شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

نشست تخصصی علمی «تغییرات فرهنگی و چالش های آن در ایران» برگزار گردید

نشست تخصصی علمی «تغییرات فرهنگی و چالش های آن در ایران» با سخنرانی دکتر تقی آزاد ارمکی، استاد تمام و خانم دکتر مهری بهار، دانشیار دانشگاه تهران برگزار شد.

     به گزارش روابط عمومی دانشگاه، نشست تخصصی «تغییرات فرهنگی و چالش های آن در ایران» با سخنرانی دکتر تقی آزاد ارمکی، استاد تمام و خانم دکتر مهری بهار، دانشیار دانشگاه تهران و با حضور دکتر یاری رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر قاسمی مدیر گروه علوم اجتماعی و جمعی از اساتید و دانشجویان، به همت دفتر دانشگاهی انجمن جامعه شناسی در دانشگاه و با همکاری دانشکده ادبیات و علوم انسانی، صبح امروز در محل آمفی تئاتر دانشکده ادبیات برگزار گردید.

   در ابتدای این نشست، دکتر سیاوش یاری رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، در سخنان کوتاهی ضمن خیر مقدم به میهمانان و با تشکر از بانیان برگزاری این نشست، بر ادامه  برگزاری نشت های علمی و تخصصی از این قبیل، که مورد تأکید و  حمایت رئیس دانشگاه است تأکید کرد و خواستار حضور گسترده اساتید و دانشجویان در این نشست ها شد.    

   در این نشست دکتر تقی آزاد ارمکی، استاد تمام دانشگاه تهران، با تأکید بر اینکه اقتدار و صحنه گردانی ملت ایران در طول تاریخ در حوزه فرهنگی  بوده است، اظهار داشت: دشمنان زیادی در طول تاریخ خواسته اند ایران نباشد و برای همین با روش های مختلف و از جمله حمله نظامی سعی در نابودی این مملکت داشته اند، اما ملت ایران با صحنه گردانی خوب در زمینه فرهنگ، توانسته مانع تحقق اهداف دشمنان خود شود.

   استاد  دانشگاه تهران، تأکید کرد: علت اقتدار ملت ایران در حوزه فرهنگ در مقایسه با حوزه های دیگر مثل سیاست، اقتصاد و نظامی گری به دو دلیل است، اول اینکه ملت ایران سابقه تاریخی و فرهنگی ریشه دار و کهنی دارد و ثانیاً چاری جز این هم نداشته و در حوزه فرهنگ امکان جولان بیشتری داشته است.

    دکتر ارمکی در ادامه به مصادیق فرهنگی مختلف مردم ایران در مواجهه با دشمنان و بحران های مختلف اشاره کرد و بیان کرد: در طول تاریخ علیرغم اینکه بارها مغلوب شده و با بحران های بزرگ مواجه شده ایم، اما هیچ کدام نتوانسته اند ملت ایران را از پای درآورند و ملت ایران در مواجهه با یورش یونانیان و حاکمیت فرهنگ هلنی و هجوم روم در عهد باستان و فتوحات و غلبه  اعراب،  هجوم ترکان و  ایلغار مغولان در دوران اسلامی  و در عصر حاضر هم تهاجم و زیاده خواهی های اروپایی ها و آمریکایی ها، توانسته مهاجمان را مهار و فرهنگ  آنان در داخل فرهنگ خود هضم نماید و همچنین به واسطه فرهنگ توانسته بنیادگرایی و استبداد را در دوران های مختلف  و از جمله در دوره قاجار و پهلوی زمین گیر نماید.

     وی در ادامه با طرح این سئوالات که، چرا در حال حاضر همه خسته ایم؟ چرا همه به دنبال تغییر هستیم؟ چرا ناراحت و افسرده ایم؟ چرا از خودمان قدردانی نمی کنیم "، تأکید کرد: پاسخ این سئوالات به حوزه جامعه شناسی بر می گردد و نه سیاست و باید برای پیدا کردن جواب دقیق آنها باید  به دنبال علت یابی اجتماعی  در این زمینه ها گشت.

     دکتر ارمکی، افزود: من اعتقاد دارم جامعه ایران، طبقاتی است و  علت اصلی تغییرات و تحولات ایران دردوران های مختلف به تضادی های طبقاتی درورن جامعه ایران  بر می گردد و برای نمونه سقوط دولت ساسانی توسط اعراب مسلمان، به علت اضمحلال طبقه حاکم است و در دوره مشروطیت دغدغه اصلی پایان دادن به فساد طبقه حاکم می باشد  و در دوره پهلوی هم فساد و عدم صلاحیت طبقه حاکم است، که به بن بست و سرانجام انقلاب 57 منجر می شود.

     استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، تضاد و جدال  طبقاتی را علت اصلی تغییرات اجتماعی مختلف در 40 سال اخیر عنوان کرد و گفت: در این سال ها طبقه  اجتماعی بالای جامعه نتوانسته موقعیت خود را مستحکم نماید، طبقه متوسط اعم از استادان، معلمان، هنرمندان، ورزشکاران، ژورنالیست ها و ...،  چون به وضع موجود راضی نیستند و دائم به دنبال ارتقاء است، دچار منازعات پی در پی است و طبقه پائین هم دائم میل به بالا رفتن دارد و در نتیجه تغییرات متعدد و متنوعی در جامعه ایران وجود آمده، چون همه به دنبال تغییر وضعیت خود هستند.

     دکتر ارمکی، تأکید کرد: متأسفانه ما نظریه ای برای سروسامان دادن به وضع موجود نداریم و  برای  کاهش تنش و پایان دادن به آشوب در بین طبقات اجتماعی و سرو سامان دادن به این وضعیت، باید با همفکری نظریه ای را در این زمینه وضع نمائیم، تا تغییرات بوجود آمده به استحکام اجتماعی و کاهش تضادهای درونی جامعه ایران منجر شود.

     در این نشست، همچنین خانم دکتر مهری بهار دانشیار دانشگاه تهران، به تغییرات به وجود آمده در بین زنان در جامعه ایران پرداخت و گفت: به علت موانع مختلفی که بانوان برای فعالیت در حوزه های مختلف با آن مواجه بوده اند، به بخش وقف و امور خیریه وارد شده اند و می بینیم، که بخش زیادی از مدیریت موسسات خیریه با زنان است و همچنین خیلی از واقفان زن هستند و توانسته اند در این بخش ها موفق باشند.

     وی افزود: حاصل تغییرات به وجود آمده در جامعه ایران، ورود گروه های خاموش به متن است، که توانسته اند به مرجع تبدیل شوند، که نمونه بارز آن سلبرتی ها هستند، که در امور مختلف توجه مردم به سوی آنان است  و در جریان زلزله سرپل ذهاب در استان کرمانشاه، دیدیم که مردم با جود نهادی های  مختلف دولتی و  خصوص، به آنان اعتماد کردند کردند و کمک های خود را از طریق آنان برای زلزله زدگان فرستادند.

همچنین در پایان این نشست حاضرین، سئوالات مختلف خود را مطرح کردند و آقای دکتر ارمکی و خانم دکتر بهار پاسخه ای تفصیلی را اراده دادند.

 

 

نشست تخصصي علمي «تغييرات فرهنگي و چالش هاي آن در ايران» برگزار گرديد نشست تخصصي علمي «تغييرات فرهنگي و چالش هاي آن در ايران» برگزار گرديد