شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه: دانشگاه در مسیر توسعه همه جانبه قرار گرفته و به کارگاه سازندگی تبدیل شده است

 دانشگاه در مسیر توسعه همه جانبه قرار گرفته و به کارگاه سازندگی تبدیل شده است/ از سال 93 تا 96 بودجه هزینه ای دانشگاه حدود  2 برابر شده است و سعی شده اعتبارات در محل خودش هزینه شود/ تخصیص اعتبارات عمرانی سال گذشته دانشگاه 100 درصد بوده است/ التزام به قانون و شفافیت جزء اصول اساسی مدیریت فعلی دانشگاه است.  

   به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر احمد ملابهرامی معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی در توضیح عملکرد این معاونت در سه سال گذشته، ابتدا به وضعیت کلی دانشگاه و چشم انداز آن اشاره کرد و اظهار داشت: امروز شاهد این واقعیت هستیم که دانشگاه ایلام در مسیر توسعه همه جانبه قرار گرفته است، که مطابق برنامه راهبردی دانشگاه، به لطف خداوند و همت همه مسئولین و اعضای دانشگاه، دانشگاه ایلام در افق 1400 جزء 20 دانشگاه برتر کشور خواهد بود، از این رو بنده بعنوان یکی از مسئولین دانشگاه از همه عزیزانی که در این روند ایفای نقش می کنند، ­صمیمانه قدردانی می نمایم. همچنین لازم می دانم از حوزه های زیر مجموعه معاونت پشتیبانی و منابع انسانی شامل: مدیریت امور اداری، مدیریت امور مالی، مدیریت دفتر بودجه که زحمات زیادی متحمل می شوند و نیز دو حوزه دفتر طرحهای عمرانی و دفتر حقوقی که به صورت مستمر با حوزه پشتیبانی و منابع انسانی ارتباط دارند، قدردانی نمایم.

     معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه درباره عملکرد این معاونت در حوزه نیروی انسانی بیان داشت: در حوزه نیروی انسانی نگاه دانشگاه در چارچوب برنامه راهبردی در جهت بهبود شاخص­های استاندارد است، بهبود شاخص­های استاندارد شامل نسبت هیأت علمی به کارکنان،  نسبت دانشجویان به هیأت علمی و نسبت دانشجویان به کارکنان است که دانشگاه عملکرد خوبی در این خصوص داشته و راهبردهای مناسبی نیز در این راستا در برنامه راهبردی دانشگاه پیش بینی شده است.

     دکتر ملابهرامی تصریح کرد: از سال 1393 تا کنون نیروی غیر هیأت علمی به بدنه دانشگاه تحمیل نشده است، لیکن در حوزه جذب نیروی هیأت علمی  تعداد قابل توجهی در رشته های مختلف جذب شده اند و در این میان اعضایی بودند که روند استخدامی آنها نهایی نشده بود، که بخش عمده این روند طی شده و الباقی آن نیز در حال نهایی شدن است.

   ایشان خاطرنشان کرد که سیاست راهبردی دانشگاه در خصوص نیروهای غیر هیأت علمی، بجای جذب نیروی جدید، ساماندهی وضعیت استخدامی نیروهای موجود است. تعداد  18 نفر از نیروهای قراردادی دانشگاه که بدون طی مراحل  قانونی در این وضعیت استخدامی قراردادی شده بودند،  صرف نظر از اینکه دوستان در آن زمان  مبنایی برای انجام آن داشته اند یا نه، همه مراحل قانونی آن طی شد و هر 18 نفر دارای شناسنامه کارمندی شدند و مجوزهای لازمه برایشان اخذ گردید.  

     دکتر ملابهرامی به تبدیل وضعیت 25 نفر از کارکنان قراردادی دارای کارنامه آزمون ادواری به پیمانی اشاره کرد و گفت: به عنوان اولین دانشگاه این روند را در چارچوب قانون و کاملاً شفاف (فراخوان عمومی در دانشگاه) به سرانجام رسانیدیم.

    معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه تأکید کرد: موضوع دیگری که درباره نیروی انسانی مهم است؛ ساماندهی نیروی انسانی و  بدنه کارشناسی دانشگاه است، که دو روند در حال انجام است:

1- تعریف فرآیند انجام کارها.

2- مهارت افزایی بدنه کارشناسی دانشگاه.

