شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

تشریح وظایف و عملکرد مرکز علم سنجی دانشگاه ایلام

با تدبیر و اهتمام ریاست محترم دانشگاه، مرکز علم سنجی در سال 1397 در دانشگاه ایلام راه اندازی گردید/این مرکز بر آن است تا از طریق بررسی و ارزشیابی مستمر تولیدات علمی دانشگاه، در راستای ارتقا کمی و کیفی تولیدات علمی و اعتلای جایگاه علمی دانشگاه ایلام گام بردارد.

  به گزارش روابط عمومی، دکتر محمود روشنی رئیس مرکز علم سنجی دانشگاه، درباره تعریف این عنوان، بیان داشت: علم‌سنجی را مطالعه کلیه جنبه‌های کمی علوم، ارتباطات مربوط به علوم و سیاستهای علمی تعریف کرده‌اند. به تعریفی واضح‌تر علم‌سنجی را مطالعه کمی علوم و فناوری بیان نمود.

  رئیس مرکز علم سنجی دانشگاه در زمینه شاخص های علم سنجی، گفت: شاخص، کمیتی است که نماینده چند متغیر همگن و وسیله‌ای برای اندازه‌گیری و مقایسه پدیده‌های دارای ماهیت و خاصیت مشخص است، لذا برمبنای آن می توان تغییرات ایجاد شده در متغیرهای معینی را در طول یک دوره بررسی کرد. محاسبه شاخص‌ها با فرمول‌های ریاضی و آماری امکان‌پذیر است. 

    وی افزود: شاخص‌های متداول علم‌سنجی از محاسبه و شمارش چهار متغیر اصلی مؤلف، انتشار، ارجاع و استناد گرفته شده است. رایج‌ترین و معتبرترین شاخص علم‌سنجی، شاخص استناد است که مهم‌ترین شاخص‌های علم‌سنجی برمبنای آن شکل گرفته‌اند و برای بهبود و یا تعدیل شاخص استناد ایجاد شده‌اند. این شاخص‌ها مبنای ارزیابی پژوهشگران، نشریه‌ها و مقاله‌ها است. از مهمترین شاخص های علم سنجی که بر مبنای شاخص استناد و تحلیل استنادی شکل گرفته اند و در متون مختلف بارها به آنها اشاره شده است، عبارتند از: ضریب تأثیر، شاخص فوریت، نیم عمر متون علمی یا کهنگی متون، شاخص هرش، تأثیر متیو و روش های سنجش علم که در کشورها و مؤسسات مختلف استفاده می شود. در این راستا شاخص های نوین علم سنجی عبارتند از:

1-شاخص هرش

2- شاخص جی

3- شاخص وای

4- ارزش متیو

  دکتر روشنی در زمینه راه اندازی این مرکز در دانشگاه ایلام، بیان کرد: با تدبیر و اهتمام ریاست محترم دانشگاه، مرکز علم سنجی دانشگاه ایلام در سال 1397در حوزه معاونت پژوهش و فناوری آغاز به کار نمود. این مرکز بر آن است تا از طریق بررسی و ارزشیابی مستمر تولیدات علمی دانشگاه، در راستای ارتقا کمی و کیفی تولیدات علمی و اعتلای جایگاه علمی دانشگاه گام بردارد.

  رئیس مرکز علم سنجی دانشگاه در مورد وظایف این مرکز، گفت: بررسی علم سنجی تولیدات علمی دانشگاه جهت شناخت عوامل موثر بر آن و مقایسه با دیگر دانشگاه های همتراز،  تعریف درصد تاثیر برای اساتید و محققان شاغل در دانشگاه و اعلام افراد برتر به صورت ماهانه،  بررسی شاخص h دانشگاه و شناسایی مقالاتی که افزایش تعداد ارجاعات به آنها منجر به افزایش شاخص دانشگاه خواهد شد، بررسی و اطلاع رسانی در خصوص تنوع در آدرس دهی مقالات و نظارت بر آدرس یکسان و استاندارد در تولیدات علمی دانشگاه،  شناسایی و معرفی مقالات پر ارجاع دانشگاه و مطالعه و معرفی عوامل موثر بر ارجاع زیاد به مقالات، اطلاع رسانی در خصوص مجلات ایرانی که به تازگی در پایگاه های معتبر بین المللی نمایه شده اند، ارائه مشاوره در خصوص شاخص های ارزیابی مجلات به محققان و اساتیدی که قصد چاپ مقاله را دارند، بررسی مداوم مجلات علمی دانشگاه بر اساس معیارهای علم سنجی، بررسی عوامل موثر بر برونداد پژوهشی اعضای هیات علمی و محققان دانشگاه با هدف مداخله جهت بهبود کیفی و کمی تولید علمی دانشگاه، همکاری در تخصیص منابع پژوهشی به اساتید و محققان دانشگاه بر اساس شاخص های علم سنجی، تهیه گزارش به صورت مستمر از وضعیت جاری، میزان رشد و عوامل موثر بر برونداد پژوهشی به معاونت پژوهشی و فن آوری دانشگاه و ارائه گزارشات مستند از وضعیت علمی و پژوهشی دانشگاه و نیز معرفی محققان برتر و دارای رشد چشم گیر به این معاونت از جمله وظایف این مرکز است.