شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

معاون محترم اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم عنوان کرد: در برنامه‌ی ششم دانشگاه‌ها و صنعت به هم نزدیک‌تر می‌شوند/ تلاش برای کاهش وابستگی دانشگاه‌ها به دولت

به گزارش روابط عمومی، آقای دکتر محمدحسین امید در نشست خبری با اصحاب رسانه در ایلام ضمن تبریک و گرامیداشت هفته بسیج، اظهار کرد: در هیچ کشوری دانشگاه‌ها نمی‌توانند بدون کمک دولت‌ها کار کنند چراکه دانشگاه‌ها همواره نیازمند کمک و همراهی دولت‌ها هستند به‌طوریکه در کشور ما تا 10 سال پیش وابستگی دانشگاه‌ها به دولت صددرصد بود ولی خوشبختانه الآن به 80 درصد رسیده و در تلاشیم در برنامه ششم این وابستگی  به 50 درصد برسد.

دکتر امید با بیان اینکه تحقق این مهم به‌منزله تحول در اقتصاد آموزش عالی است که بخشی از این کمک‌ها توسط دولت، بخشی توسط مردم، قسمتی از طریق ارتباط با صنعت و بخشی نیز از طریق خیرین انجام خواهد شد، وی خاطرنشان کرد: در آموزش عالی کشور 2 میلیون و 500 هزار مترمربع پروژه نیمه کاره  وجود دارد که 95 درصد از این پروژه‌ها مربوط به دولت قبل است که به نرخ امروز 4 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند درحالی‌که سالانه دولت 500 میلیارد تومان کمک می‌کند.

دکترامیدادامه داد: اگر تورمی وجود نداشته باشد و قیمت‌ها ثابت بمانند 10 سال طول می‌کشد که این پروژه‌ها به اتمام برسند و نباید فراموش کرد که در 8 سال گذشته اعتبارات کافی وجود داشت ولی خیلی کار انجام نشد و الآن نیز دولت وضعیت خیلی سختی دارد.

دکتر امید با بیان اینکه ارتباط با صنعت در دانشگاه ایلام از طریق برقراری ارتباط با حوزه نفت و گاز بسیار خوب برقرارشده عنوان کرد: در تکمیل و تجهیز آزمایشگاه‌ها نیز در دانشگاه ایلام قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است.

معاون وزیر علوم یادآور شد: در برنامه ششم این نقش تقویت خواهد شد و در بخش کمک خیرین نیز کارهای خوبی شده ودر دانشگاه‌های کشور 150 هزار مترمربع پروژه توسط خیرین در حال ساخت است که در دانشگاه ایلام نیز کتابخانه مرکزی توسط خیرین ساخته شد.

وی با اشاره به اینکه این دانشگاه تنها دانشگاه دولتی مهم در استان ایلام است و دکتر علی‌اکبری چه در دوره فعلی مدیریت و چه در دوره‌ی گذشته منشاء اقدامات و فعالیت‌های ارزشمندی بوده است، تصریح کرد: ایلام جزء استان‌هایی است که روی کیفیت پافشاری داشته است و تنها راه برای تکمیل پروژه‌های موجود کمک خیرین است و در قانون امتیازاتی برای خیرین ازجمله معافیت مالیاتی و تسهیلات بی‌بهره در نظر گرفته شده است.

دکتر امید اظهار کرد: امیدواریم بنیاد خیرین دانشگاه ایلام هر چه زودتر شکل بگیرد و در پایان برنامه ششم توسعه، کف سرانه آموزشی دانشگاه به 20 مترمربع برسد چون دانشگاه ایلام 20 هزار مترمربع پروژه جدید می‌خواهد که به سرانه ایده آل برسد.

معاون وزیر علوم ضمن تقدیر از زحمات استاندار ایلام به خاطر کمک به دانشگاه، اضافه کرد: در سال جاری اولویت اعتبارات با پروژه‌های بالای 50 درصد پیشرفت است.

وی با اشاره به اینکه در همه دستگاه‌های کشور نزدیک به 1 میلیون نفر نیروی شرکتی و قراردادی مشغول کار هستند گفت: نزدیک به 30 هزار نفر از این نیروها در آموزش عالی کشور قرار دارند و تبدیل وضعیت آن‌ها جز برنامه‌های دولت است که هنوز نهایی نشده است که اگر این مهم صورت گیرد نیروهای وزارت علوم نیز مشمول خواهند شد.

دکتر امید به بدهی 1560 میلیارد تومان دانشگاه‌ها در کشور اشاره و عنوان کرد: در سال 90 و 91 تخصیص اعتبار دانشگاه‌ها کم بود به‌طوریکه در سال 90 تنها 64 درصد و در سال 91، 95 درصد تخصیص اعتبارات داشتیم که میزان بدهی ما به شهرداری‌ها 700 میلیارد تومان است.

