شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

کارگاه آموزشی اخلاق در پژوهش در دانشگاه برگزار گردید

با هماهنگی و برنامهریزی معاونت پژوهش و فناوری و دفتر هماندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه، کارگاه آموزشی اخلاق در پژوهش با استقبال گسترده اساتید دانشگاه برگزار گردید.

   به گزارش روابط عمومی، کارگاه آموزشی اخلاق در پژوهش ویژه اعضای هیأت علمی، با حضور معاونین، حجت الاسلام غیاثی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر بازگیر مدیر امور پژوهش و فناوری و روسای دانشکدهها صبح امروز در محل سالن فرزانگان حیدری برگزار گردید.

در این نشست دکتر مهدیزاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و مدرس کارگاه، ضمن توضیح آئین نامه وزارت علوم در خصوص تخلفات علمی و پژوهشی و مکانیسم رسیدگی به این تخلفات در دانشگاه، خواستار اهتمام اساتید در زمینه رعایت آئین‎نامه چاپ مقالات مستخرج از پایان‎نامه‎های دانشجویی، چاپ مقالات در مجلات معتبر، امتناع از چاپ یک مقاله در دو مجله مختلف (همراه با تغییرات جزئی) و اطمینان از اصالت داده‎ها شد و تأکید کرد دانشگاه ایلام بصورت جدی مصمم به اجرای آئین‎نامه مربوطه و مقابله با تخلفات احتمالی است.

دکتر مهدیزاده در بخش دیگر سخنان خود، راهاندازی هستههای پژوهشی را یکی از سیاستهای اصلی دانشگاه در سال جاری عنوان کرد و خواستار اهتمام اعضای هیأت علمی برای تیمسازی و ارائه طرحهای کاربردی برای حل مشکلات و معضلات استان ایلام و کشور در قالب این هستهها شد و  بر شاگرد پروری و استفاده از توان دانشجویان نخبه و بخصوص دانشجویان مقطع دکتری در همکاری با این هستهها تأکید کرد.

 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، تصریح کرد: از هستههایی که در بلندمدت قابلیت تبدیل به قطب پژوهشی را دارا ‎باشند، حمایت بیشتری خواهد شد. 

در ادامه دکتر محمود روشنی رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز علم سنجی دانشگاه و مدرس کارگاه، توضیحاتی را در زمینه مصادیق تخلفات پژوهشی در قالب سوء رفتارهای پژوهشی، عدم تعهد و مسئولیت پژوهشگران نسبت به ذینفعان، عدم رعایت حقوقی آزمودنیها، جعل دادهها، تحریف دادهها، سرقت علمی، اجاره علمی، عدم رعایت مالکیت معنوی، انتشار مجدد، همپوشانی اطلاعات، خرید و فروش آثار پژوهشی و جعل هویت ارائه کرد.

سپس دکتر پرویز باقری مشاور رئیس و مدیر دفتر حقوقی دانشگاه و مدرس کارگاه، با تشریح علل روی آوردن افراد به تقلب علمی در قالب سه موضوع ویژگیهای شخصی (اخلاقی)، فرصتها (ضعف کنترل و نظارت) و فشارهای محیطی، تأکید کرد باید امکان و زمینههای فرصت تقلب برای افراد را از بین برد و سپس به صورت مبسوط ماده واحدهی قانون مقابله با تقلب در آثار علمی مصوب سال 1396 را تشریح نمود.  

در پایان اساتید حاضر به بیان سئوالات خود پرداختند و مدرسان پاسخهای لازم را ارائه کردند.

کارگاه آموزشي اخلاق در پژوهش در دانشگاه برگزار گرديد کارگاه آموزشي اخلاق در پژوهش در دانشگاه برگزار گرديد کارگاه آموزشي اخلاق در پژوهش در دانشگاه برگزار گرديد کارگاه آموزشي اخلاق در پژوهش در دانشگاه برگزار گرديد کارگاه آموزشي اخلاق در پژوهش در دانشگاه برگزار گرديد کارگاه آموزشي اخلاق در پژوهش در دانشگاه برگزار گرديد کارگاه آموزشي اخلاق در پژوهش در دانشگاه برگزار گرديد کارگاه آموزشي اخلاق در پژوهش در دانشگاه برگزار گرديد