شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

نشست شورای هماهنگی و برنامه ریزی منطقه پنج پژوهش و فناوری کشور به صورت حضوری و برخط در دانشگاه ایلام برگزار گردید

با میزبانی دانشگاه ایلام و با حضور دکتر صالحی و دکتر خیرالدین معاونین پژوهشی و فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نشست شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی منطقه پنج پژوهش و فناوری کشور بصورت حضوری و برخط  برگزار گردید.

  به گزارش روابط عمومی، در این نشست دکتر صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هدف از  برگزاری شورای پژوهشی و فناوری مناطق محتلف کشور را رسیدگی به مسائل منطقه‌ای عنوان کرد و اظهار داشت: دبیر و اعضای این شوراها باید برای راهبری حوزه پژوهش و فناوری درون منطقه‌ای، تصمیمات ویژه‌ای اتخاذ کنند.

دکتر صالحی با بیان اینکه منابعی جدیدی برای اهتمام به پژوهش در قانون بودجه سال جاری پیش‌بینی‌شده  است، که با نظارت شورای‌ عالی عتف در استان‌ها قابل پیگیری است، گفت: طبق قانون 40 درصد بودجه پژوهشی شرکت‌های دولتی و یک درصد بودجه تمامی سازمان‌ها و اداراتی، که دارای ردیف بودجه دولتی هستند، باید در اختیار شورای عالی عطف استان‌ها قرار گیرد و لازم است رؤسای دانشگاه‌ها با جدیت این بودجه را مطالبه کنند، تا روند توسعه پژوهش و فناوری در استان‌ها شتاب گیرد.

معاون پژوهشی وزارت علوم، مأموریت‌گرایی را یکی از برنامه‌های اصلی وزارت عتف دانست و اظهار داشت: مأموریت‌ گرایی بعدها می تواند  به انجام پایان‌ نامه‌ها، رساله‌ها و دوره‌های پسا دکترا متصل شود، تا اهداف مورد نظر تحقق یابد.

دکتر صالحی ادامه داد: با هماهنگی انجام شده با وزارت کشور، طی ابلاغی به استانداران قرار شد در تمامی استان‌ها با ریاست استاندار و دبیری دانشگاه معین استان، دبیرخانه‌ای تشکیل شود تا امور مربوط به حوزه مأموریت‌گرایی در سطح استان مربوطه مدیریت گردد.

معاون پژوهشی وزارت عتف با اشاره به اینکه به‌ زودی شبکه ملی آزمایشگاهی مصوب خواهد شد، افزود: شبکه ملی آزمایشگاهی، شبکه‌ای است که تمام آزمایشگاه‌های کشور، که وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، جهاد دانشگاهی و وزارت جهاد کشاورزی حضور دارند، در این شبکه قرار می‌گیرند و حمایت ما از این به بعد از آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها بر اساس عملکرد آنها در این شبکه آزمایشگاهی خواهد بود.

در این نشست دکتر علی‌محمدی رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌های جدید و تقویت زیرساخت‌های موجود، لازمه تحقق اهداف پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها است، یادآور شد: لازمه موفقیت دانشجویان در ارائه تحقیقات کاربردی و مورد نیاز جامعه، توسعه مراکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه‌های منطقه پنج و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، منوط به ایجاد زیرساخت‌های لازم و از جمله خرید تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز است.

رئیس دانشگاه با اشاره به اهتمام مقام معظم رهبری به حوزه دانش بنیان و نامگذاری سال 1401، به نام «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین»، خاطر نشان کرد: وزارت عتف و دانشگاه‌های کشور، محور اصلی تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در سال جاری هستند، لذا اهتمام به تقویت زیرساخت‌های دانشگاه‌ها مطابق با این هدف، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

دکتر علی‌محمدی در ادامه با ارائه دو پیشنهاد، بیان داشت: با ایجاد شبکه آزمایشگاهی منطقه‌ای با حمایت جدی وزارت عتف و ایجاد شبکه پژوهشی در معاونت‌های پژوهشی و فناوری دانشگاه‌های منطقه پنج کشور، می‌توان از ظرفیت‌های منطقه‌ای دانشگاه‌ها برای توسعه پژوهش و فناوری در سطح کشور استفاده کرد.

رئیس دانشگاه ایلام، افزود: از جمله فوائد این دو پیشنهاد، جلوگیری از تدوین پژوهش‌های تکراری، استفاده از داده‌ها و نتایج تحقیقات انجام شده در دانشگاه‌های دیگر، صرفه جویی در وقت و هزینه و هدفمند نمودن تحقیقات مورد نظر است.

در ادامه این نشست دکتر احمدی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه ایلام و دبیر شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه‌های منطقه پنج کشور  پس از تشریح وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه ایلام  و جایگاه کنونی آن در بین دانشگاه‌های منطقه پنج کشور، به وضعیت  تولیدات علمی دانشگاه‌های  منطقه پرداختند.

 دکتر احمدی همچنین  تدوین سند ماموریتگرایی دانشگاههای منطقه و تعیین مأموریت‌های ویژه برای  هر یک از دانشگاه‌های  جامع  بر پایه  مزیت‌های استانی را ضروری دانستند و  خواستار تخصیص مناسب  بودجه‌های پژوهشی  دانشگاه‌ها در حد استاندارهای  مصوب  برای  افزایش کیفیت  تولیدات علمی  و اجرای برنامه‌های  پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها  شدند.

 دکتر احمدی  رشد 82 درصدی دانشگاه ایلام در  مقالات چارَک  اول جهان در سال گذشته  را امیدوار کننده  توصیف کردند و اعلام کردند در صورت حمایت مالی، دانشگاه ایلام، می‌تواند جایگاه  مناسبی در بین دانشگاه‌های منطقه پیدا کند.

همچین ایشان از برگزاری دو رویداد استارتاپی در سال جاری و تاسیس پردیس مشترک علم و فناوری خبر دادند.

در ادامه معاونین پژوهشی و فناوری دانشگا‌ه‌ها و برخی رؤسا و معاونین پژوهشی پارک‌های علم و فناوری منطقه پنج کشور به ارائه گزارش پرداختند.

نشست شوراي هماهنگي و برنامه ريزي منطقه پنج پژوهش و فناوري کشور به صورت حضوري و برخط در دانشگاه ايلام برگزار گرديد نشست شوراي هماهنگي و برنامه ريزي منطقه پنج پژوهش و فناوري کشور به صورت حضوري و برخط در دانشگاه ايلام برگزار گرديد نشست شوراي هماهنگي و برنامه ريزي منطقه پنج پژوهش و فناوري کشور به صورت حضوري و برخط در دانشگاه ايلام برگزار گرديد نشست شوراي هماهنگي و برنامه ريزي منطقه پنج پژوهش و فناوري کشور به صورت حضوري و برخط در دانشگاه ايلام برگزار گرديد نشست شوراي هماهنگي و برنامه ريزي منطقه پنج پژوهش و فناوري کشور به صورت حضوري و برخط در دانشگاه ايلام برگزار گرديد نشست شوراي هماهنگي و برنامه ريزي منطقه پنج پژوهش و فناوري کشور به صورت حضوري و برخط در دانشگاه ايلام برگزار گرديد نشست شوراي هماهنگي و برنامه ريزي منطقه پنج پژوهش و فناوري کشور به صورت حضوري و برخط در دانشگاه ايلام برگزار گرديد نشست شوراي هماهنگي و برنامه ريزي منطقه پنج پژوهش و فناوري کشور به صورت حضوري و برخط در دانشگاه ايلام برگزار گرديد