شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

نشست علمی مناسبات فرهنگی ایران و عراق با تأکید بر زیارت اربعین در دانشگاه ایلام برگزار گردید

نشست علمی مشترک اساتید دانشگاه ایلام و دانشگاه واسط عراق با موضوع مناسبات فرهنگی ایران و عراق با تأکید بر زیارت اربعین در دانشگاه برگزار گردید.

  به گزارش روابط عمومی دانشگاه، نشست علمی مناسبات فرهنگی ایران و عراق با تأکید بر زیارت اربعین، با حضور دکتر علی اکبری، رئیس دانشگاه، دکتر مهدیزاده، معاون پژوهش و فناوری، دکتر شیرخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر یاری، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر خیری، مدیر روابط بین الملل، دکتر شریفی راد، استادیار دانشگاه، خانم دکتر جان احمدی، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، دکتر حیدر تقی العلاق و دکتر محمد فهد قیسی، استاد تمام و استادیار دانشگاه واسط عراق، جمعی از اساتید و دانشجویان، صبح امروز در محل سالن فرزانگان برگزار گردید.

  در این نشست، دکتر علی اکبری، رئیس دانشگاه، ضمن خیر مقدم به اساتید دانشگاه واسط عراق و دیگر میهمانان و حاضرین در این نشست و با ابراز تأسف از شکل گیری اختلاف و دشمنی که در زمان جنگ بین دو کشور عراق و ایران بوجود آمد، تأکید کرد: مسببین و عوامل اصلی آن اختلاف و دشمنی در تاریخ محو شدند و امروز بواسطه اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی که دو کشور دارند، خوشبختانه  محبت و دوستی بر روابط دو ملت حاکم است.

  رئیس دانشگاه، با اشاره به توسعه روابط دانشگاه ایلام و دانشگاه های عراق در چند سال اخیر، بیان داشت: یکی از برنامه های اصلی دانشگاه ایلام، توسعه روابط بین الملی دانشگاه است و در این راستا با رایزنی ها و پی گیری هایی که انجام شد، زمنیه دیدار روسای دانشگاه ایلام و برخی از دانشگاه های کشور عراق فراهم گردید و تفاهم نامه همکاری با شش دانشگاه این کشور منعقد گردید.

  دکتر علی اکبری، افزود: با رایزنی و کمک رئیس وقت دانشگاه واسط، تأییدیه وزارت علوم عراق در زمینه پذیرش دانشجوی عراقی در دانشگاه ایلام أخذ گردید و در رقابت با دانشگاه های بزرگ ایران، دانشگاه ایلام موفق به پذیرش دانشجوی عراقی شد.

  پروفسور علی اکبری، برگزاری دومین کنفرانس بین المللی گرد و غبار در دانشگاه ایلام را نقطه عطف دیگری در توسعه روابط دانشگاه ایلام و دانشگاه های کشور عراق عنوان کرد و اظهار کرد: بواسطه اینکه دو کشور ایران و عراق با پدیده گرد و غبار مواجه هستند، با رایزنی هایی که صورت گرفت، دانشگاه های کشور عراق در سطح گسترده ای در این کنفرانس مشارکت کردند و از جمله دانشگاه واسط در عالی ترین سطح در این کنفرانس حضور یافت و سطح استقبال اساتید عراقی به نحوی بود که یک پنل تخصصی به زبان عربی به آنان اختصاص یافت

  رئیس دانشگاه، تأکید کرد: امروز ایلام به عنوان دروازه عتبات عالیات و کشور عراق شناخته می شود، از این رو دانشگاه ایلام تمایل دارد بعنوان دروازه علمی ایران در ارتباط کشور عراق قرار گیرد.

  دکتر علی اکبری، با اعلام این خبر که مجوز راه اندازی رشته کارشناسی ارشد مطالعات عراق در دانشگاه ایلام  از شورای گسترش آموزش علی وزارت علوم أخذ گردید، تأکید کرد: مجموعه اقدامات انجام شده نمایانگر عزم جدی دانشگاه ایلام برای توسعه روابط با دانشگاه های عراقی و بخصوص دانشگاه واسط می باشد.

