شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

نشست شورای معاونین و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه پنج کشور در دانشگاه ایلام برگزار گردید

با حضور دکتر کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه ایلام، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی راد مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، معاونین فرهنگی دانشگاه های منطقه پنج و رؤسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان، نشست شورای معاونین و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه پنج کشور، صبح دیروز در محل سالن فرزانگان برگزار گردید.

   به گزارش روابط عمومی، در این نشست دکتر  کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به غیرحضوری شدن کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها به علت پدیده کووید 19 در دو سال اخیر، بیان داشت: متأسفانه در این مدت فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی کمتر مورد توجه قرار گرفتند و بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی به بخش‌های دیگری اختصاص یافت.

دکتر کلانتری با تأکید بر اینکه باید به خوبی برای حضوری شدن دانشگاه‌ها در آینده نزدیک آمادگی پیدا کنیم، گفت: توسعه برنامه‌ها و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی باید به صورت جدی در کانون توجه قرار گیرد، تا شور و نشاط بر دانشگاه‌ها حاکم شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، افزود: برای حضوری شدن  و ایجاد شور و نشاط در دانشگاه‌ها،  باید از پتانسیل دانشجویان عضو تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی و مذهبی به خوبی استفاده کرد، تا به نتیجه مطلوب دست یافت.

دکتر کلانتری با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت جهاد تبیین، بیان داشت: امنیت ایران اسلامی به واسطه مجاهدت سربازان وطن، از بسیاری کشورهای جهان بالا‌تر است، اما احساس امنیت بسیار پایین است، که باید با تبیین درست موضوع مانع از هرگونه تخریب و شایعه سازی دشمنان شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، با بیان اینکه جهاد تبیین باید به صورت ویژه در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد، گفت: شیوه‌نامه‌هایی برای اهتمام به این موضوع در سطح دانشگاه‌ها تدوین شده تا روند توسعه علمی کشور و اهمیت مسائل فرهنگی و اجتماعی بصورت دقیق مورد تبیین قرار گیرد و دستاوردهای انقلاب اسلامی در این زمینه برای مردم تشریح شود.

دکتر کلانتری با بیان اینکه دانشجویان میدانداران اصلی  تحولات کشور هستند و لذا باید به آنها میدان عمل داده شود، اظهار داشت:  مقام معظم رهبری به صورت عملی به این موضوع اهتمام دارند و برای همین هر ساله در نشست‌های مختلفی با دانشجویان شرکت می‌کنند و مسائل مختلف کشور را برای آنها تبیین می‌نمایند.  

در این نشست دکتر علی محمدی سرپرست دانشگاه ایلام با بیان اینکه تأثیر اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نامحسوس و درازمدت است، اظهار داشت: جامعه دانشجویی در  دانشگاه ها دارای تنوع فرهنگی، زبانی و فکری است، لذا برای دستیابی به نتیجه مطلوب در برنامهها و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیاز به شناخت محیط، آسیب‌ها و چالشهای موجود و سلایق مخاطبان است.

سرپرست دانشگاه اهتمام به کار گروهی را یکی دیگر از عوامل اصلی موفقیت در انجام اقدامات و برنامه‌های فرهنگی دانست و بیان داشت: حوزه فرهنگی و اجتماعی  حساسیت‌ها، پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاص خود را دارد و بدین لحاظ باید با دوری گزیدن از کار فردی، همفکری و هم‌افزایی و اهتمام در کار جمعی و رعایت ملزومات آن، به فعالیت فرهنگی پرداخت.

دکتر علی‌محمدی مقابله با شبیخون فرهنگی غرب را یکی از وظاایف اصلی دانشگاهیان عنوان کرد و گفت: در فضای مجازی و با استفاده از شگردهای مختلف، ارزش‌های اسلامی و انقلابی مورد هجمه دشمن قرار دارد و در این راستا باید با اهتمام در جهاد تبیین، مانع از تأثیرگذاری مُخرب شبیخون دشمن در بین جوانان شویم.

