شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

اولین رساله دکتری ادبیات کودک و نوجوان کردی در سطح کشور در دانشگاه ایلام دفاع شد

دفاعیه اولین رساله دکتری در حوزه ادبیات کودک و نوجوان کردی در سطح کشور  توسط مهدی احمدی‌خواه دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی  در دانشگاه ایلام برگزار گردید.

   به گزارش روابط عمومی، دفاعیه اولین رساله دکتری در حوزه ادبیات کودک و نوجوان کردی در سطح کشور با عنوان "بررسی تطبیقی ادبیات کودک و نوجوان فارسی و کردی ایران پس از انقلاب اسلامی" توسط مهدی احمدی‌خواه دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی  دانشگاه ایلام با درجه  عالی در دانشگاه ایلام برگزار گردید.

این رساله آثار کودک و نوجوان کردی را در دو بخش شعر و داستان و از دو منظر ساختار و محتوا تحلیل و بررسی نموده، سپس جهت نشان دادن نقاط قوت و ضعف آن با آثار کودک و نوجوان فارسی مقایسه و مطابقت کرده است.
در بخش ساختار، اشعار را از نظر ساختار زبانی، ساختار موسیقیایی و ساختار بلاغی و در داستان 6 عنصر از عناصر  داستانی جمال میرصادقی(پیرنگ، هول و ولا، شخصیت و شخصیت پردازی، صحنه پردازی زمان و مکان، درون مایه و زاویه دید) را مورد بررسی، تحلیل و مقایسه قرار داده است.
 همچنین در بخش محتوا، محتوای اشعار و داستان ها را از 6 منظر؛ مضامین طبیعت گرایانه، مضامین اجتماعی، مضامین دینی، مضامین تعلیمی، مضامین سرگرم کننده و مضامین تربیتی بررسی و مطابقت داده است.
این رساله در 580 صفحه و در 3 فصل با راهنمایی دکتر علیرضاشوهانی ، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ایلام در روز چهارشنبه 9 تیرماه 1400 با درجه ی عالی دفاع شد

این گزارش می‌افزاید: دکتر علیرضا شوهانی عنوان استاد راهنما و آقایان دکتر علرضا اسدی و دکتر محمد تقی جهانی عنوان استادان مشاور این رساله را بر عهده داشته‌اند.

 

اولين رساله دکتري ادبيات کودک و نوجوان کردي  در سطح کشور در دانشگاه ايلام دفاع شد