شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

معاون نهاد رهبری : نیت و تکبیر آغاز نماز، دری به روی اقتدار انسان است

به گزارش روابط عمومی، مراسم شب ششم محرم الحرام با استقبال دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه در مسجد دانشگاه ایلام برگزار شد.

در این مراسم  حجة الاسلام سید محمد باقر هاشمی، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در اقامه ی عزای سید الشهداء علیه السلام ، با سلام و صلوات بر پیامبر و خاندان پاکش ، و تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان ، به تاکید و روایت حدیث درباره ی نماز پرداخت و بیان داشت: امروزه تهاجم فرهنگی ، بیش از پیش ، قابل مشاهده و نگران کننده است ؛ به ویژه شبهه هایی که در زمینه ی باورها و اعتقادات وجود دارد . به همین خاطر ، لازم دانستم امشب را به بحث نماز و اهمیت آن اختصاص دهم . نیت آغاز نماز ، دری به روی اقتدار انسان است . پیامبر (ص) فرموده است : « هر پدیده یی را زینتی هست و زیور اسلام و مؤمن ، نماز است . نمازهای پنج گانه را همواره پاس بدارید که ستون دین است و خیر و نکویی هردوجهان در آن است . .» هم چنین می فرماید : « برای هر امری ، حقیقتی هست و حقیقت دل مؤمن ، نماز است ؛ هرکس نماز را خواربشمارد ، از من نیست و شفاعتم وی را دربرنمی گیرد .»

            حجة الاسلام هاشمی افزود : « امیرالمؤمنین نیز درباره ی نماز بسیار سفارش کرده اند . حساسیت نماز تا جایی است که امیرالمؤمنین در هننگام شهادت فرمود : « برشما باد بر شما باد نماز ! که قوام و دوام دینتان در آن است و بهترین عمل و ستون دین است . »

            وی ادامه داد : ابوبصیر روایت می کند :در لحظات پایانی عُمر امام صادق علیه السلام به منزل ایشان رفتم . امام دستور داده بود همه ی خویشاوندان جمع شوند چون وصیت مهمی دارند . هننگامی که همه جمع شدند ، فرمود : « بدانید شفاعت ما شامل حال سهل انگاران نماز نمی شود .»

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری درپایان با اشاره به حدیث فاطمه ی زهرا سلام الله علیها که از پدرگرامی شان روایت کرده اند ، گرفتاری های دنیا و آخرت سهل انگاران نماز را چنین برشمرد :« این ها به پانزده گرفتاری دچارمی شوند ؛ شش گرفتاری در دنیا سه گرفتاری در مرگ ، سه گرفتاری در قیامت ، سه گرفتاری در جهان آخرت : خداوند ،برکت را از عمرشان می گیرد ؛ صدسال گناه و بی ثمری ! و کس دیگر با سی سال عُمر به کشف بزرگی دست پیداکند . این عمر پربرکت است . جان میلیون ها انسان را نجات می دهد . همه ی پیشرفت های انسان ، در سایه ی برکت استعدادهای انسانی است که خداوند عطافرموده است . اگر به چشم خود نمی دیدیم ، هزاران پیامبر دیگر هم می آمدند و می گفتند بشر به جایی می رسد که صدایش را به هزاران کیلومتر دورتر برساند ، باورنمی کردیم . پیامبر : « العلمُ سلطان » : دانش ، قدرت تاثیرگذاری است .

- برکت از روزی شان گرفته می شود اگرچه درآمد دارند . درآمدشان در راه هایی صرف می شود که گرفتاری شان چاره نمی گردد.

- هر عمل خیری که انجام دهند ، بدون ادای درست نماز،عمل نیکشان پذیرفته نمی شود. پروانه ی پذیرش عمل خیر ، ادای نماز است .

- دعایشان مستجاب نمی شود و خوشی و بهره ای از دعاندارند و دعای صالحین درحق ایشان نخواهدبود .

بلاهای مرگ :

  • ذلیل شدن و درحال بیچارگی مردن . در قبر ، آزارمی بینند و قبرشان تاریک است و در جهان آخرت،
  • محاسبه ی سختی درپیش دارند .

گروه دوم : عده ای هستند که گاهی نماز می خوانند و گاهی نمی خوانند . جایگاهشان طبقه ای از طبقات جهنم است . حدیث نبوی : «مواظبت کنید نمازتان تباه نگردد ؛ کسانی که نمازشان را تباه کنند ، حشرونشرشان با قارون و هامان است و خداوند آنان را با منافقین ، به طبقه ای از طبقات جهنم می فرستد .»

زیارت مزار شهدای گمنام دانشگاه، روضه خوانی، مداحی و سینه زنی از دیگر برنامه های این مراسم بود .