معاون وزیر علوم به ارزیابی از دانشگاه ایلام اشاره کرد و گفت: سیاست ما این است که اگر در استان یک دانشگاه قوی وجود داشته باشد بهتر از این است که چندین دانشگاه با وضعیت ضعیف داشته باشیم و خوشبختانه دانشگاه ایلام رشد بسیار چشمگیری داشته است و در وضعیت خیلی خوبی است و بر اساس برنامه‌های مدیریت این دانشگاه تا پایان برنامه ششم اعضای هیئت‌علمی به 300 عضو خواهد رسید.

وی با بیان اینکه وضعیت دانشگاه ایلام بالاتر از حد انتظار است، اظهار کرد: دانشگاه ایلام فرصت خوبی برای ارتباط با صنعت دارد که به‌خوبی نیز در حوزه نفت و گاز وارد این فرآیند شده است و در دولت تدبیر و امید نیز همه مدیران علاقه‌مند به همکاری با دانشگاه‌ها هستند.

دکتر امید یادآور شد: دانشگاه ایلام در بعضی از شاخص‌های ارزیابی به‌خوبی عمل کرده و در بعضی‌های دیگر نیز در حد متوسط است و در بحث سرانه دانشجو در حال حاضر 17 مترمربع است که باید به 20 مترمربع برسد و در بحث درآمد نیز قدم‌های مؤثری برداشته است.

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه به ازای هر استاد 18 دانشجو باید باشد که میانگین موجود 28 دانشجو است، تأکید کرد: در بحث مقایسه تعداد کارمندان دانشگاه به تعداد دانشجویان نیز باید گفت که طبق استاندارد به ازای هر کارمند باید 18 دانشجو باشد که در دانشگاه ایلام تعداد کارمندان 2.4 تعداد اعضای هیئت‌علمی است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هم اکنون 150 هزار مترمربع پروژه در حوزه آموزش عالی در حال اجراست و سهم خیران و کمک های مردمی از حدود پنج درصد سال های گذشته اینک به 20 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: باید از طریق رسانه ها برای جلب کمک خیران فرهنگ سازی شود ضمن اینکه قانون نیز امتیازهای خوبی از جمله معافیت های مالیاتی و پرداخت وام بدون بهره و کارمزد برای خیرین حوزه دانشگاه ها در نظر گرفته است.
دکترامید ادامه داد: باید با جلب کمک خیران برای تکمیل زیرساخت ها، سرانه فضای کالبدی دانشگاه های کشور تا پایان برنامه ششم توسعه به 20 مترمربع افزایش یابد.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: عدم توزیع تخصصی نیروهای اداری دانشگاه ها یکی از معضلات وزارت علوم است بطوریکه هم اکنون 30 هزار نیروی قراردادی و شرکتی در دانشگاه های کشور مشغول کار هستند.
دکتر امید خاطر نشان کرد: تبدیل وضعیت این نیروها کار بسیار سختی است اما پیشنهادهای خوبی به دولت ارائه شده و تلاش می کنیم با برگزاری آزمون سراسری تا پایان امسال بخشی از این نیروها را جذب کنیم.
دکتر محمد حسین امید اظهار کرد: دولت برنامه های خوبی در زمینه تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی دارد ما هم به عنوان عضوی از بدنه دولت منتظر نهایی شدن تصمیم ها هستیم.

وی در پایان با بیان اینکه سامانه سپاری می‌کنیم تا کار در دانشگاه‌ها تقویت شود، افزود: آموزشکده‌های فنی نیز در کارآفرینی نقش عمده و قابل‌توجهی دارند و نباید فراموش کرد که کمترین تعداد فارغ‌التحصیل بیکار را در حوزه وزارت علوم دارند و برای جذب اعضای هیئت‌علمی نیز اولویت با نیروهای بومی است که البته مهم‌ترین آیتم حفظ کیفیت آموزشی است.

معاون محترم اداري، مالي و مديريت منابع وزارت علوم عنوان کرد: در برنامه‌ي ششم دانشگاه‌ها و صنعت به هم نزديک‌تر مي‌شوند/ تلاش براي کاهش وابستگي دانشگاه‌ها به دولت معاون محترم اداري، مالي و مديريت منابع وزارت علوم عنوان کرد: در برنامه‌ي ششم دانشگاه‌ها و صنعت به هم نزديک‌تر مي‌شوند/ تلاش براي کاهش وابستگي دانشگاه‌ها به دولت معاون محترم اداري، مالي و مديريت منابع وزارت علوم عنوان کرد: در برنامه‌ي ششم دانشگاه‌ها و صنعت به هم نزديک‌تر مي‌شوند/ تلاش براي کاهش وابستگي دانشگاه‌ها به دولت