  در ادامه دکتر شیرخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، بیان کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر رابطه دانشگاه ایلام با دانشگاه های کشور عراق و از جمله دانشگاه واسط توسعه پیدا کرده و تفاهم نامه همکاری با این دانشگاه منعقد شده، که نشست علمی امروز در راستای تحقق مفاد این تفاهم نامه است که بصورت رفت و برگشت برگزار می گردد.

  در ادامه این نشست، دکتر سیاوش یاری و دکتر علی اصغر شریفی راد، دانشیار و استادیار دانشگاه ایلام، خانم دکتر فاطمه جان احمدی، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و دکتر حیدر تقی العلاق و دکتر محمد فهد القیسی، استاد تمام و استادیار دانشگاه واسط عراق به  ارائه مقاله پرداختند.

  در این نشست دکتر حیدر تقی العلاق، استاد دانشکده تربیت معلم دانشگاه واسط عراق، با تشکر از مجموعه عوامل برگزاری این نشست علمی، تأکید کرد: برگزاری چنین برنامه هایی در تثبیت دوستی و همکاری های بیشتر دو کشور تأثیر گذار است و می تواند زمینه توسعه بیشتر و بهتر روابط را فراهم نماید.

  وی در مقاله خود با عنوان «زیارت اربعین رویکردی فراتر از زمان و ملیت»، بیان داشت: یکی از ویژگی های اصلی زیارت اربعین، تفکر جهان شمولی آن است که قوم گرایی و نژادگرایی در آن راه ندارد.

دکتر حیدر تقی العلاق، اضافه کرد:  زیارت اربعین در شکل گیری تفکر اسلامی نقش داشته و از مهم ترین این جنبه ها، ویژگی آگاهی بخشی آن است.
  استاد تمام دانشگاه واسط، تأکید کرد: در همین راستا پیاده روی اربعین می تواند نقش محوری در شکل گیری و برقراری وحدت اسلامی داشته باشد و مانع تحقق جریان های واگرا برای انشقاق در امت اسلامی شود.

  در ادامه دکتر یاری، دانشیار دانشگاه ایلام و رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی در مقاله خود با عنوان «ریشه های تاریخی مناسبات فرهنگی ایران و عراق با تأکید بر بحث اهل بیت علیهم السلام»، بیان کرد: با وجود اینکه مردم عراق از نژاد سامی و مردم ایران از نژاد آریایی می باشند و علیرغم جنگ طولانی هشت ساله و دیگر توطئه ها و دسیسه ها، الان دو ملت به صورت خاصی با هم دوست هستند که این امر ریشه تاریخی دارد.

  وی افزود: ریشه ارتباط مردم ایران و عراق به چهار هزار سال قبل بر می گردد و در این برهه است که ایرانی ها «خط» را از بین النهرین می گیرند و در دوره های بعد این ارتباطات توسعه می یابد و در دوره ساسانی، پایتخت ایران به عراق منتقل می شود و مراودات و مبادلات دو ملت در سطح گسترده ای افزایش می یابد.

  دکتر یاری، اضافه کرد: با آمدن اسلام، بواسطه وابستگی های تاریخی و اشتراکات فرهنگی، هر دو ملت به تشیع گرایش پیدا کردند و در تحولات عراق و بخصوص در شهر کوفه، ایرانی ها نقش محوری داشتند.

  دانشیار دانشگاه، تأکید کرد: بعد از قیام امام حسین (ع) و تراژدی کربلا، ایرانی ها در کنار عراقی ها، بصورت گسترده ای در قیام های شیعی شرکت داشتند که این امر زمینه توسعه ارتباطات فکری، فرهنگی و مذهبی دو ملت را افزایش داد.

