شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

با مشارکت دانشگاه ایلام چهارمین سوگواره‌ شعر کردی عاشورایی شین برگزار شد

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، در آستانه‌ی اربعین حسینی چهارمین سوگواره‌ شعر کردی عاشورایی شین توسط حوزه‌ی هنری با مشارکت دانشگاه ایلام و جهاد دانشگاهی واحد استان در سالن آیت‌الله حیدری دانشگاه ایلام برگزار شد.

رییس دانشگاه ایلام: زبان دین در همه‌ی اعصار اثرگذارترین و نافذترین زبان است چون توانسته پیام الهی را حمل و به ذهن بشر منتقل کند

در ابتدای این برنامه‌ی آیینی دکتر محمد علی‌اکبری رییس محترم دانشگاه ایلام، بیان داشت: زبان دین در همه‌ی اعصار اثرگذارترین و نافذترین زبان است چون توانسته پیام الهی را حمل و به ذهن بشر منتقل کند.

وی گفت: زبان شعر به‌طور عموم و زبان کردی به‌عنوان یکی از زبان‌های کهن و گران‌سنگ در طول اعصار در بیان بخش عرفانی دین تأثیرگذار بوده و منظومه‌های کردی در این راستا نقشی بس پررنگ را ایفا کرده‌اند.

رییس دانشگاه ایلام ادامه داد: مفاهیم قدسی عاشورا، اربعین و کربلا تنها مختص به جهان تشیع نیستند و تنها در محدوده‌ی اسلام نیز نمی‌گنجد، عاشورا عرصه‌ی تقابل دو تفکر اسلامی، تقابل اهل‌بیت پیامبر با غیر اهل‌بیت پیامبر و عرب با عرب نیست بلکه عرصه‌ی تقابل دو فرهنگ و دو مکتب است یعنی : «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا.»

دکترعلی‌اکبری گفت: حادثه عاشورا کلاس درس آزادگی برای بشریت است و تکریم امام حسین(ع) تکریم آزادگی و بشریت ناب است و برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند زوایای واقعه‌ی عاشورا را بیش‌ازپیش روشن کند.

وی در ادامه با تأکید بر برنامه‌های دولت تدبیر و امید که یکی از آن‌ها نقش‌آفرینی دانشگاه در حوزه‌های مختلف است، گفت: دانشگاه ایلام به‌عنوان سرمایه‌ی عظیم علمی استان بر آن است تا در خدمت جامعه‌ای باشد که با کمک آن به این جایگاه رسیده است.

رییس دانشگاه ایلام گفت: دانشگاه ایلام با تکیه بر اعضای هیأت‌علمی فعال و پویا در گروه‌های مختلف آماده است تا به‌عنوان مشاور برای بهتر اجرا شدن برنامه‌ها و ساختن جامعه در ابعاد مختلف نقش‌آفرینی کند و اگر برخی نگاه‌ها اصلاح شود مطمئناً نتیجه چنین رویکردی بالندگی استان خواهد بود.

دکترعلی‌اکبری ضمن قدردانی از زحمات روسا ، معاونان و کارشناسان دو نهاد حوزه هنری و جهاد دانشگاهی ایلام تأکید کرد: دانشگاه ایلام به پشتوانه‌ی اعضای هیأت‌علمی خلاق و فعال در خدمت ادبیات آیینی استان خواهد بود.

آقای جلیل صفربیگی، مجری و کارشناس این برنامه، نیز در اثنای شعرخوانی شاعران اظهار کرد: شعر آیینی و در رأس آن شعر عاشورایی شاعران ایلامی خوشبختانه از نگاه صرف عزاداری خارج‌شده و جنبه‌های حماسی و اعتراضی در آن جایگاه خود را پیداکرده است و امیدواریم برگزاری چنین سوگواره‌هایی بتواند به غنای ادبیات عاشورایی استان کمک کند.

شایان ذکر است در این جشنواره محمدرضا رستم‌پور، علی شهبازی‌زاده، نعمت‌الله داوودیان، حیدرعلی شفیعی، سمیه مهری، بهروز سپیدنامه ، نورالدین نورالهی، سارا اکبری، روح‌الله باقلانی، حسین شکربیگی، حیدر حسن‌نیا ، فرشته حیدربیگی، محمدرضا رشیدی ّ ، فرهاد شاهمرادیان و دانشجویان لقمان اندروزی و نسترن نجف‌پور از دانشجویان دانشگاه ایلام سوگ‌سروده‌های خود را تقدیم سید و سالار شهیدان کردند.

در این سوگواره نماهنگ لالایی شاعر حماسه‌سرای ایلام مرحوم ولی‌محمد امیدی برای حضرت علی‌اصغر(ع) پخش شد.