شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

کارگاه آموزشی توسعه ایده در دانشگاه برگزار گردید

کارگاه آموزشی توسعه ایده با تدریس دکتر کریمیان اقبال، در دانشگاه ایلام برگزار گردید.

  به گزارش روابط عمومی، کارگاه آموزشی توسعه ایده با حضور دکتر مهدیزاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، دکتر طاهرپور رئیس پارک علم و فناوری استان و جمعی از اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه های استان و با تدریس دکتر مصطفی کریمیان اقبال، صبح امروز در محل سالن فرزانگان برگزار گردید.

  در این کارگاه، دکتر کریمیان  ابتدا به تعریف ایده و نقش آن در توسعه ثروت و کسب ‌و کار پرداخت و بیان داشت: ایده یک تصور ذهنی است. شاید بتوان ایده دادن را اولین گام برای حل یک مشکل یا برآورده کردن یک نیاز دانست. به عبارت دیگر ایده ساده‌ترین راه حلی است که انسان در برابر یک مسئله یا نیاز به آن فکر می‌کند. هر چند می‌توان یک ایده را بسط داد و پیچیده کرد. ایده یعنی متفاوت بودن، ایده یعنی عالی و ممتاز بودن، ایده یعنی وقتی همه نا امیدن از بودن هستند شما بمانید و بگویید ما هستیم، ایده یعنی که خلق عالی‌ترین ها و بهترین‌ها باشد.

 وی در ادامه به روند انتخاب ایده صحیح اشاره کرد و گفت: برای اینکه ایده خود را پیاده کنیم و تجاری سازی صورت گیرد، با  چالش های سخت، نومیدکننده و سرشار از نگرانی  روبرو هستیم و این کار به شجاعت و پایداری نیاز دارد. صاحبان ایده، باید برای برخورد با مشکلات عذاب آوری آماده باشند که تنها با استقامت و پافشاری سخت و مداوم برطرف می شوند. در این راستا در گام اول با ارزیابی درست و در موقعیت زمانی و مکانی خوب، ایده خود را مطح می کنیم و در این راه نباید ترس داشت و تحت تأثیر جریان های مختلف قرار گرفت.

  دکتر کریمیان گام دوم در این راه را تعیین بازار هدف عنوان کرد و اظهار داشت: شناسایی بازار هدف بسیار حائز اهمیت است، زیرا فروش و سود یک کسب و کار به این موضوع وابسته است و برای همین با اتخاذ یک استراتژی مناسب برای انتخاب بازار هدف وانطباق بین توان رقابتی مقصد و ویژگی‌های بازار، نتایج حاصله را با اهداف می‌سنجیم. در بسیاری از موارد میزان موفقیت مقاصد را تنها از لحاظ اقتصادی می‌سنجند، اما باید توجه داشت که مقصدی را می‌توان موفق دانست که از تمامی ابعاد موفق بوده باشد.

  ایشان گام سوم را تحقیق هدفمند در رابطه با بازار هدف دانست و بیان کرد: در واقع تحقیقات بازار، جمع آوری و تجزیه و تحلیل سیستماتیک و هدفمند از داده‌هایی در مورد بازار هدف، رقابت و محیط است.

   دکتر کریمیان در مورد تولید نمونه اولیه ی محصول بعنوان گام پنجم، گفت: بی تردید این محصوص ممکن است ایرادات و اشکالات مختلفی داشته باشد و برای همین باید با دقت و وقت گذاشتن، برای رفع نواقص و ارتقاء آن تلاش کرد.

   استاد دانشگاه تربیت مدرس گام پنجم را حفاظت از مالکیت معنوی ایده عنوان کرد و در مورد گام ششم با عنوان انتخاب مدل کسب و کار، اظهار کرد: ماهیت مدل کسب و کار، توصیف نحوه‌ی پول درآوردن از عرضه ایده در بازار است و برای موفقیت در این زمینه تجربه و آگاهی به فن مذاکره لازم می باشد.

  دکتر کریمیان در مورد شناسایی کمپانی ها بعنوان گام هفتم، گفت: بسیاری از شرکت‌های بزرگ به منظور رصد فرصت‌های موجود، به طور مرتب و پیوسته ایده‌ها و محصولات جدید مطرح شده در سخنرانی‌ها و کنفرانس‌های مختلف را دنبال می‌نمایند. حضور در جلسات مذکور و معرفی ایده و فناوری حاصل از آن، می‌تواند توجهات نسبت به محصول شما را افزایش داده و طیف وسیعی از فرصت‌های بازار را در اختیار شما قرار دهد. این نقطه، آغاز فرآیند مشارکت‌های واقعی در قالب صدور مجوزهای بهره‌برداری، سرمایه‌گذاری‌های مشترک آتی و حتی برخی معاملات خرید و ادغام احتمالی خواهد بود.

  وی افزود: نکته‌ای که در این مرحله باید به آن دقت کافی داشته باشید، شناسایی فرصت‌های نمایش فناوری‌های جدید مرتبط با بازار هدف شما و تمرکز بر معرفی کاربردهای فناوری و محصول خود در حوزه‌های گوناگون است. فرصت‌های بازاریابی موجود در این فرآیند و مشارکت‌های حاصل از آن با دیگر فناوران و شرکت‌های مرتبط با ایده اولیه، می‌تواند نقش مهمی در مراحل اولیه توسعه کسب و کار شما داشته باشد.

 

 

 

کارگاه آموزشي توسعه ايده در دانشگاه برگزار گرديد کارگاه آموزشي توسعه ايده در دانشگاه برگزار گرديد