شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

باید به صورت جدی موضوع احتمال شیوع کرونا در منابع آبی و خاکی مورد کنکاش قرار گیرد

دکتر کریمی استاد تمام دانشگاه ایلام و دبیر کارگروه آب و خاک همایش ملی زیست جهان پسا کرونا، گفت: با توجه با تأثیرات جدی کروناویروس در تمام عرصه‌ها، باید به صورت جدی موضوع احتمال شیوع کرونا در منابع آبی و خاکی مورد کنکاش قرار گیرد/ نظر به اینکه آینده رفتاری این پدیده برای تمامی افراد بشر امری حیاتی است، لذا پیش بینی می‌کنم که استقبال گسترده‌ای از این همایش انجام گیرد.  

اشاره:

  آقای دکتر حاجی کریمی استاد تمام دانشگاه ایلام، دبیر کارگروه آب و خاک همایش ملی زیست جهان پسا کورنا را بر عهده دارد، که برای آشنایی خوانندگان با حیطه کاری این کارگروه، متن مصاحبه ایشان در قالب سئوال و جواب به شرح ذیل منتشر می‌گردد.

1-آقای دکتر کریمی، ضمن تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، بعنوان اولین سئوال، چه ارزیابی از روند کاری کارگروه آب و خاک  همایش ملی زیست جهان پسا کرونا دارید؟

با عرض سلام و ادب خدمت مخاطبان گرامی و تشکر از اعضای کارگروه اطلاع‌رسانی همایش و همکاران اداره روابط عمومی دانشگاه، همانطور که مشخص است، رفتار و عملکرد کروناویروس مشخص نیست. اوایل گفته می‌شد که این ویروس در فصل گرما ضعیف خواهد شد و یا از بین خواهد رفت، اما اکنون برعکس نه تنها ضعیف نشده، بلکه در بعضی از مناطق قویتر هم شده است. لذا وقتی هنوز ابعاد رفتاری کرونا مشخص نیست، چطور می‌توان اثرات آن را بر محیط ارزیابی نمود.

الان یکی از مشکلات اصلی بحث ورود به آب است، که آیا  این ویروس در آب امکان تکثیر دارد، که برای مشخص شدن این موضوع باید بصورت کنترل شده، این ویروس را در محیط‌های علمی وارد آب کرد و رفتار آن را مورد بررسی قرار داد.

2-به نظر حضرتعالی آیا احتمال بازگشت به وضعیت قبل از شیوع پدیده کروناویروس وجود دارد؟

به هیچ عنوان این امکان وجود ندارد، چرا که تغییرات جدی در تمام عرصه‌ها و از جمله عرصه محیط و آب و خاک اتفاق خواهد افتاد و لذا باید به صورت جدی موضوع احتمال شیوع کرونا در منابع آبی و خاکی مورد کنکاش قرار گیرد و پژوهش‌های کاربردی  در این زمینه تدوین شود.

3-نقش همایش ملی زیست جهان پسا کرونا، را در تدوین بسته‌های سیاست‌گذاری برای مقابله با این پدیده و تبعات آن چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه امکان شرایط سخت‌تر و حادتر وجود دارد و هر چند  موضوع پدیده کروناویروس تازه است و بایستی زمان بگذرد، لذا هنوز مطلب نوینی در علوم محیطی در این زمنیه منتشر نشده است. برای نمونه همانطور که قبلاً عرض کردم، برای ما این سؤال مطرح است، که اگر ویروس کرونا وارد محیط شد، رفتار آن چگونه خواهد بود. لذا باید خط مش‌هایی تعریف کنیم، که در علوم محیطی، چه جور و  در چه سطحی مطالعه در این زمینه مورد نیاز است، تا بتوانیم نحوه رفتار کرونا در محیط را مشخص نماییم.

5-برای بهتر برگزار شدن همایش چه پیشنهادهایی دارید؟

 باید سراغ افرادی رفت، که کار واقعی و کاربردی در این زمینه انجام داده‌اند و آنها را ترغیب به شرکت و ارسال مقاله به همایش نمود.

6-به نظر شما استقبال مخاطبین ازهمایش چگونه خواهد بود؟.

با توجه به تأثیر همه جانبه‌ای که این ویروس در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی و علمی به همراه داشته و نظر به اینکه آینده رفتاری این پدیده برای تمامی افراد بشر امری حیاتی است، لذا پیش بینی می‌کنم که استقبال گسترده‌ای از این همایش انجام گیرد.