برای تحقق این امر در تمامی واحدها فرآیند انجام کار  در حال تعریف است و تا جائیکه ممکن است، فرآیندها را الکترونیکی خواهیم کرد. همچنین علاوه بر برگزاری دوره های آموزشی متعددی برای کارشناسان مختلف در دانشگاه، برخی نیز برای دوره های موردنیاز در سطح کشور فرستاده شده اند تا مهارت آنان افزایش یابد، که این امر زمینه افزایش بهره وری در دانشگاه را فراهم می نماید.

     دکتر ملابهرامی در ادامه به موضوع رفاهیات کارکنان پرداخت و اظهار کرد: مسئله دیگر درباره نیروی انسانی موضوع رفاهیات است، دانشگاه دارای شورای رفاهی است که برای کارکنان و اعضای هیأت علمی  سیاست هایی را در دست تدوین دارد.

    ایشان از ارتقاء سطح کیفی مهد کودک و نیز سلف سرویس بخش غیر دانشجویی یاد کرد و افزود: این حقیقت که دانشگاه دارای یک رستوران مناسب با ارائه خدمات قابل توجه در طول ایام کاری است، قابل انکار نیست.

      دکتر ملابهرامی  افزود: برای ساماندهی ورزش کارکنان و اعضای هیأت علمی و تشویق آنان به انجام ورزش، اغلب کمیته های ورزشی از جمله کمیته های کوهنوردی، فوتسال و  شنا  فعال گردیده که به خوبی در حال انجام فعالیت هستند.

    دکتر ملابهرامی  اضافه کرد: برای اولین بار و به عنوان اولین دانشگاه به استناد ماده 56 آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیات علمی  اقدام به باز خرید  مرخصی کارکنان قراردادی در سنوات 93، 94 و 95 گردید و تمامی مبلغ مربوطه به حساب آنان واریز شد و برای اولین بار و به عنوان یکی از اولین دانشگاه های کشور مدرک کارشناسی ارشد کارکنان قراردادی اعمال گردید.

   دکتر ملابهرامی در ادامه گفتگو به عملکرد دفتر بودجه پرداخت و گفت: مهمترین کاری که در دفتر بودجه انجام شده، به سرانجام رساندن برنامه راهبردی 5 ساله دانشگاه است که به تصویب و تأیید نهایی هیأت امنای دانشگاه نیز  رسیده است، که اهداف، وظایف  و برنامه ها دانشگاه  تا سال  1400 مشخص گردیده است، که مطابق آن  می توانیم بفهمیم الان کجای کار هستیم و در افق 1400 در چه وضعیتی خواهیم بود و چگونه به آن وضعیت مطلوب خواهیم رسید.  

    معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه تأکید کرد: با تلاش همکارانمان در دفتر بودجه و کمک و همیاری ریاست محترم دانشگاه از سال 93 تا 96 بودجه هزینه ای دانشگاه حدود  2 برابر شده است، که جهش خوبی است،علاوه بر این مطابق برنامه راهبردی دانشگاه در انتهای برنامه 1400 بودجه هزینه ای دانشگاه به دو برابر مقدار آن در آغاز برنامه خواهد رسید.

    همچنین در افق 1400 سهم اعتبارات فعالیت های پژوهشی به سهم قابل قبول خود یعنی به حدود 15 درصد  خواهد رسید  که در حال حاضر حدود 11/10 است.

   دکتر ملابهرامی  تأکید کرد: در سالهای اخیر با مراجعه به قانون بودجه دانشگاه متوجه می شویم که رشد اعتبارات پژوهشی در سه سال اخیر بی نظیر بوده است و سعی شده اعتبارات در محل خودش هزینه شود، به عبارت دیگر بودجه مثل آب روان است که زیر شاخه از آن جدا می شود که هر کدام باید درخت مخصوص خود را آبیاری کنند.

   معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه تصریح کرد: البته دانشگاه به علت مازاد نیروی انسانی خود در بخش غیر هیأت علمی، بخش عمده ای از اعتبارات  خود را که می بایست برای شکوفایی بهتر دانشگاه هزینه می شد، لاجرم در مسیر هزینه های پرسنلی صرف می کند.

    دکتر ملابهرامی  با ابراز خرسندی از وضعیت بودجه عمرانی دانشگاه بیان داشت: در خصوص اعتبارات عمرانی نیز همین کافی است که به قول مدیر دفتر طرحهای عمرانی وزارت عتف، دانشگاه ایلام به کارگاه سازندگی تبدیل شده است  و در حال حاضر 8 پروژه عمرانی در دانشگاه فعال است.    

     یکی از پروژه های مهم که دوستان ما در دفتر فنی در حال به پایان رساندن آن هستند، پروژه راههای دسترسی است که با تکمیل  این پروژه، سایت دانشگاه دو برابر می شود.