  رئیس دانشکده ادبیایت و علوم انسانی، افزود: بعد از خلافت اموی، ایرانیان میداندار اصلی تحولات جهان اسلام هستند و بواسطه حضور وزرای ایرانی، دایره ارتباطات فرهنگی مردم ایران و عراق توسعه می یابد و این امر با حضور آل بویه در  بغداد به اوج می رسد.

  در ادامه دکتر علی اصغر شریفی راد، استادیار دانشگاه ایلام، مقاله «اربعین، ماهیت، کارکردها و ضروت ها» را ارائه کرد و ابتدا احادیثی را از ائمه اطهار در ضرورت و اهمیت زیارت اربعین بیان کرد و سپس به آثار و کارکردهای زیارت اربعین در سالیان اخیر اشاره نمود و بیان داشت: توسعه ارتباط مردم ایران و عراق، نمایش تجلی پیروزی جبهه حق بر باطل، معرفی مردم عراق، احساس حضور یافتن در رکاب امام عصر (عج)، گسترش برادری اسلامی، خنثی نمودن اقدامات و توطئه های تفرقه افکنانه و زمینه سازی برای حل مشکلات دو کشور در حوزه اقتصادی، زیربنایی و فرهنگی، بخشی از آثار و برکات زیارت اربعین در چند اخیر است.

  دکتر شریفی راد، تأکید کرد: نظر به اهمیت راهبردی که راهپیمایی اربعین در سطح جهان و منطقه دارد، اقدامات پیدا و پنهانی برای تحریف اربعین و مسائل مربوط به آن شکل گرفته است و برای همین باید تحلیل درست و همه جانبه ای در این زمینه ارائه داد و با آسیب شناسی مانع و برطف کردن مشکلات و کاستی و تبلیغ درست، مانع تحقق این توطئه شوم شد.

  بعد از سخنرانی دکتر شریفی راد، دکتر محمد فهد قیسی، استادیار دانشگاه واسط عراق مقاله «روابط تاریخی و فرهنگی دو استان ایلام و واسط عراق با تأکید بر زیارت اربعین» را ارائه نمود و سیر تاریخی روابط بین دو استان در برهه های مختلف و بخصوص در دوران کنونی را تبیین کرد.

  در ادامه این نشست، خانم دکتر  فاطمه جان احمدی، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، مقاله «میراث مشترک ایران و عراق از واقعیت تا آرمان» را ارائه کرد و به میراث مشترک مردم ایران و عراق در زمینه جغرافیایی، فرهنگی، تاریخی، اجتماعی، دینی و مذهبی اشاره کرد و تأکید کرد: علیرغم تبلیغاتی که برای برهم زدن رابطه دو ملت انجام می شود، بواسطه عمق تاریخی این رابطه، اگر شناخت توأم با آگاهی در این موضوع انجام گیرد، تلاش های دشمنان برای ایجاد انشقاق بین دو ملت با شکست روبرو خواهد شد.

 

در پایان حاضرین در نشست به بیان دیدگاه ها و سئوالات مورد نظر خود پرداخنتد و سخنرانان پاسخ های لازم را ارائه کردند.

 

 

 

نشست علمي مناسبات فرهنگي ايران و عراق با تأکيد بر زيارت اربعين در دانشگاه ايلام برگزار گرديد نشست علمي مناسبات فرهنگي ايران و عراق با تأکيد بر زيارت اربعين در دانشگاه ايلام برگزار گرديد نشست علمي مناسبات فرهنگي ايران و عراق با تأکيد بر زيارت اربعين در دانشگاه ايلام برگزار گرديد نشست علمي مناسبات فرهنگي ايران و عراق با تأکيد بر زيارت اربعين در دانشگاه ايلام برگزار گرديد نشست علمي مناسبات فرهنگي ايران و عراق با تأکيد بر زيارت اربعين در دانشگاه ايلام برگزار گرديد نشست علمي مناسبات فرهنگي ايران و عراق با تأکيد بر زيارت اربعين در دانشگاه ايلام برگزار گرديد