شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

برگزاری نخستین همایش نکوداشت مقام دکتر محمد عبداللهی جامعه شناس شهیر ایلامی در بهار 97 در دانشگاه

نخستین همایش نکوداشت مقام دکتر محمد عبداللهی،  جامعه شناس شهیر ایلامی، بهار  1397 در دانشگاه ایلام برگزار می گردد.

   به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دانشگاه ایلام با همکاری دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در دانشگاه و جهاد دانشگاهی   استان در نظر دارد، در بهار سال 97­، همایش نکوداشت یاد و خاطره‌ی استاد فقید، دکتر محمد عبداللهی را برگزار نماید، در این راستا دکتر بهروز سپیدنامه عضو هیأت علمی گروه دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دبیر نخستین همایش نکوداشت مقام  دکتر محمد عبداللهی، درباره این همایش اظهار داشت:  به منظور برنامه ریزی جهت اجرای مطلوب همایش، جلسات متعددی از سوی دفتر دانشگاهی انجمن جامعه شناسی دانشگاه ایلام  با حضور  دکتر علی اکبری ریاست محترم دانشگاه ایلام، دکتر مهدیزاده معاونت  پژوهش و فناوری، دکتر قاسمی مدیر انجمن جامعه شناسی دفتر ایلام،  اعضاء هیئت مدیره ی انجمن و مهندس حیدربیگی معاونت  فرهنگی جهاد دانشگاهی ایلام  برگزار گردید و راهکارهی برگزاری هرچه باشکوه تر این همایش مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

   دکتر سپیدنامه، افزود:  در یکی از جلسات از خانم مهناز عبداللهی همسر  مرحوم دکتر محمد عبداللهی و فرزند ایشان آقای مهدی عبداللهی دعوت به عمل آمد و گزارشی از فعالیت های انجام شده خدمت آنان تقدیم گردید.

   وی اضافه کرد: به منظور مستندسازی آراء و احساسات همکاران، دوستان، شاگردان، خانواده و بستگان استاد فقید، دکتر محمد عبداللهی، تدوین یادنامه‌ در دستور کار دبیرخانه ‌ی همایش قرار گرفت و بدین منظور تعدادی از عزیزان در داخل و خارج از  استان به جمع ‌آوری مستندات و انجام مصاحبه با بزرگان جامعه شناسی ایران، شاگردان استاد، خانواده و بستگان ایشان و کسانی که با دکتر عبداللهی تعامل داشتند پرداختند،  که حاصل این تلاش ها به یادنامه ای وزین انجامید، که مطالب آن تدوین و صفحه آرایی شده است. در این یادنامه مصاحبه‌های متعددی از اساتید صاحب نام جامعه‌شناسی ایران، شاگردان استاد عبداللهی، تنی چند از خانواده ایشان در خصوص مقام علمی و اخلاقی دکتر محمد عبداللهی درج شده است. کتابشناسی استاد، نظرات ایشان در خصوص مسایل اجتماعی ایران، دلنوشته های شاگردان و تصاویری از آن عزیز سفر کرده از جمله مطالب مندرج در این یادنامه است.

   دکتر سپیدنامه، خاطرنشان کرد:  نکته ی قابل تامل آن است که  با توجه به اعلام همکاری تعداد دیگری از دوستان و همکاران دکتر عبداللهی جهت نگارش مطلب و نیز به منظور ارتقاء کیفیت یادنامه، تصمیم برآن شد، که انتشار آن به تدوین مطالب جدید موکول گردد، لذا از تمامی عزیزانی که در این خصوص احساس مسئولیت می کنند به منظور حفظ وحدت رویه، از تمام عزیزان دعوت می شود، که دست نوشته‌های خود را  اعم از خاطره، اظهار نظر، دلنوشته، شعر و تصاویر به آدرس bsepidnameh@yahoo.com یا شماره تلگرام 09337774004 ارسال نمایند.

زندگینامه مرحوم استاد محمد عبداللهی

دکتر محمد عبداللهی در اول شهریور 1323 در ایلام به دنیا آمد.

وی درسال 1349 لیسانس خود را در رشته علوم اجتماعی از دانشگاه تهران اخذ کرد و سه سال بعد موفق به دریافت کارشناسی ارشد جامعه شناسی از همین دانشگاه شد. دکتر عبداللهی در سال 1357 از دانشگاه میشیگان آمریکا دکترای جامعه شناسی گرفت. وی از سال 1378 تا 1382 رئیس انجمن جامعه شناسی ایران بود و علاو بر آن  عضو شورای پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی (1362- 1382)، عضو شورای عالی برنامه ریزی علوم انسانی وزارت علوم، عضو شورای عالی ترویج کشاورزی وزارت کشاورزی، عضو کمیته تحصیلات تکمیلی گروه علوم اجتماعی پیام نور (1381- 1383)، مدیر گروه جامه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی ( برای سه دوره 6 ساله) بود.

دکتر عبداللهی علاوه بر آن عضو هیئت تحریریه فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و مجله تحلیل اجتماعی دانشگاه ادبیات علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی نیز بود. وی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس دانشگاه علامه طباطبایی تدریس می‌کرد و استاد رهنمای 140 پایان‌نامه فوق لیسانس و دکترا بود.

دکتر عبداللهی در طول حیات خود 35 تحقیق علمی انجام داد و 8 کتاب چاپ شده به علاوه 12 کتاب در دست چاپ از جمله فعالیت‌های تالیفی این استاد  جامعه شناسی است. وی همچنین در طول حیات علمی خود موفق به دریافت سه جایزه شد که عبارتند از: استاد نمونه دانشگاه علامه طباطبایی،  پژوهشگر نمونه سال در سطح کشور در سال 1375 و پژوهشگر برتر دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1387.

دکتر محمد عبداللهی شامگاه  جمعه 3 دی ماه 1389 درگذشت.

ماییم که از باده بی جام خوشیم/ هر صبح منوریم و هر شام خوشیم
در خانه عشق، بر در و بر بام خوشیم/ ما را تو لقب مگو، که بدنام خوشیم
ماییم که بی باده و بی جام خوشیم/ هر صبح منوریم و هر شام خوشیم
گویند: «سرانجام ندارید شما»/  ماییم که بی هیچ سرانجام خوشیم

مولانا