شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دیدار رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با اساتید، محققین، فناوران و پژوهشگران استان در دانشگاه

دیدار دکتر ضرغام، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، با اساتید، محققین، فناوران و پژوهشگران استان ایلام در فضایی صمیمانه در دانشگاه ایلام، برگزار گردید.

  به گزارش روابط  عمومی دانشگاه، دیدار دکتر ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، با اساتید، محققین، فناوران و پژوهشگران استان، با  حضور دکتر علی اکبری رئیس  دانشگاه، معاونین، روساء و معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان، صبح امروز در محل سالن فرزانگان برگزار گردید.

   در این نشست، دکتر علی اکبری رئیس دانشگاه، ضمن خیرمقدم به دکتر ضرغام و هیأت همراه، به وضعیت دانشگاه های استان اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه فعالیت های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه های استان، در سطح بسیار مناسبی انجام می گیرد و اعضای هیأت علمی  توانسته اند شایستگی های خود را در عرصه های مختلف علمی به اثبات برسانند و این در حالی است، که این عزیزان فقط از بودجه دانشگاه های محل خدمت خود استفاده کرده و کمتر به بودجه های پژوهشی در سطح کشور دسترسی دارند، بدین لحاظ، ما حضور دکتر ضرغام را که دارای تجربه های ناب مدیریتی در سطح دانشگا های مختلف کشور و سازمان مدیریت می باشند، فرصت مغتنمی می دانیم تا دانشگاه ایلام و دیگر دانشگاه های استان بتوانند در مسیر علمی  و آموزشی کشور نفش آفرینی بهتری داشته باشند و هم اینکه از بسته های مختلف حمایتی و خدماتی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور استفاده  نمایند.

     دکتر علی اکبری، در ادامه، بیان کرد: استان ایلام از نظر دارندگان مدرک دانشگاهی، مقام اول را در سطح کشور دارد، که یک فرصت است، اما می تواند به تهدید هم تبدیل شود و برای همین باید با همفکری و برنامه ریزی دقیق از این ظرفیت نیروی انسانی برای توسعه استان استفاده شود.

     در این دیدار دکتر ضرغام، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، با ابراز خرسندی به جهت حضور در دانشگاه ایلام، اظهار کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، در سال 1382 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با هدف حمایت و توانمند سازی تحقیقات، به منظور تولید دانش و فناوری راهبردی و بهره‌ مند شدن مردم از نتایج آنها، از طریق ارائه کمک ‌ها و خدمات حمایتی ، مادی و معنوی به پژوهشگران و فناوران حوزوی و دانشگاهی ایرانی اعم از حقیقی و حقوقی، فعالیت خود را آغاز کرد و حمایت از طرح های پژوهشی، حمایت از رساله های دکتری، کمک در برگزاری همایش ها و رخدادهای علمی، حمایت از طرح های پسا دکتری، کارگروه های پژوهشی، حمایت از حضور محققان و فناوران خارجی، دیپلماسی علمی، کرسی پژوهی، حمایت از ثبت بین المللی اختراعات و حمایت از طرح های کلان ملی، از جمله خدمات این صندوق به  محققان، فناوران، پژوهشگران و دانشگاهیان می باشد.

     دکتر ضرغام در زمینه کرسی های پژوهشی، گفت: ما با اعطای کرسی های پژوهشی از دانشمندان کشور حمایت می کنیم، که می توانند یک تیم پژوهشی تشکیل دهند و 2 دانشجوی پسا دکتری داشته باشند و  تاکنون 63 کرسی پژوهشی در سطح کشور اعطا کرده ایم.

   وی افزود: ما منابع مالی خوبی در اختیار صاحبان کرسی ها قرار می دهیم، به شرطی که کار آنها  خروجی خوبی داشته باشد و متناسب با نیازهای کشور باشد.