    با تلاشهای مسئولین محترم دانشگاه در دروه های مختلف و مساعدت مسئولین استان، پروژه توسعه دانشکده ادبیات و  علوم انسانی از محل اعتبارات استانی  شکل گرفته که در حال حاضر با سرعت مناسبی در حال اجراست. در کنار این پروژه، پروژه دانشکده علوم پایه را می بینید که با تمهیدات اندیشیده شده ان شاءالله زودتر از موعد مقرر به بهره برداری خواهد رسید.

    به لطف خدا در  هفته دولت دو پروژه آموزشکده فنی، مهندسی و کشاورزی دهلران و دانشکده کشاورزی واقع در سایت دانشگاه به بهره برداری می رسند، که با این بهره برداری به فضای کالبدی دانشگاه بالغ بر12000 متر مربع افزوده می شود­.

  در خصوص آموزشکده دهلران خاطر نشان می کنم که نیروی جدیدی برای آنجا بکارگیری نمی شود و از نیروهای دانشگاه استفاده خواهد شد. لاکن ممکن است در بخش تدریس، به تشخیص معاونت محترم آموزشی دانشگاه، از نیروهای حق التدریس نیز استفاده شود.

   در خصوص اعتبارات عمرانی، استحضار دارید این اعتبارات در قالب اسناد خزانه ارائه می شود،  خوشبختانه تخصیص اعتبارات عمرانی سال گذشته دانشگاه 100 درصد بوده است، که  این خود حاصل پیگیری های مدیریت دانشگاه و خصوصاً  ریاست محترم دانشگاه می باشد.

یک مسأله مهمی که باید در اینجا به آن اشاره کرد این است که دانشگاه ایلام توانست از محل ماده 26 قانون بودجه سال 1395 مبلغ نزدیک به 17 میلیارد تومان بالغ بر 42 درصد کل اعتبارات استان در این خصوص را برای تسویه بدهی های دانشگاه به شهرداری ایلام و دهلران از بدو تأسیس تاکنون، جذب کند و تفاهم نامه ای نیز در این زمینه بین دانشگاه ایلام و شهرداری ایلام منعقد گردید که مطابق آن دانشگاه ایلام، از زمان اجرای تفاهم نامه در حوزه خدمات شهری قرار می گیرد.

    معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه در ادامه به وضعیت اعتبارات تعمیر، تجهیز و محوطه سازی  اشاره کرد و گفت:  در بخش اعتبارات تعمیر، تجهیز ومحوطه سازی  با همت وزارت عتف و پی گیری مستمر مدیریت دانشگاه توفیقات خوبی داشته ایم، که این اعتبارات در حال حاضر (­سال جاری) بالغ بر 4 میلیارد تومان است که بخش قابل توجهی از آن به خرید تجهیزات آزمایشگاهی و نوسازی آن تجهیزات اختصاص داده می شود. علاوه بر اعتبارات مذکور با پیگیری ریاست محترم دانشگاه، اعتباراتی نیز از محل کمک های وزارت نفت برای ساخت و تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه جذب شده است.

    استحضار دارید که آزمایشگاه مرکزی دانشگاه با هزینه کرد این اعتبارات در کنار مدیریت خوب معاونت محترم پژوهش و فناوری دانشگاه جزء 10 آزمایشگاه  برتر کل کشور قرار  گرفته است.

    دکتر ملابهرامی  در ادامه سخنان خود به موضوع حرکت به سمت مدیریت سبز پرداخت و اظهار داشت: مسئله بعدی که حایز اهمیت است و مورد تأکید وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه کشور است، حرکت به سمت  مدیریت سبز است. رویکرد مدیریت سبز بر اساس توسعه متوازن و همه جانبه است که نگاه ویژه به زیر ساخت ها با اهداف زیست محیطی دارد.

    خوشبختانه در این زمینه، دانشگاه عملکرد بسیار مناسبی در سه سال اخیر داشته است که از آن جمله می توان به  ساماندهی بخش عمده ای از فاضلاب  دانشگاه  و نصب پکیج تصفیه فاضلاب با ظرفیت ­60  متر مکعب در روز اشاره کرد که پساب آن برای مصارف غیر شُرب قابل استفاده است. همچنین ساماندهی سیستم های لوله کشی گاز، آب و فیبر نوری که با همکاری بخشهای مختلف دانشگاه انجام شده است را می توان از کارهای زیر بنایی نام برد که در قالب مدیریت سیز انجام شده است.

