شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه،نشست دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و حوزه‌های علمیه استان در دانشگاه ایلام برگزار شد

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، به مناسبت شهادت شهید دکتر مفتح مراسم گرامیداشت 27 آذر ماه روز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور دکتر علی اکبری، رییس محترم دانشگاه ایلام، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین لطفی، نماینده محترم ولی‌فقیه در استان ایلام، رؤسای دانشگاه ها، رییس حوزه‌های علمیه استان ایلام، اعضای هیأت علمی و روحانیون گرامی در دانشگاه ایلام برگزار شد.

دکتر محمد علی اکبری:

دانشگاه و حوزه باید در اوج بمانند -  نحوه اداره دانشگاه فراتر از سیاست‌های دولت است

رییس دانشگاه ایلام گفت: حوزه و دانشگاه باید همچنان در اوج بمانند و انتظار داریم که حوزه از توان علمی دانشگاهیان بهره‌ گیرد.

 دکتر محمد علی‌اکبری در نشست دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و حوزه‌های علمیه استان ایلام در دانشگاه ایلام با بیان اینکه وحدت به معنای داشتن مبنایی مشترک است، اظهار داشت: وحدت یعنی وجود اهداف کلان مشترک و اهداف جزئی متفاوت و البته وحدتی که ما به دنبال آن هستیم یعنی مقصد واحد که می‌تواند در عین مدنظر داشتن آن مقصد، مجری‌های مختلف و راهکارهای متنوع داشته باشند.

رییس دانشگاه ایلام افزود: ما در این دو نهاد علمی و دینی به دنبال تربیت نسل آینده هستیم و جوانان ما باید خیلی حواسشان جمع باشد چراکه انتظارات از ما خیلی بالاست، این انتظارات مرتفع نخواهند شد مگر اینکه دست در دست هم بدهیم و در جهت یک هدف یعنی تربیت انسان‌های صالح در جامعه تلاش و همکاری کنیم.

دکتر علی‌اکبری با اشاره به اینکه از مهم‌ترین مؤلفه‌های این مهم که در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز دیده می‌شود موضوعی به نام آزاداندیشی، قبول تنوع اندیشه‌ها و آرای دیگران در دانشگاه‌ها است، خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه‌ها موظف هستیم دانشجویان را برای تحمل آرای مختلف آماده کنیم.

وی ادامه داد: دانشجویان باید بدانند تنوع نظرات، جنبش نرم‌افزاری، مناظره دانشجویی، کرسی آزاداندیشی وجود دارد و ما در دانشگاه رهنمودهای رهبری را اجرایی می‌کنیم، در نظام مدیریت دانشگاه‌ها، رییس دانشگاه‌ها سلیقه سیاسی دارند، نحوه اداره دانشگاه فراتر از سیاست‌های دولت است، زمینه را برای ابراز نظر تشکل‌های مختلف ذیل چتر نظام فراهم کرده‌ایم، هیئت نظارت بر تشکل‌ها در دانشگاه‌ها وجود دارد و تشکل‌ها باید برای اجرای هر برنامه از شورای نظارت مجوز داشته باشند و انتظار داریم جامعه استقلال دانشگاه‌ها را به رسمیت بشناسند و چهره‌های سیاسی نباید با عدم رعایت قانون در گرفتن مجوز به دنبال قهرمان کاذب شدن باشند.

رییس دانشگاه ایلام با بیان اینکه انتظار داریم هماهنگی بین 3 مجموعه رییس دانشگاه، حوزه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و نماینده وزیر علوم در دانشگاه بیشتر باشد، گفت: مسائل دانشگاه به‌سرعت در جامعه بازتاب دارند و در همین راستا دانشگاه باید آرامش را به جامعه هدیه کند و تصمیمات هر چه محکم‌تر باشد جامعه آرام‌تر خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه حوزه و دانشگاه باید همچنان در اوج بمانند و انتظار داریم که حوزه هم از توان علمی همکاران ما در دانشگاه استفاده کند همچنان که ما از توان روحانیون در دانشگاه استفاده می‌کنیم، تصریح کرد: همواره نیازمند فرمایشات و راهنمایی‌های حوزوی هستیم و البته حوزه نیز از ظرفیت‌های دانشگاه با حفظ مأموریت‌ها استفاده کند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدنقی لطفی:
وحدت حوزه و دانشگاه عظمت‌آفرین است

امام‌جمعه ایلام گفت: عظمت ایران اسلامی به دلیل وجود وحدت بین حوزه و دانشگاه است.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدنقی لطفی در نشست مشترک دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و حوزه‌های علمیه استان ایلام در دانشگاه ایلام اظهار کرد: برگزاری این نشست‌ها نباید فقط منحصر به هفته وحدت حوزه و دانشگاه باشد بلکه باید در طول سال چنین اجتماعاتی تشکیل شود.

