شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

کتاب علمی - آموزشی حمایت از جنگل توسط اساتید دانشگاه ایلام منتشر شد

به گزارش خبرنگار روابط عمومی،  کتاب علمی - آموزشی  حمایت از جنگل با معرفی آفات درختان جنگلی  توسط دو تن از اساتید دانشگاه ایلام منتشر شد.

دکتر مجید میراب بالو عضو هیات علمی گروه گیاه پزشکی دانشگاه ایلام و یکی از مولفان این کتاب بیان داشت: کتاب مذکور یک مجموعه کامل در باره خانواده های مختلف درختان و آفات و امراضی است که سلامت اکوسیستم درختان را به خطر می اندازد و در خصوص هدف از انتشار این کتاب گفت: در مورد درختان و جنگل کتاب ها و مقالات زیادی نوشته شده است، اما به یقین جای خالی یک کتابی با این ظرافت و دقت با مطالبی جامع و کامل برای افراد علاقمند به درختان و جنگل به خوبی احساس می شد.
وی ادامه داد: این کتاب به عنوان حاصل مطالعات، تحقیق، بررسی و کنکاش 2 ساله در پنج بخش تدوین شده است و است که در برگیرنده مطالب علمی و تحقیقاتی در باره مناطق جنگلی کل کشور با نگاه خاص و ویژه به جنگل های زاگرس است.
وی افزود: این کتاب در پنج بخش نگارش شده است که بخش نخست آن به معرفی کلی درختان جنگلی ایران و جهان پرداخته و در بخش دوم کتاب که در 15 فصل تدوین شده که به درختان بر اساس خانواده های گیاهی و نیز انواع امراض و آفات مخرب آنها پرداخته است.
میراب بالو گفت: در بخش سوم کتاب به جوندگان خسارت زایی جنگلی و مخاطرات آنها اشاره شده و بخش چهارم کتاب نیز شامل معرفی گیاهان انگلی و نیمه انگلی و راه های مقابله با آنها است و بخش پنج کتاب هم به آتش سوزی، انواع آن عوامل و راهکارهای مقابله و جلوگیری از بروز این پدیده و نیز دیگر عوامل مخرب وزیان بار جنگلی چون خشکسالی، گرد و غبار و... اختصاص دارد.
وی ادامه داد: نگاه اصلی این کتاب به آفات و امراضی توجه دارد که بیشترین خسارات را به جنگل ها و درختان وارد می سازند و موجب بهم زدن نظم و تعادل اکوسیستم طبیعت می شوند و راه های عملی و علمی مقابله با این امراض و آفات بیان شده است.
وی اظهار کرد: این کتاب می تواند یک کتاب درسی مناسب برای دانشجویان رشته های مرتبط با حوزه جنگل، کشاورزی و گیاه شناسی و نیز منبعی موثق برای انجام تحقیقات در باره امراض و افات درختان و گیاهان از سوی اداره کل منابع طبیعی، سازمان جهاد کشاورزی، دانشجویان، دیگر محققان و علاقمندان به این حوزه باشد. 
چاپ نخست کتاب علمی - آموزشی « حمایت از جنگل با معرفی آفات درختان جنگلی » مهر ماه سال جاری در تیراژ هزار نسخه و در 243 صفحه توسط انتشارات مرز دانش تهران و با همت دکتر مجید میراب بالو عضو هیات عملی گروه گیاه پزشکی و دکتر جواد میرزایی عضو هیات علمی گروه علوم جنگل دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام نگاشته شده است.
در پایان این کتاب عکس ها و تصاویر رنگی ازگونه های مختلف درختی به همراه آفات و خسارت هایی که به درختان وارد می شود، ضمیمه شده است. 

کتاب علمي - آموزشي حمايت از جنگل توسط اساتيد دانشگاه ايلام منتشر شد