   وی اضافه کرد: علاوه بر این اقداماتی نیز در خصوص صرفه جویی در مصرف انرژی،  مصرف آب و کاغذ انجام شده است  و استفاده از انرژی های تجدید پذیر (با صرفه اقتصادی) نیز در دستور کار این بخش قرار دارد.  

     معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه تأکید کرد: مجموعه تمامی اقدامات انجام شده  در خصوص مدیریت سبز در قالب یک گزارش مدون و مستند برای نشان دادن توانمندی ها و نیز جذب اعتبارات بیشتر در این خصوص  به وزارت علوم و نیز  سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شده است.

    معاون پشتیبانی و منابع انسانی در توضیح اقدامات انجام شده در حوزه مالی دانشگاه گفت: یکی از اقدامات بسیار مهم در حوزه مدیریت مالی، اجرای حسابداری تعهدی است، که دانشگاه ایلام  یکی از دانشگاههای پیشرو در این زمینه بوده است و  سیاست اصلی ما مبتنی بر انضباط مالی و برنامه محور بودن است.

 انتظار از حوزه های مختلف دانشگاه این است که در کنار درخواست اعتبار مالی برای هزینه کرد، لیست برنامه ها و فعالیت های مورد نظر خود را در ابتدای سال در چارچوب برنامه راهبردی و سیاست های کلی دانشگاه تدوین و ارسال کنند. البته برخی از حوزه ها، خصوصاً معاونت های دانشگاه این مهم را انجام می دهند. صرف تقاضا برای دریافت اعتبار مالی بدون ارائه برنامه های عملیاتی سالیانه ،ذیل برنامه راهبردی، دانشگاه را از اهداف اصلی خود دور می کند، از اینرو، حوزه های مختلف بزودی با ابلاغ برنامه راهبردی مکلف به ارائه برنامه های عملیاتی سالانه خود خواهند شد.

    دکتر ملابهرامی  اضافه کرد: در حوزه امور مالی یکی از اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته، حرکت به سمت نرم افزاری و الکترونیکی کردن امور است، ما بنا داریم حتی صدور چک را هم به صورت الکترونیکی انجام دهیم، که انشاء الله در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

     معاون پشتیبانی و منابع انسانی درباره مطالبات اعضای هیات علمی و کارکنان گفت: مدیریت دانشگاه با برنامه ریزی دقیق؛ بخش عمده ای از مطالبات انباشته شده اعضای هیات علمی و کارکنان در طی سنوات گذشته را به صورت مستمر پرداخت نموده است، این در حالی است که بخش عمده ای از آن مطالبات مربوط به سنوات قبل از سال 1393 بوده است و انشاء الله سعی خواهیم کرد که از  انباشت مطالبات اعضاء با پرداخت مستمر آن جلوگیری کنیم.

   دکتر ملابهرامی  شفافیت در تمامی حوزه ها را یکی از اصول مدیریت جدید دانشگاه عنوان کرد و اظهار داشت: در مدیریت فعلی دانشگاه، یکی از اصول اساسی، شفافیت در همه امور  است. در واقع اتاق مدیریت دانشگاه، اتاقی شیشه ای است که هر آنچه تصمیم گرفته می شود و نیز به مرحله اجرا می رسد، برای تمامی اعضاء قابل دسترسی و بررسی می باشد.

     وی تأکید کرد: ملاک عمل ما التزام به مُر قانون و رعایت قانون مداری در تمام زمینه هاست. تا آنجائیکه ممکن بوده، حتی برای انجام امور روزمره نیز مبنایی قرار داده  می شود. امورات از بالا به پائین به صورت تحکمی انجام نمی شود، بلکه اختیارات؛ در کنار نظارت مستمر، به مدیریت ها و بخش های زیر مجموعه در چارچوب قوانین  تفویض می شود.

دکتر ملابهرامی  تأکید کرد: در سطوح مختلف مدیریت دانشگاه، آمادگی بررسی انتقادات و پیشنهادات و حتی گلایه های همکاران وجود دارد و مطمئناً اگر موردی به حق بود، حتما به سرانجام می رسد.

    معاون پشتیبانی و منابع انسانی در پایان سخنان خود گفت: آرزوی موفقیت برای تمامی کسانی که دل به پیشرفت دانشگاه ایلام بسته اند می نمایم و دست تمام کسانی که یارای ما در ارتقاء دانشگاه در همه زمینه ها هستند، صمیمانه می فشارم.

 

معاون پشتيباني و منابع انساني دانشگاه: دانشگاه در مسير توسعه همه جانبه قرار گرفته و به کارگاه سازندگي تبديل شده است