شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

متن سخنرانی دکتر علی اکبری رئیس دانشگاه در افتتاحیه دومین همایش بین المللی گرد و غبار

رئیس دانشگاه، تأکید کرد: برگزاری دومین همایش بین المللی گرد و غبار در دانشگاه ایلام، در راستای احساس مسئولیت اجتماعی به محیط زیست و حقوق بشر دانشگاه، بعنوان نماد آموزش عالی استان است.

   به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر علی اکبری، رئیس دانشگاه، در مراسم افتتاحیه دومین همایش بین­المللی گرد و غبار، که صبح روز چهارشنبه  97/2/5 در سالن آیت اله حیدری برگزار گردید، ضمن خیر مقدم به معاونین وزیر، استاندار ایلام، مدیران کل، روسای دانشگاه های عراق، دانشمندان و میهمانان خارجی، صاحب نظران، اساتید و دانشجویان حاضر در مراسم، اظهار داشت:  جلسه حاضر افتتاحیه یک حرکت علمی بعنوان بخشی از رسالت دانشگاه ایلام، در احساس مسئولیت اجتماعی نسبت به جامعه جهت مبارزه با پدیده زیست محیطی گرد  و غبار است و امیدوارم همفکری ما در این همایش زمینه ساز ارائه همکاری­های علمی و عملی جهت مقابله با این پدیده مخرب گردد.

   رئیس دانشگاه، با اشاره به مخاطرات گرد و غبار برای کشور ایران، بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران در مقیاس محلی، ملی و بین المللی در معرض وقوع پدیده گردوغبار قراردارد بصورتی که 18 استان کشور و قریب به 70 درصد جمعیت آن از این پدیده رنج می­ برند. با کمال تأسف مطالعات نشان می­دهد، ویژگی­ های گرد و غبار در سال­ های اخیر از نظر غلظت و اندازه ذرات معلق، تداوم، وسعت و زمان بصورت نگران کننده ­ای در حال افزایش است و این وضعیت نگرانی­ هایی برای استان­ های غربی و جنوب غربی کشور و شرایط حادتری را برای استان ایلام ایجاد نموده است.

   دکتر علی اکبری، در زمینه برگزاری دومین همایش بین المللی گرد و غبار در دانشگاه ایلام، اظهار کرد: دانشگاه ایلام به عنوان نماد آموزش عالی استان با توجه به احساس مسئولیت اجتماعی به محیط زیست و حقوق بشر، به این پدیده توجه جدی معطوف داشته و برگزاری دومین همایش بین المللی گرد و غبار با محوریت بررسی عوامل پیدایش و گسترش این پدیده، پیامدهای ناشی از آن و راهکارهای مقابله با آن را در دستور کار قرار داده است و برای حل این مشکل به پژوهشگران و صاحب نظران در دو سوی مرز ایران و عراق و متخصصین جهانی روی آورده است.

    رئیس دانشگاه، افزود: مشارکت بیش از 350  پژوهشگر از 7 کشور دنیا و حضور ارزشمند اندیشمندان از 60 دانشگاه و مراکز آموزش عالی، همکاری سازمانهای ملی و بین المللی، پیام ارزشمند دکتر کلانتری معاون محترم رئیس جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، تشریف فرمایی مقامات عالی رتبه وزارتخانه­ها، حضور چشمگیر پژوهشگران کشور عراق و مشارکت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست، هواشناسی، منابع طبیعی و حمایت ویژه استانداری ایلام و دیگر سازمان های مرتبط حاکی از اهتمام جدی دانشگاه ایلام در بهره­مندی از تمام ظرفیت ­ها برای بررسی و حل این مشکل است.

    دکتر علی اکبری، اضافه کرد: حضور ارزشمند جناب دکتر زند  معاونت محترم آموزش و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی و برگزاری اجلاس مهم نقد و بررسی اقدامات و برنامه ­های اجرا شده در مقابله با گرد و غبار، حرکتی بزرگ و مسئولانه است که به غنای همایش افزوده و امید آن می­ رود، که با بررسی اقدامات گذشته و اخذ پیشنهادات اصلاحی، اقدامات جدی­تری در جهت مقابله با این پدیده، تدوین و اجرا گردد. برگزاری دو کارگاه آموزشی مهم با عناوین خشکیدگی بلوط و مشارکت فائو برای مدیریت آن و تحلیل جامع آماری، سینو پیتیکی و ماهواره ­ای گرد و غبار در غرب ایران از جمله برنامه­ های آموزشی تدارک دیده شده در این همایش است.

    دکتر علی اکبری، با اشاره به حضور روسای دانشگاه ها و پژوهشگران عراقی در این همایش، گفت: حضور شایسته روسای دانشگاهها و پژوهشگران کشور دوست و همسایه عراق و نماینده محترم وزیر علوم اقلیم کردستان و هیأت همراه اهتمام جدی این عزیزان به بررسی این مسئله نشان از عزم جدی جامعه دانشگاهی دو کشور در انجام مسئولیت اجتماعی نسبت به جامعه و محیط زیست است.

  استاد تمام دانشگاه، تأکید کرد: ما بر این عقیده­ ایم که مسایل زیست محیطی به درج ه­ای از اهمیت رسیده­ اند که لازم است در کنار برنامه ­های توسعه­ ای پیوست زیست محیطی و برنامه ­های بهبود شرایط محیطی لحاظ گردد. به همین جهت جامعه دانشگاهی ضمن تأکید بر اهمیت زیست بوم و نقش آن در پرورش انسان سالم، ایجاد فرهنگ تدوین برنامه زیست محیطی توسط روسای محترم جمهور، نخست وزیران، وزرا، استانداران، نمایندگان و مسئولین ملی و محلی را خواستار است و انتظار دارد که این مهم به عنوان بخش لاینفک فرهنگ خدمت و مسئولیت تلقی گردد. 

   رئیس دانشگاه، افزود: ما براین عقیده ­ایم که هوای پاک و محیط زیست سالم از حقوق مسلم و اولیه ­ی انسان­هاست  و همچنین فکر می­ کنیم که گرد و غبار به مرزهای جغرافیایی و سیاسی محدود نمی­­ گردد و در حال حاضر به یک مسئله مهم بین المللی تبدیل شده است و به همین جهت حل آن را در گرو همدلی در سطح منطقه ­ای و جهانی می­ دانیم. امیدوارم که این همایش زمینه  همکاری ­های علمی، منطقه ­ای و بین المللی را برای کارشناسان، محققین و جامعه دانشگاهی در سراسر دنیا محقق سازد.