شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

نشست تخصصی بررسی علل، پیامدها و راهکارهای طلاق در استان ایلام در دانشگاه برگزار گردید

نشست تخصصی بررسی علل، پیامدها و راهکارهای طلاق در استان ایلام با حضور اساتید و صاحب نظران و مقامات استانی مربوطه در دانشگاه ایلام برگزار گردید.

 به گزارش روابط عمومی، نشست تخصصی بررسی علل، پیامدها و راهکارهای طلاق در استان ایلام، با حضور دکتر مهدیزاده، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، خانم دکتر طهماسبی، مدیرکل امور اجتماعی استانداری و جمعی از اساتید و دانشجویان، صبح دیروز در محل سالن فرزانگان برگزار گردید.

  در این نشست، خانم دکتر زهرا رضایی نسب، دکتری جامعه شناسی و مدرس دانشگاه ایلام، در زمینه تبعات اجتماعی طلاق، اظهار داشت:  تبدیل طلاق به مساله ای اجتماعی مستلزم تبدیل شدن از یک گرفتاری شخصی و خصوصی به یک مسأله عام ساخت اجتماعی است و زمانی به عنوان مساله اجتماعی مطرح می شود که از حد معینی خارج شده و فراوانی آن غیر مُتعارف گردد.

  خانم دکتر رضایی، تأکید کرد: البته هدف از این نشست این نیست که طلاق را در کلیتش بد تلقی کنیم، بلکه طلاق شاید در بسیاری موارد پایان یک زندگی جهنمی، پایان مشکلات عدیده و راه ورود به فضای جدید باشد.

  وی افزود: حرف اصلی ما این است که اگر آمار این مسئله از حد معینی تجاوز نماید و نهاد خانواده که در طول تاریخ و در اکثر جوامع نهادی مقدس بوده و معیار شناخت جامعه سالم بوده، اهمیتش را از دست دهد،اینجاست که بایستی به مساله طلاق توجه جدی کرد.

  مدرس دانشگاه ایلام، درباره وضعیت طلاق در استان ایلام، بیان کرد: براساس نتایج کار تحقیقی با عنوان بررسی کمی – دموگرافیک طلاق در استان ایلام انجام شد، از مهمترین نتایج آن رشد طلاق از سال 92-96 در استان و نسبت ازدواج به طلاق، طوری که در سال 96 شاهد این هستیم که از هر 5 ازدواج در استان یک مورد منجر به طلاق می شود و همچنین پایین بودن میانگین طول مدت ازدواج در استان نسبت به میانگین کشوری می باشد.

  خانم دکتر رضایی، در بخش دوم صحبت های خود به تبیین جامعه شناختی از علل طلاق در استان پرداخت و گفت: بر این اساس مهمترین علت طلاق (بویژه در زنان) مربوط به تناقضاتی است که در ساختار فرهنگی و ساختار اجتماعی در این جامعه بعنوان مقوله هسته وجود دارد.

  وی افزود: دیگر مقولات مانند بحران ارزش ها، بحران وجدان جمعی، فرسایش سرمایه اجتماعی، جامعه پذیری ناقص و کژ کارکردی خانواده از دل همین جامعه و فرهنگ بر می آیند.

  در ادامه این نشست، دکتر امیر مهردادی، دکتری روان شناسی و معاون آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام، با اشاره به اینکه تبیین علل طلاق در برنامه ریزی جهت مشاوره های قبل از ازدواج و پیشگیری از طلاق به کار گرفته می شود، به مهمترین علل طلاق  در استان ایلام پرداخت و گفت: بیماری روانی یکی از زوجین، عدم تفاهم اخلاقی، اعتیاد، کمبود مهارت های جنسی - ارتباطی، دخالت خانواده ها، مشکلات مالی و خیانت از جمله علل اصلی رواج طلاق در استان ایلام می باشد.  

 دکتر مهردادی با اشاره به اینکه طلاق پیامدهای مختلفی برای زنان، مردان، فرزندان و اجتماع خواهد داشت اشاره کردند پیامد طلاق برای زنان بیشتر از مردان است و تأکید کرد آموزش اجباری پیش از ازدواج و برگزاری کارگاه های آموزشی زوجین جوان از مهمترین راهکارهای کاهش طلاق می توانند باشند.

  در ادامه خانم دکتر نرگس نصر اصفهانی، دکتری مشاوره خانواده و عضو کانون روان شناسی استان ایلام، با اشاره به اینکه استان ایلام کمترین نرخ طلاق در کشور را به همراه خراسان جنوبی و هرمزگان دارد، بیان کرد: آنچه نگران کننده است اینکه استان ایلام بالاترین میزان رشد طلاق در کشور و همچنین بالاترین آمار طلاق در سال نخست ازدواج را دارد.

  ایشان در ادامه به مهمترین علل طلاق در سال های اولیه، سال های میانی و سال های پایانی ازدواج پرداختند و راهکارهای کاهش طلاق را در مراحل قبل از رسیدن به سن ازدواج، پیش از ازدواج و مشاوره حین ازدواج توضیح دادند.

 در پایان دکتر عبدالوهاب بخشنده، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام، به تجربه خود از مطالعه پرونده های زوجین درخواست کننده طلاق اشاره کردند و توجه به آموزش های قبل از ازدواج را در این زمینه اجباری دانستند و مهمترین علل طلاق را مسایلی مانند مشکلات مالی، اعتیاد، خیانت، عدم گفتگو و غرور کاذب در زوجین، شبکه های مجازی، مشکلات جنسی و مهریه های سنگین عنوان کردند.

در پایان این نشست حاضرین به بیان دیدگاه ها و سئوالات مورد نظر خود پرداختند و سخنرانان به تناسب پاسخ های لازم را ارائه کردند.  

 

نشست تخصصي بررسي علل، پيامدها و راهکارهاي طلاق در استان ايلام در دانشگاه برگزار گرديد نشست تخصصي بررسي علل، پيامدها و راهکارهاي طلاق در استان ايلام در دانشگاه برگزار گرديد نشست تخصصي بررسي علل، پيامدها و راهکارهاي طلاق در استان ايلام در دانشگاه برگزار گرديد نشست تخصصي بررسي علل، پيامدها و راهکارهاي طلاق در استان ايلام در دانشگاه برگزار گرديد نشست تخصصي بررسي علل، پيامدها و راهکارهاي طلاق در استان ايلام در دانشگاه برگزار گرديد نشست تخصصي بررسي علل، پيامدها و راهکارهاي طلاق در استان ايلام در دانشگاه برگزار گرديد نشست تخصصي بررسي علل، پيامدها و راهکارهاي طلاق در استان ايلام در دانشگاه برگزار گرديد نشست تخصصي بررسي علل، پيامدها و راهکارهاي طلاق در استان ايلام در دانشگاه برگزار گرديد