شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

کتاب «تاریخ سیاسی عراق از 1920 تا 2003 میلادی» تالیف دکتر مرتضی اکبری استادیار دانشگاه ایلام منتشر گردید

به منظور استفاده عموم، دانشجویان رشته رشته تاریخ در مقاطع مختلف و و علی‌الخصوص دانشجویان رشته کارشناسی ارشد رشته مطالعات عراق، کتاب «تاریخ سیاسی عراق از 1920 تا 2003 میلادی» توسط دکتر مرتضی اکبری استادیار دانشگاه ایلام چاپ و منتشر گردید.

   به گزارش روابط عمومی، این کتاب به تاریخ سیاسی عراق از 1920 تا سال 2003 میلادی که سال سقوط حزب بعث و دولت صدام حسین است؛ می‌پردازد و نخست وزیرانی که اقدام به تشکیل کابینه کرده‌اند، را به ترتیب زمانی مورد بررسی قرار داده است.

کتاب حاضر شامل چهار فصل است، که فصل اول تاریخ سیاسی عراق از 1920 تا 1968 میلادی (عصر سلطنت) را بررسی کرده و فصل دوم به تاریخ سیاسی عراق در عصر جمهوری از کودتای عبدالکریم قاسم تا روی کار آمدن حزب بعث (1958 تا 1968 م) پرداخته است.

فصل سوم دربرگیرنده تاریخ سیاسی عراق در دوره اول بعثی‌ها (عصر برادران عبدالسلام محمد عارف و عبدالرحمن محمد عارف) است و فصل چهارم به تاریخ سیاسی عراق در دوره دوم بعثی‌ها (دوره احمد حسن البکر و صدام حسین) اشاره‌ کرده دارد.

دکتر اکبری در مقدمه کتاب چنین آورده است: با ضعف امپراتوری عثمانی و آغاز جنگ جهانی اول، عراق ازجمله کشورهایی بود که پس از جنگ جهانی اول (1914 تا 1918 م) از تجزیه امپراتوری عثمانی پا به حیات سیاسی گذاشت. این کشور از اتحاد ایالات موصل، بغداد و بصره تشکیل گردید. این کشور از 1920 تا 1932 م تحت قیمومیت انگلستان بود تا این‌که با اعتراض علما و تلاش سیاستمداران عراقی در سال 1932 م استقلال کامل یافت. عراق ابتدا توسط نماینده تام‌الاختیار انگلستان با نام دولت ملی عراق اداره می‌شد و در پی قیام سال 1920 م مردم عراق علیه انگلستان، این کشور از تاریخ 23/7/1921 میلادی توسط ملک فیصل اول فرزند شریف حسین حاکم حجاز اداره و نظام سلطنتی حاکم گردید. سپس کودتای نظامی در سال 1958 میلادی علیه نظام سلطنتی انجام گرفت و منجر به برقراری نظام جمهوری گردید. از سال 1958 تا قدرت‌یابی حزب بعث در سال 1968 میلدی، تاریخ عراق شاهد کودتاهای نظامی متعددی است، که گاهی بافاصله بسیار کوتاه از هم دیگر انجام می‌گرفت و موجب رعب و وحشت در بین مردم و باعث قتل‌عام مخالفان می‌گردید. مشکلاتی مانند وجود اقلیت‌های قومی همچون عرب، کُرد، ترکمن و آشوری‌ها در عراق و وجود مذاهب مختلف سنی، شیعه، ایزدی، ارمنی، آشوری و ...، همچنین تشکیل یافتن عراق از ایالت‌های سه‌گانه مذکور، باعث گردیده در عراق از سال استقلال تاکنون ملت واحدی شکل نگیرد و این مسئله از مهم‌ترین دغدغه‌های حاکمان عراق تاکنون بوده است.

شایان ذکر است، دکتر اکبری به منظور استفاده عموم و بخصوص دانشجویان رشته های تاریخ، مطالعات عراق و علوم سیاسی در مقاطع مختلف تحصیلی، اقدام به تألیف  کتاب دیگری با عنوان «تاریخ سیاسی عراق پس از صدام حسین از سال 2003 تا اوت 2020 میلادی» نموده که در آینده نزدیک منتشر می‌گردد.

 

 

کتاب «تاريخ سياسي عراق از 1920 تا 2003 ميلادي» تاليف دکتر مرتضي اکبري استاديار دانشگاه ايلام منتشر گرديد