایی و طوفان های گرد و خاک بازدید به عمل آورد. در این استان از روش مبارزه بیولوژیک یعنی احیائ پوشش گیاهی مناطق بیابانی استفاده شده است.  از اقدامات مهم در این استان استفاده از مردم محلی و مشارکت فعال آنها در مهار بیابان­ زایی می ­توان اشاره نمود که از نکات مثبت و اساسی در این پروژه عظیم بود.

امضاء ياداشت تفاهم نامه همکاري دانشگاه ايلام و موسسه مطالعاتي بيابان زايي چين امضاء ياداشت تفاهم نامه همکاري دانشگاه ايلام و موسسه مطالعاتي بيابان زايي چين امضاء ياداشت تفاهم نامه همکاري دانشگاه ايلام و موسسه مطالعاتي بيابان زايي چين