   دکتر ضرغام، اضافه کرد: در ده ماهه نخست سال 96 بیش از 3700 پروژه دریافت شد، که این تعداد پروژه های دریافتی رشد قابل توجهی را نسبت به سال 95 نشان می دهد. همچنین انتشار بیش از 2500 مقاله، دانش فنی، اختراع، تالیف کتاب، نمونه محصول تنها بخشی از دستاوردهای کرسی های پژوهشی در سال های اخیر است.

     رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، به حمایت های این صندوق از مخترعان پرداخت و بیان داشت: ما از مخترعانی که اختراعات آنها قابلیت سرمایه گذاری و فروش، توسعه اشتغال دانش بنیان، دارای منافع اقتصادی، فرهنگی و سیاسی  و  کمک به توسعه فناوری های نوین داشته باشند، حمایت می کنیم و  تاکنون تعداد 1111  اختراع توسط صندوق دریافت شده است، که یک سوم از اختراعات مصوب در دست ثبت هستند  و از این بین 70 اختراع در آمریکا ثبت شده و حدود 31 در صد آن تجاری سازی شده است.

   دکتر ضرغام با بیان اینکه مذاکراتی  مابین این صندوق با وزارت علوم در جریان است، بیان کرد:  مذاکراتی  با  وزارت  علوم در حال انجام است، تا  در زمینه آموزش روش تحقیق، ثبت اختراعات و ایده پردازی دانشجویان  همکاری هایی انجام گیرد.

     وی ادامه داد: صندوق از رساله های دکتری حمایت می کند و در سال 95 از 130 رساله حمایت شد و در سال جاری  این تعداد به 360 افزایش یافته است. همچنین به دانشجویان پسا دکتری، معادل 80 درصد حقوق استادیار پایه یک به آنان  پرداخت می کنیم، تا با خیال آسوده به کار علمی بپردازد.

    رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، در زمینه حمایت از همایش های علمی، گفت: از همایش های علمی به شرط  اینکه، موضوعات انتخابی مورد نیاز کشور باشد، افراد صاحب نظر در آن دعوت شوند، مخاطبین حضور داشته باشند، کارگاه های آموزشی همزمان برگزار شود و ایده پردازی و بیانیه داشته باشد، حمایت خواهیم کرد و در سال 95 در مجموع  7000 نفر در کارگاه های مختلف مورد حمایت این نهاد آموزش کسب کرده اند.

   دکتر ضرغام، با تأکید بر اینکه توسعه علوم انسانی، پایه توسعه علمی کشور است، بیان کرد: کارگروه فرارشته ای در حوزه علوم انسانی از ماه گذشته فعال شده است، که به دنبال پویایی و سفارشی سازی موضوعات علوم انسانی هستیم تا بتوانیم از این طریق و با مشارکت مردم برخی موضوعات مرتبط با این حوزه را در جامعه بررسی  کرد.

   دکتر ضرغام، با تأکید بر اینکه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، نهادی است پیشرو با موثرترین نقش در عرصه تولید علمی کشور، در زمینه چاپ مقالات، گفت:  18.29 در صد مقالات در چاپ اول و 5 درصد کل مقالات ISI   و بیش از چند صد دانش فنی، تالیف کتاب و ساخت نمونه محصول و ثبت اختراع نتیجه حمایت های صندوق در کشور بوده و صندوق برترین حامی پژوهش در جمهوری اسلامی ایران طبق نظر تامسون رویترز است.

    وی افزود، ما در دانشگاه ایلام تاکنون از 9 پروژه و در سطح استان ایلام از 16 پروژه حمایت کرده ایم، که امید داریم این تعداد به دهها برابر در سالهای آینده افزایش یابد.

در ادامه این نشست حاضرین به بیان دیدگاه ها، نظرات، انتقادات و پیشنهاد خود پرداختند.

 

 

 

ديدار رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران کشور با اساتيد، محققين، فناوران و پژوهشگران استان در دانشگاه ديدار رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران کشور با اساتيد، محققين، فناوران و پژوهشگران استان در دانشگاه ديدار رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران کشور با اساتيد، محققين، فناوران و پژوهشگران استان در دانشگاه