شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

کرونا ویروس‌‌های کلاهک‌دار و عفونی؛ یاداشت مهندس طیب سیفی کارشناس آزمایشگاه دانشگاه ایلام

    بیماری کرونا ویروس که از ووهان چین و بازار هوانان، همان جایی که حیوانات زنده و اگزوتیک نظیر پانگولین، جوجه تیغی، تمساح و مار در آن به فروش می‌‌رسد سفر خویش را در اواسط ماه نو میلادی آغاز کرد، اکنون دیگر مرز نمی‌‌شناسد و تقریبا به بیشتر نقاط زمین «103 کشور» سفر کرده و تمام قاره‌‌ها و شمالگان و‌ جنوبگان را درنوردیده است و آدمی ‌را یاد رمان معروف «دور دنیا در 80 روز» ژول ورن که یک اثر تخیلی است می‌‌اندازد که دست بردار نبوده و همچنان به پیش می‌‌راند.

 نکته‌ای که در این راستا بسیار کلیدی و حائز اهمیت است آنو  می‌‌بد رفتاری بوسیله بعضی از همنوعان ما در کشور است که نه تنها به توصیه  ‌ها و پیام‌های مکرر وزارت بهداشت وقعی نمی ‌نهند، بلکه آن را دور نیز زده اند و سفرهای خود را به استان ‌های شمالی و کانون ‌های ابتلاء ادامه داده‌اند که خوشبختانه با تمهیدات و ممانعت به موقع پلیس راه کشور در این نقاط مواجه شده و از ادامه سفر آنها جلوگیری می ‌شود و سؤال اساسی اینجاست چرا باید یک عده جان بقیه را به خطر بیاندازند و از نیروی قهریه باید برای بازگشت آنها استفاده شود؟ مگر نه اینکه به کرات و جد در روایات و منابع علمی ‌ما نظیر کتاب شفای شیخ الرئیس ابو علی سینا پدر علم پزشکی توصیه شده «پیشگیری مهم تر از درمان است» و در ثانی ما سابقه دور و دراز تمدنی و فرهنگی داریم و در جهان در صدر رنکینگ به لحاظ قدمت فرهنگی بوده و پیشتاز هستیم، پس چرا این مسأله را عده‌ ای درک نمی‌ کنند و دوست دارند یک پارادوکس آشکار در دنیا رقم بزنند و این همان گفته ادوارد براون انگلیسی است که سابقه چهار دهه کارپژوهشی در ایران دارد و‌ ماحصل آن کتاب «تاریخ ادبیات ایران» است که در قسمتی از کتابش چنین آورده: «با سابقه دور و دراز و پیشتازی تمدن و فرهنگ ایران زمین اما بعضی از ایرانیان یک سری عادت‌ها دارند که با این قاعده نمی خواند که هنگام دید و بازدید زیاد اغراق و مبالغه نموده و همدیگر را سفت در آغوش می ‌گیرند و در گرمای 50 درجه تابستان چایی داغ نوشیده و بادی به غبغب انداخته و می‌گویند چایی داغه؛ دماغ دایی چاقه».

