شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مراسم بزگداشت 16 آذر در دانشگاه ایلام

به گزارش روابط عمومی، مراسم روز دانشجو و گرامیداشت یاد شهدای دانشجوی 16 آذر  با حضور پروفسور رضا منصوری، معاون اسبق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، هیئت رئیسه، استقبال دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام در سالن آمفی تئاتر این مرکز آموزش عالی برگزار شد.

پروفسور محمد علی‌اکبری: شهدای دانشجو با نثار جان خود از آرمان های نظام دفاع کردند

پروفسور محمد علی‌اکبری، رییس دانشگاه ایلام در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجوی و تبریک روز دانشجو به همه ی دانشجویان بیان داشت: شهدای  دانشجو با نثار خون خود و دفاع ازآرمان های انقلاب اسلامی، استکبار ستیزی را جاودانه کردند. و افزود یچ کس نمی تواند ادعا کند در مبارزات ملت ایران نقش دانشجویان کمرنگ بوده است  زیرا دانشجویان  اندیشه ورزانی هستند که بدون حضور آنان انقلاب پیروز نمی شد و حضور آنان بدون شک پیشرفت کشور را به دنبال خواهد داشت.

رییس دانشگاه ایلام  اظهارداشت:جنبش دانشجویی از دیرباز جنبشی آرمان گرا و آزاد منش  بوده است که نه ظلم بیرونی را پذیرفته اند و نه در مقابل ظلم درونی سکوت کرده اند، به پاس این منش دانشگاه ایلام به دانشجویان  قول داد تک صدایی را در دانشگاه خاتمه دهد و بعد از یک سال این امر را محقق ساخت.

پروفسور علی‌اکبری با بیان اینکه روز دانشجو  روز تاثیر گذار بر حیات ملت ایران است که باعث رشد نهضت ملی و پویایی دانش می شود، تصریح کرد: دانشگاه ایلام امروز میزبان دانشجویانی در دو سمت چپ و راست است، دانشجویانی که هم عملکرد دولت را نقد می کنند و هم با آرامش مناظره و تریبون آزاد برگزار می کنند و ما با محقق ساختن این وعده فضا را برای پیشرفت آنان فراهم ساختیم.

پروفسور منصوری: در ایران کار زیاد است و دانشجو نباید فکر کند که تأثیرگذار نیست.

در بخش دیگر از این مراسم پروفسور رضا منصوری که در مراسم گرامیداشت 16 آذر در جمع دانشجویان در دانشگاه ایلام با بیان اینکه 50 سال و 2 ماه پیش یعنی در سال 1344 بود که به کشور اتریش و شهر وین رفتم تا تحصیلات دانشگاهی‌ام را آغاز کنم، اظهار کرد: این کشور امسال صدمین سال نسبیت را در دنیا جشن می‌گیرند.

معاون اسبق پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: نظریه نسبیت برای مقایسه وضعیت گذشته با حال می‌تواند عامل بسیار مهمی باشد که به‌عنوان‌مثال 110 سال پیش در مناطق «کن» و «دارآباد» تهران به دلیل شیوع بیماری وبا شمار زیادی از مردم جان خود را از دست دادند که می‌توان گفت که ایران الآن با 110 سال پیش چه تفاوت‌هایی کرده است و باید قدر این وضعیت را دانست.

این استاد تمام فیزیک دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه شرایط تحصیل برای دانشجویان در ایران در 50 سال پیش با وضعیت موجود بسیار تفاوت کرده، تصریح کرد: در آن سال‌ها در رشته تحصیلی من 10 کتاب بیشتر در سطح کشور پیدا نمی‌شد.

وی بیان کرد: در ایران در سال‌های اول انقلاب 15 دانشگاه بیشتر وجود نداشت که 155 هزار دانشجو را در خود جای داده بود و باید گفت که در اوایل انقلاب ایلام چگونه بود الآن چگونه است و حتی اختلاف ما در آن سال‌ها با وضعیت الآن بسیار زیاد است و چتر حمایتی برای دانشجویان در مقایسه با سالیان گذشته بازتر شده است.

پروفسور منصوری یادآور شد: من همواره بعد از انقلاب وضعیت دانشگاه‌ها را نقد کرده‌ام، امکانات موجود در اختیار دانشجویان در شرایط فعلی بیشتر از میانگین جهانی است و ایرادهایی که دانشجویان می‌گیرند علامت زنده‌بودن این نسل است که البته ضعف را باید دید و برای رفع آن تلاش کرد.

وی با بیان اینکه نسل جوان دانشجو ما عیب‌ها را به‌خوبی می‌بینند، عنوان کرد: 50 سال بعد ایران آینده‌ای بسیار روشن و جهان نقشی تعیین‌کننده خواهد داشت، الآن باید دوران گذشته را احیاء کنیم و دنیای جدیدی را بسازیم.

استاد تمام دانشگاه شریف افزود: 7 سال پیش بود که رهبری معظم انقلاب فرمودند که بودجه پژوهشی در دانشگاه‌ها باید 3 درصد سرانه تولید ناخالص ملی باشد ولی متأسفانه از 7 دهم درصد به 4 دهم درصد رسید و هیچ‌کدام از دولت‌ها توجه جدی نداشتند.

وی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب ترجمه آثار علمی را آغاز کردیم که متأسفانه در اوایل دهه 70 متوقف شد، گفت: هنوز قبول نداریم که کتب فلاسفه غربی را ترجمه کنیم که این امر یک غرور کاذب است.

پروفسور منصوری المپیادهای علمی را از رویدادهای نامیمون در کشور دانست و اظهار کرد: المپیادها باعث شده جوانان ما در علم عقب بیفتند، المپیادها خلاقیت را از دانشجویان ما گرفته است.

معاون اسبق پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه فاصله ما با کشورهای پیشرفته بسیار کم شده و پیشرفت‌های خوبی به دست آورده‌ایم، اضافه کرد: علم اسلامی نداریم، علم غربی نداریم و باید گفت که علم‌داریم، علوم دینی داریم، علم شرقی و غربی نداریم.

وی اظهار کرد: فرد تحصیل‌کرده‌ای که بیکار است نباید فقط به مدرک تحصیلی‌اش فکر و اتکا کند به نظرم در ایران کار زیاد است و دانشجو نباید فکر کند که تأثیرگذار نیست.

شایان ذکر است در پایان این مراسم از دانشجویان برتر دانشگاه ایلام در حوزه فرهنگی در بخش قرآن، مناظره دانشجویی، جشنواره حرکت و برگزیدگان ورزشی تجلیل شد.