شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در دانشگاه ایلام: مقاله‌نویسی تولید علم نیست

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، بنا به دعوت گروه فیزیک دانشگاه ایلام آقای  دکتر رضا منصوری مجری طرح رصدخانه ملی ایران در جمع دانشجویان فیزیک این مرکز آموزش عالی ، اظهار داشت: در طول تحولات تاریخی کشور ایران به معنای کلمات توجه نشده و الان به گونه‌ی دیگر از آنها تعبیر می‌شود کلماتی همچون علم و تجاری‌سازی. و هم‌اکنون نمی‌دانیم علم واقعی چیست و باید تجاری‌سازی را چه هنگام به کار ببریم.

 استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف افزود: علم مجموعه‌ایی از دانسته‌های بشری نیست که در نهادهای آموزشی بانام دانشگاه تدریس می‌شود و نباید مقاله‌نویسی را تولید علم بدانیم و افزایش یا کاهش تولید مقالات را مبنای کاهش یا افزایش علم در کشور ندانیم و همچنین علم را نباید در داشتن تعداد کتاب، سطح مطالعه، کارهای تحقیقاتی، مباحثه و محاسبات یا امور آزمایشگاهی دانست هرچند علم بدون این موارد به دست نمی‌آید اما هرکدام از این قسم موارد علم محسوب نمی‌شوند.

 منصوری با بیان این جمله علم از سؤال برمی‌خیزد، به تفاوت علم در دوران مدرن با عصر آل‌بویه که اوج تولید علم در ایران بوده است اشاره کرد و گفت: آنچه در ایران شناخته‌شده نیست روند تولید علم برای تولید اعتبار و پول است چراکه کشورهای صنعتی برای علم برنامه‌ریزی دارند و طی فرایند درستی که در پیش می‌گیرند سؤال‌های متعددی شکل می‌گیرد و به در نهایت تولید اعتبار و پول به وجود می‌آید.

 وی تصریح کرد: در وضعیتی که معنای تولید علم را نمی‌دانیم و یا اینکه نمی‌دانیم دانشگاه یعنی چه؛ واژه‌ی تجاری‌سازی را در این چارچوب مطرح کرده‌اند. وقتی سازوکار را بلد نباشیم منجر به تصمیم‌گیری‌های اشتباه با اتلاف هزینه خواهیم شد. وقتی هدف دانشگاه، آموزش جوانانی است تا تربیت‌های موردنیاز را برای قسمت‌های مختلف فرابگیرند و بکارگیری شوند نباید انتظار داشت در دانشگاه تجاری‌سازی رخ دهد.

استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف رصدخانه ملی ایران را اولین طرح کلان کشور عنوان کرد که توسط دولت به تصویب رسیده است، خاطرنشان کرد: رصدخانه به‌عنوان یک پروژه علمی بزرگ در قالب دو طرح «رصد خانه» و «شتاب‌گر» با بکارگیری لفظ طرح کلان ملی مصوب شد و علت این بود که طرح‌های کوچک هزینه‌های متعددی را به خود اختصاص می‌دهد اما توان ارتباط‌گیری با اجتماع را ندارد و حتی نظارت دقیق مالی بر روی آن‌ها اعمال نمی‌شود اما در طرح‌های کلان کشوری که بودجه‌ی ویژه‌ی را به خود اختصاص می‌دهد نیاز به نظارت قوی‌تری از سوی دولت است و بنابراین انتظار تولید علم نیز از آن‌ها می‌رود.

مجری رصدخانه ملی ایران اعتبار هزینه شده در رصدخانه را تاکنون 120 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در بخش شتاب‌گر طرح اعتباری بالغ‌بر 1000 میلیارد تومان هزینه موردنیاز است که هنوز جهت دریافت هزینه تصویب نشده است.

 وی با بیان اینکه 12 سال از تصویب طرح رصدخانه ملی می‌گذرد اما کار زیادی انجام‌نشده است، افزود: از ثمرات رصدخانه می‌توان به ساخت پایش‌گاه 3550 متری اشاره کرد و یا شناسایی محل استقرار رصدگاه  و اندازه‌گیری موردنیاز آن در روستای کامو از توابع استان کاشان است که واحد پشتیبانی را در کنار رصدخانه دارد. در این طراحی، رصدخانه تا ارتفاع 5 متری از بتن و مابقی فلز ساخته می‌شود که درمجموع شامل 250 تن وزن خواهد بود.

 منصوری با اشاره به اعلام «قله گرگش» در ارتفاع 3600 متری آن به‌عنوان مکان راه‌اندازی رصدخانه، گفت: 4 ماه از طریق کوهنوردان و بلدیه‌های قله کار مسیر دامنه تا قله جهت رفت‌وآمد را درست کردیم و طی 2 سال 90 تن تجهیزات را از طریق چهارپا به محل موردنظر منتقل نموده‌ایم.

 مجری طرح رصدخانه‌ی ملیادامه داد: تلسکوپ در محلی که بهترین نقطه برای رصد کردن آسمان است ساخته شد و در همان مکان 6 دکل به ارتفاع 20 متر نیز ساخته شد که قسمت‌های موردنیاز دکل‌ها که به دلیل تحریم‌ها در اختیار مهندسین قرار نمی‌گرفت در کشور ساخته شد و در محل‌ دکل‌ها تعبیه شد و همچنین بزرگ‌ترین آینه‌ی تلسکوپ به قطر 3 در 4 متر با ضخامت 184 میلی‌متر در محل رصدخانه به کار گرفته شده است.

استاد فيزيک دانشگاه صنعتي شريف  در دانشگاه ايلام: مقاله‌نويسي توليد علم نيست استاد فيزيک دانشگاه صنعتي شريف  در دانشگاه ايلام: مقاله‌نويسي توليد علم نيست استاد فيزيک دانشگاه صنعتي شريف  در دانشگاه ايلام: مقاله‌نويسي توليد علم نيست