وی با بیان اینکه واژه وحدت و عنوان وحدت بسیار مهم است، افزود: یکی از عوامل بسیار مهم و از مولفه‌های راهبردی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و استمرار انقلاب و شکست و ناکامی دشمنان، وحدت است که امام راحل(ره) با سخنان و راهنمایی‌های خود توانست بین همه اقشار جامعه وحدت ایجاد کند و موجی تشکیل دهد و انقلاب اسلامی را پدید آورد.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام اضافه کرد: دشمنان معمولا این وحدت را نمی‌توانند ببینند به طوری که در طول 36 سال گذشته آنچه که در توان داشته‌اند را برای تخریب وحدت و ایجاد تفرقه بین اقشار مختلف مردم و هم عناصر تاثیرگذار مردم بکار گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین لطفی با اشاره به اینکه بحث غم‌انگیزی که وجود دارد جدایی دانشگاه از حوزه است خاطرنشان کرد: دشمنان برای پیشبرد اهداف خود سعی دارند این 2 قشر مهم را در برابر هم بگذارند تا بتوانند به نقشه‌های شوم خود برسند.

امام‌جمعه ایلام تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، امام‌خمینی(ره) با تربیت شاگردان وارسته از جمله شهید مطهری، بهشتی و مفتح که از دهه قبل از 30 وارد دانشگاه شدند، توانست پل ارتباطی بین حوزه و دانشگاه را فراهم کند که البته سختی‌هایی دیدند و در دانشگاه‌ها ماندند تا اینکه انقلاب به پیروزی رسید.

وی با بیان اینکه امام‌خمینی (ره) بعد از 15 سال در بدو ورود به ایران اولین جا را برای استقبال، دانشگاه تهران انتخاب کردند گفت: دشمنان نظام این وحدت بین حوزه و دانشگاه را برنمی‌تابند، این وحدت برای مقصدی مشترک است اینها آرمان هستند که هم دانشگاه و هم حوزه‌ها به دنبال آن هستند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین لطفی ادامه داد : بار انقلاب در رسیدن به اهدافش بر دوش این دو قشر بود، انقلاب اسلامی در واقع آمد و بین این دو قشر بزرگ که همدیگر را تحمل نمی‌کردند و دانشگاه‌ها را محیط بی بند و باری و حوزه را جای متحجران می‌دانستند وحدت ایجاد کرد.

امام‌جمعه ایلام با اشاره به اینکه دانشگاه جای سیاست مداری است که رهبری معظم انقلاب نیز به آن اشاره داشتند اضافه کرد: ما با سیاست بازی در دانشگاه مخالفیم، حوزه هم باید سیاست‌مدار باشد و بداند که دشمن به دنبال چیست، حوزه و دانشگاه ما باید آگاه باشند.

وی ادامه داد: در کشورهای غربی آزادی بیان وجود ندارد، افکار عمومی را تنها چند رسانه مدیریت می‌کنند، نمی‌گذارند مردم از تحولات جهانی آگاه باشند، فضای آنجا خفقان است به طوری که یک دیوار فولادی دور مردم کشیده‌اند و تنها شبکه‌های صهیونیستی به مردم اطلاعات می‌دهند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین لطفی انقلاب اسلامی ایران را در عالی‌ترین وضعیت اعلام و عنوان کرد: غربی‌ها حاضر نبودند که ما حتی لفظ انرژی هسته‌ای را به زبان بیاوریم ولی توانستیم آنها به پای میز مذاکره بکشانیم، متاسفانه برخی‌ها در داخل کشور نیز عظمت ایران را کوچک نشان می‌دهند و باید گفت که عظمت ایران اسلامی به دلیل وجود وحدت بین حوزه و دانشگاه است.

دکتر شمس الله سراج:
قوانینی که به دلیل کم‌کاری حوزه و دانشگاه همچنان می‌لنگند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های ایلام گفت: اگر وحدت واقعی حوزه و دانشگاه محقق می‌شد بعد از سال‌ها پای قوانینی نمی‌ایستیم که برخاسته از کشورهای غربی هستند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین دکتر شمس‌اله سراج در نشست مشترک دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و حوزه‌های علمیه استان ایلام در دانشگاه ایلام اظهار کرد: تجربه نشان می‌دهد که کار نشد ندارد و وحدت واقعی حوزه و دانشگاه با همت والایی در این دو نهاد وجود دارد میسر خواهد شد.

وی با بیان اینکه امیدواریم روزی برسد که به جای این گردهمایی‌ها از پروژه‌های مشترک بین حوزه و دانشگاه بهره‌برداری کنیم، افزود: در کشور ما کم نیستند قوانینی که به دلیل کم‌کاری حوزه و دانشگاه می‌لنگند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های ایلام اضافه کرد: اگر این دو قشر پای کار بیایند بعد از سال‌ها پای قوانینی نمی‌ایستیم که برخاسته از کشورهای غربی هستند.

حجت‌الاسلام سراج در پایان عنوان کرد: رسالتمان را باید جدی بگیریم و در راه ایجاد هر چه بیشتر وحدت حوزه و دانشگاه تلاش کرده و از ظرفیت‌های همدیگر استفاده کنیم.

شایان ذکر است از دیگر برنامه های این نشست حضور در گلزار شهدای گمنام دانشگاه ایلام بود که ضمن نثار گل و قرائت فاتحه یاداین بزرگواران گرامی داشته شد و عزاداری و ذکر مصبیت شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در مسجد دانشگاه نیز از دیگر بخش های این مراسم بود.