شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

اختراع مدرس دانشگاه ایلام با عنوان «ساخت نانوسیال جهت تغییر ترشوندگی سنگ کربناته و ازدیاد» ثبت گردید

اختراع دکتر احسان جعفربیگی مدرس دانشگاه ایلام با عنوان «ساخت نانوسیال جهت تغییر ترشوندگی سنگ کربناته و ازدیاد» ثبت گردید.

  به گزارش روابط عمومی، دکتر احسان جعفربیگی استاد مدعو گروه مهندسی شیمی و نفت دانشکده فنی و مهندسی  دانشگاه ایلام در راستای تغییر ترشوندگی سنگ مغزه با هدف بررسی روشهای ازدیاد برداشت از مخازن نفت موفق به ثبت اختراع نوینی جهت افزایش تولید از مخازن نفتی شدند.

بنا به این گزارش:  بیشتر مخازن نفتی ایران در اواخر نیمه دوم عمر تولید خود هستند، که این موضوع اهمیت استفاده از روشهای ازدیاد برداشت نفت را دوچندان میکند، لذا به منظور پیادهسازی روشهای ازدیاد برداشت، آزمایشهای متعددی با هدف امکانسنجی روشهای مختلف ازدیاد برداشت نفت روی نمونههایی از سنگ مخزن (مغزه) انجام میشود تا بر این اساس بهترین روش ازدیاد برداشت نفت انتخاب شود، بدین منظور اختراع انجام شده کمک قابل توجهی به این موضوع خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید: از طرفی با توجه به اینکه مخازن ایران، شکافدار هستند و بهکارگیری روشهای مرسوم ازدیاد برداشت با محدودیت روبه‌روست. بهمنظور افزایش تولید این مخازن به شدت ناهمگن و غیرمعمول، بکارگیری نانوسیالات جدید سنتز شده با ساختاری چندجانبه در مخازن امری ضروری است.

یادآور می‌شود: این اختراع در بازه زمانی سه سال انجام گرفت و در سامانه ثبت مالکیت معنوی و اختراعات با شماره اظهارنامه 140050140003002476 و شماره ثبت 105271 به ثبت رسید.

لازم به ذکر است مقاله اختراع فوق هم در مجله‌ای نفتی با رنکیک Q1 تحت داوری می باشد.

شایان ذکر است دکتر جعفربیگی عضو فدراسیون اختراعات سوئیس IFIA بوده و مدت 7 سال است که به تحقیق  در زمینه پژوهشی ازدیاد برداشت از مخازن نفتی می‌پردازد.