شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

نشست تخصصی مطالعه‌ی پدیده‌ی سیل از منظر اجتماعی – فرهنگی و اقتصادی در دانشگاه برگزار گردید

نشست تخصصی مطالعه‌ی پدیده‌ی سیل از منظر اجتماعی فرهنگی و اقتصادی با حضور اساتید، پژوهشگران و نمایندگان ادارات ذی‌ربط در دانشگاه برگزار گردید.

  به گزارش روابط عمومی، به همت معاونت پژوهش و فناوری و واحد استانی شبکه‌ی ملی جامعه و دانشگاه، نشست تخصصی مطالعه‌ی پدیده‌ی سیل از منظر اجتماعی – فرهنگی و اقتصادی، عصر  روز سهشنبه 10 اردیبهشت 1398 با حضور دکتر مهدیزاده معاون پژوهش و فناوری، دکتر سپیدنامه دبیر واحد استانی شبکه‌ی ملی جامعه و دانشگاه، اساتید، پژوهشگران و نمایندگان ادارات ذی‌ربط در محل سالن فرزانگان برگزار گردید.

در آغاز این نشست، دکتر مهدی‌زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، با اشاره به مسئولیت اجتماعی دانشگاه در سطح استان ایلام، گفت: این مسئولیت فراتر از اقدامات فوری و اورژانسی است و استقرار نظام جامع مدیریت سیل در حوزه‌های فنی – مهندسی و اجتماعی – فرهنگی و اقتصادی غایت اصلی مسئولیت‌پذیری میباشد که استقرار این نظام منجر به استقرار عقلانیت در پیشگیری و اقدام خواهد گشت.

در ادامه خانم دکتر زهرا رضایی نسب عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی در خصوص نحوه‌ی دگردیسی پدیده‌ی طبیعی به مسأله‌ی اجتماعی سخن راندند. دکتر رضایی نسب، ضمن بر شمردن خسارات اقتصادی سیل اخیر به پیامدهای نابسامان اجتماعی و فرهنگی آن نظیر بیکاری، آسیب دیدن ساختار خانواده و به هم ریختگی نظام اجتماعی شدن اشاره نمودند.
دکتر رضایی نسب، اظهار داشتند: کاهش نظارت اجتماعی خانواده که برایند بروز بلایای طبیعی اخیر است را عامل تبدیل بزه‌دیدگی نخستین به بزه دیدهگی دومین است و در صورت عدم توجه به این امر شاهد پدید آمدن شکاف‌های اجتماعی خواهیم بود.

سخنران سوم جلسه دکتر علی ایار پژوهشگر و مدرس مدعو دانشگاه ایلام بودند که اظهار داشتند: ایران یکی از بلاخیزترین کشورهای جهان است و از 41 نوع بلای موجود 30 نوع آن در ایران موجود است و سبب تحمیل هزینه‌های فراوانی بر پیکره‌ی اقتصادی کشورمان گشته است.

وی افزود: در کشوری نظیر ژاپن بلایای طبیعی با شدت بیشتری رخ می‌دهد، اما میزان خسارات آن کمتر از ایران است و این سئوالی است که مسئولین باید در جستجوی پاسخ آن باشند.

دکتر ایار ضرورت توجه به جامعه‌شناسی فاجعه بیش از پیش دانستند و اظهار داشتند: باید آموخت که قبل از بروز حادثه باید دانش و مهارت مقابله داشته باشیم و به جای دوری از صحنه‌ بلا، با سیل عکس سلفی نیندازیم.

وی افزود: جامعه شناسی فاجعه بر ضرورت توجه به سرمایه‌ی اجتماعی در شرایط بحران تأکید دارد و فاجعه را در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد.

در ادامه دکتر اردشیر سلیمانی سخنران پایانی این نشست بودند که از منظر اقتصاد آب به تبیین  این امر پرداختند. از منظر دکتر سلیمانی مشکل جامعه‌ی ایران پیش از آن که مشکل سیل باشد مشکل کم آبی و خشکسالی است، زیرا پیامدهای سیل را می توان جبران کرد و به بازسازی مجدد پرداخت، اما مشکل خشکسالی کماکان وجود دارد.

دکتر سلیمانی، بحران معرفتی را پرهزینه تر از بحران بلایای طبیعی عنوان کرده و بیان کردند:  بحران معرفتی یعنی اقداماتی که متکی بر دانش و تخصص نیست .

در پایان این نشست تخصصی، سخنرانان به سئوالات مطرح شده از سوی حاضرین در جلسه پاسخ گفتند.

نشست تخصصي مطالعه‌ي پديده‌ي سيل از منظر اجتماعي – فرهنگي و اقتصادي در دانشگاه برگزار گرديد نشست تخصصي مطالعه‌ي پديده‌ي سيل از منظر اجتماعي – فرهنگي و اقتصادي در دانشگاه برگزار گرديد نشست تخصصي مطالعه‌ي پديده‌ي سيل از منظر اجتماعي – فرهنگي و اقتصادي در دانشگاه برگزار گرديد نشست تخصصي مطالعه‌ي پديده‌ي سيل از منظر اجتماعي – فرهنگي و اقتصادي در دانشگاه برگزار گرديد نشست تخصصي مطالعه‌ي پديده‌ي سيل از منظر اجتماعي – فرهنگي و اقتصادي در دانشگاه برگزار گرديد نشست تخصصي مطالعه‌ي پديده‌ي سيل از منظر اجتماعي – فرهنگي و اقتصادي در دانشگاه برگزار گرديد نشست تخصصي مطالعه‌ي پديده‌ي سيل از منظر اجتماعي – فرهنگي و اقتصادي در دانشگاه برگزار گرديد