   این‌ها را گفتم که به این موضوع بپردازم که غشاء کروناویروس «کووید 19» یک لیپید دو لایه دارد که از غشاهای داخلی سلول میزبان و  سه  نوع گلیکوپروتئین EM و E2 مشتق و تشکیل شده اند. پروتئین غشایی M ، E1 در سایر ویروس‌ های غشاء دار نقش ماتریکس پروتئین را ایفا می‌کند. پیلومرهای بزرگ از پروتئین S، ‏ E2 تشکیل شده‌اند که به گیرنده‌‌های سلولی متصل شده و موجب امتزاج غشاء می ‌شوند، اینها در تولید آنتی بادی‌ های خنثی کننده هم نقش دارند. پروتئین HE (هموگلوبین استراز،E3) که مخصوصا در گروه  2  آنتی ژن کرونا ویروس ‌ها یافت می‌ شوند، به گلبول قرمز بعضی از گونه‌ ها متصل شده، فعالیت تخریب رسپتور «استیل استراز» را دارند. ژنوم این ویروس ‌ها دارای یک مولکول خطی ازRNA تک رشته‌ای سنس مثبت به اندازه Kb  27  -33 (بزرگتر از ژنوم کلیه RNA و یروس‌ها) است که پلی آدنیلات «زیگزاگی» شده، کلاهک عفونی دارد و عفونی می ‌باشد و به همین دلیل غشاء چربی دولایه‌‌ای ساختن واکسن زمان می‌‌برد و فعلاً مقدور نیست. چرا که باید مواد موجود در واکسن به غشاء دو لایه‌ای کرونا ویروس نفوذ کرده و آن را تخریب و مانع از پیشروندگی آن شده و آن را مهار کنند که برای همین منظور وزارت بهداشت برای بیماران حاد از دو داروی پیشگیرانه ضد مالاریا به شکل«قرص» و تامی ‌فلو «ضد آنفلوآنزا» برای ممانعت از پیشرفت بیماری و ابتلاء بیماران در مرحله پیشرفته به پنومونی استفاده می ‌کند که موثر هم واقع شده است و شاید بشود از داروی ریباویرین و آمانتادین هم در این راستا بهره کافی و وافی جست؛ این خانواده فقط دارای جنس کرونا ویروس است که آن هم به چهار گروه آنتی ژنی تقسیم می‌گردد؛ که گروه 1 و 2 در پستانداران بیماری ایجاد می ‌کنند و گروه 3 و 4  هم عمدتاً و اختصاصا در طیور بیماری ایجاد می نمایند؛ که ویروس ‌های هر گروه واجد بعضی از واکنش‌ های متقاطع آنتی ژنی هستند و یک گونه از ویروس چند سروتیپ «واریته» دارد.

   دام‌های ایمن به یک سروتیپ نسبت به سروتیپ‌ های متفاوت همان ویروس حساس هستند. تمام مراحل تکثیر در سیتوپلاسم صورت می ‌گیرد و نسبتا کند طی می‌ شود. به دنبال انجام مراحل جذب، نفوذ و ‌انداختن پوشش ویروس، مولکول RNA ویروس مستقیماً ترجمه می‌گردد، یکی از محصولات آن نوعی پلیمراز  RNA  است که بعداً یک رشته کامل RNA سنس منفی را رونوشت برداری می‌ کند و در ادامه روند تکثیر از این الگو تحت ژنوم‌هاب پیام آور (mRNA) به صورت ردیف‌‌های مجزا با انتهای مشترک سه تولید می‌شود. از آنجا که ویروس کرونا باعث تب بالارونده، عطسه، سرفه، تنگی نفس، تهوع، اسهال و عفونت حاد در مراحل پیشرفته که منجر به پنومونی شده می‌گردد؛ برای کنترل آن باید تمام اصول پیشگیرانه بهداشت فردی و عمومی، عدم روبوسی و دست دادن،  حذف سفرهای غیر ضرور، در خانه ماندن و اقدامات خود مراقبتی، عدم حضور در اماکن و محل‌های پرتردد و شلوغ را باید بشدت رعایت و کنترل نمود تا سیکل انتقال ویروس قطع شود و با قرنطینه نمودن موارد مشکوک در مبادی ورودی و خروجی شهرها و کانون‌های ابتلاء به مدت  14 روز جلوی تردد موارد مشکوک و بیماران حاد را گرفت و با قرنطینه کردن آنها از ورود بیماران به جمعیت سالم جلوگیری کرد و به دلیل اینکه ویروس کرونا سروتیپ‌ های متعددی دارد فعلاً واکسیناسیون علیه آن کارساز نیست و هیچ ‌واکسنی برای آن ساخته نشده است و ساخت واکسن آن در رسانه‌ها و فضای مجازی شعار و تبلیغ صرف سودجویان، سوداگران و کاسبان کرونا است.