شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

بیست ویژگی برجسته پروفسور محمد عبداللهی جامعه شناس ایلامی

  با مطالعه زندگی نامه دکتر محمد عبداللهی،  خاطرات شاگردان آن مرحوم و نوشته های اساتید مطرح  جامعه شناسی ایران، می توان ویژگی های برجسته ای را در مورد  آن استاد فرهیخته، به شرح ذیل بیان داشت:

1- دکتر عبداللهی در اوج محرومیت استان ایلام، به محافل علمی ایران راه یافت و بر بلندای قله های علمی کشور دست پیدا کرد. «مقام دکتر عبداللهی در وجود ما این نهیب را می زد، که می شود با دستان خالی بر بالاترین قله های علم و دانش نشست و با کسانی، که از نظر امکانات برخوردارتر از ما هستند رقابت کرد». (دکتر فهد کمالوندی)

2-انتخاب رشته علوم اجتماعی از طرف پروفسور عبدالهی بخاطر نیاز ضروری جامعه و خدمت به وطن بوده است. همسر آن مرحوم نقل کرده است: «یک روز به ایشان گفتم، شما به این استعداد و پشتکار، چرا رشته ادبیات و جامعه شناسی را انتخاب کردید؟ شما می توانستید پزشک برجسته ای شوید. ایشان با لبخند جواب دادند: تا بستر جامعه آماده نباشد، پزشک حاذق هم راه به جایی نمی برد».

3-دکتر عبدالهی، عاشقانه به ایلام عشق می ورزید، (دکتر احمد مسجد جامعی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی) و می گفت ایلام واقعاً یک نگین است. (دکتر ابراهیم فیوضات)  هر وقت از ایلام صحبت می کرد، گویا قطعه ای از بهشت را توصیف می  نمود. (به نقل از همسر آن مرحوم)

4-علیرغم شهرت دکتر عبدالهی در محافل دانشگاهی ایران، اما در «زادگاه خویش غریب» بود. (دکتر یارمحمد قاسمی، دانشیار دانشگاه ایلام)

5- پایان نامه کارشناسی دکتر عبداللهی با عنوان مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایلام»، که در سال 1348 تدوین شده، اثری جاودان برای شناخت استان ایلام و منبع ارزشمندی برای مطالعات ایلام شناسی می باشد.

6- دکتر عبدالهی، به مدت 32 سال فعالیت های آموزشی و پژوهشی انجام داده است و عنوان های مختلفی (استاد نونه و پژوهشگر برتر) را در سطح کشور و دانشگاه علامه طباطبایی کسب کرده است.

7-از دکتر عبدالهی 8 عنوان کتاب، 12 عنوان کتاب در دست چاپ، 2 ترجمه کتاب ، 35 طرح تحقیقاتی و 82 مقاله به یادگار مانده است.

8-دکتر عبدالهی در سال 1371 موفق به کسب عنوان نخستین پژوهش برگزیده سال در حوزه علوم اجتماعی شده و جایزه را از دست مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت دریافت کرده است.

9-استاد عبداللهی عضو هیات تحریریه شش مجله علمی – پژوهشی بوده است.

10-استاد عبداللهی «یک جامعه شناس، جامعه شناسی بود و وضعیت جامعه شناسی و علوم اجتماعی در ایران را به عنوان یک موضوع مطالعاتی مورد تأمل و بازاندیشی قرار داد». (دکتر سید محمد امین قانعی راد)

11- دکتر عبداللهی موفق به «اتحاد بین نظر و عمل شد و او توانست گونه ای خاص از جامعه شناسی کاربردی ارائه دهد، که در آن مفاهیم نظری در یافته های تجربی، تجلی کرده و مورد استفاده نهادها و مراجع ذیربط قرار گیر». (دکتر بهروز سپید نامه عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه ایلام)

12-به گواه اکثر جامعه شناسانی، که او را می شناخته اند، دکتر عبدالهی فقط نظریه پردازی نمی کرد، بلکه راهکارهای اجرایی – عملیاتی متناسب را هم عرضه کرده است.

13-رویکرد دکتر عبدالهی در نظریه پردازی، رویکردی مبتنی بر «نظام و وفاق» بود. (دکتر احمد مسجد جامعی وزیر سایق فرهنگ و ارشاد اسلامی)

14-دکتر عبدالهی، «روستازاده ای بود، که آمد و جامعه شناسی شهری را به شهرنشینان آموزش داد». (دکتر سیدرضا مصطفوی)

15-دکتر عبدالهی از موسسین اصلی انجمن جامعه شناسی ایران بود، که نقش محوری در راه اندازی و رونق آن  داشته است.

16-دکتر عبداللهی «حلقه واسط نسل اول و سوم جامعه شناسی ایران بود». (دکتر قربانعلی سبکتگین ریزی عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی)

17-کارنامه دکتر عبدالهی در «شاگرد پروری» درخشان است، شاگردان آن مرحوم که امروز در اکثر دانشگاه های کشور عنوان استادی دارند، همگی بر  تدریس عالی، تعامل درست، ارتباط خوب،  نکته سنجی و الگو بودن آن استاد فرهیخته تکیه دارند.

18- دکتر عبداللهی «رفت، اما با رفتنش برایمان پیامی گذاشت گویا و شفاف: پیامی که هر روز و هر لحظه باید به ما بگویند، اگر آینده ای برای ما وجود داشته باشد، صرفاً در عقل گرایی، در خوش بینی و در نداشتن انتظار از هیچ کس و تکیه زدن صرفاً بر توان و ایمان خودمان به امر اجتماعی و اهمیت آن است». (دکتر ناصر فکوهی)

19-تکریم دکتر عبداللهی هویت ساز است. (دکتر محمد علی اکبری، رئیس دانشگاه ایلام)

20- استاد عبدالهی در اوج انجام فعالیت های علمی و پژوهش و در سن 66 سالگی، از دنیا رفته است (شامگاه  جمعه 3 دی ماه 1389).

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق/ثبت است بر جریده ی عالم دوام ما

«حافظ»

 

بيست ويژگي برجسته پروفسور محمد عبداللهي جامعه شناس ايلامي