شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

سه شنبه های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

عنوان کتاب: کتاب «سیستم‌های اطلاعاتی و پایگاه داده در جنگل‌داری»

تألیف: دکتر علی مهدوی دانشیار دانشگاه ایلام

 کتاب «سیستم‌های اطلاعاتی و پایگاه داده در جنگل‌داری»، در 271 صفحه و هشت فصل؛ چاپ و منتشر شده است.

این کتاب برای آشنایی بیشتر دانشجویان رشته جنگل (قابل کاربرد برای سایر رشته‌های علوم منابع طبیعی) با مفاهیم سیستم اطلاعاتی و پایگاه  داده و کاربرد آنها در مدیریت داده‌های متنوع جنگل‌داری تدوین شده است.

کتاب حاضر در هشت فصل تنظیم شده است، که دو فصل اول آن به معرفی انواع اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی  در جنگل‌داری می‌پردازد. در فصل سوم سعی شده، تا مروری داشته باشد بر انواع داده‌ها و اطلاعاتی، که در بخش جنگل‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و شاید منتشر می‌شوند.

فصل چهارم مروری دارد بر اصول و مفاهیم پایگاه داده و مؤلفه‌های آن، که برای تکمیل این مفاهیم فصل پنجم هم به چگونگی طراحی پایگاه داده اختصاص داده شده است. فصل ششم کتاب نیز به معرفی اجمالی نرم‌افزار اکسس ‌می‌پردازد. این نرم‌افزار، یکی از نرم‌افزارهای مهم سیستم مدیریت پایگاه داده برای کامپیوترهای شخصی و حتی مدیریت داده‌ها در شرکت‌های کوچک است، که در مجموعه نرم‌افزاری آفیس وجود دارد و به راحتی می‌توان  از آن استفاده کرد. در فصل هفتم با یک مثال موردی، اصول طراحی پایگاه داده برای داده‌های بهره‌برداری جنگل‌های شمال را نشان می‌دهد. فصل هشتم کتاب هم به طور خلاصه به موضوع پایگاه داده‌های مکانی و چگونگی  اتصال یک پایگاه داده  در نرم‌افزار اکسس با داده‌های مکانی در نرم‌افزار ArcGIS پرداخته است.

 

سه‌شنبه هر  هفته، ما را با معرفی کتب منتشر شده اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام همراهی کنید.

 

روابط عمومی دانشگاه ایلام