سرپرست دانشگاه، افزود: دانشجویان آینده سازان ایران اسلامی هستند و بدین لحاظ مسئولین امر باید با هنرمندی، بستر لازم را برای هدایت فعالیت‌های مختلف آنان به سمت ارزش‌های انقلابی و اسلامی آماده کنند، تا مدیرانی متخصص و متعهد را برای آینده جامعه تربیت شوند.

در این نشست دکتر ویسه معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ایلام، گفت: باید یک بازنگری و مطالعه مجدد پیرامون موضوعات فرهنگی به شکل جدی داشته باشیم، که کدام رویه‌ها و روش‌ها می‌توانند در توسعه فرهنگ اثربخش باشند.

دکتر ویسه با بیان اینکه کار در حوزه مسائل  فرهنگی بسیار سخت است، اظهار کرد:  یکی از تعاریفی که برای فرهنگ شده این است که فرهنگ فقط مختص به باورها ،ارزش‌ها و نوع نگاه ما به پدیده‌های در این عالم اجتماعی نیست بلکه خیلی از ابزارها، صنایع و عملکردهایی که ناشی از اقدامات علمی هستند هم در این حوزه تاثیر می‌گذارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از کارهایی که انجام داده‌‌ایم تاثیرگذار نبوده‌اند،گفت: فکر می‌کنم که باید یک بازنگری پیرامون این موضوعات به شکل جدی داشته باشیم و اینکه یک مطالعه مجدد پیرامون اینکه کدام رویه‌ها و روش‌ها می توانند در توسعه فرهنگ اثربخش باشند.

دکتر ویسه ادامه داد: به اعتقاد من رفتارها و عملکرد و  نوع روابط مدیران ما در دانشگاه‌ها بیشتر از جشن‌ها و مراسم‌هایی که انجام می‌دهیم تاثیرگذار بوده است. هرچند که ممکن است این جشن‌ها هم تاثیراتی داشته باشند. وقتی که دانشجو نسبت به مدیران دانشگاه و عوامل فرهنگی دانشگاه تصویر مثبتی پیدا کنند باعث تاثیرپذیری و کارایی بیشتری می‌شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با بیان اینکه تصور ما و همکاران این است که کار فرهنگی کار بسیار سختی است،تصریح کرد: این کارها با تلاش و مطالعه و  البته با هزینه‌هایی که سازمان‌ها و وزارت علوم اختصاص می‌دهد شدنی است چون دانشگاه‌ها مبدا تحولات در جامعه هستند و اداره آینده کشور به دست دانشجویان است باید در این حوزه‌ به خوبی برنامه‌ریزی بکنیم.

در ادامه حاضرین در این نشست به بحث و تبدل نظر پرداختند و راهکارهای مختلف توسعه فعالیت‌های فرهنکی و اجتماعی و اهتمام به جهاد تبیین را مورد بررسی قرار دادند.

لازم به ذکر است در پایان این نشست دکتر حیاتی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان به عنوان دبیر شورای معاونین و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه  پنج کشور انتخاب شد.

 

 

نشست شوراي معاونين و مديران فرهنگي و اجتماعي دانشگاه‌هاي منطقه پنج کشور در دانشگاه ايلام برگزار گرديد نشست شوراي معاونين و مديران فرهنگي و اجتماعي دانشگاه‌هاي منطقه پنج کشور در دانشگاه ايلام برگزار گرديد نشست شوراي معاونين و مديران فرهنگي و اجتماعي دانشگاه‌هاي منطقه پنج کشور در دانشگاه ايلام برگزار گرديد نشست شوراي معاونين و مديران فرهنگي و اجتماعي دانشگاه‌هاي منطقه پنج کشور در دانشگاه ايلام برگزار گرديد نشست شوراي معاونين و مديران فرهنگي و اجتماعي دانشگاه‌هاي منطقه پنج کشور در دانشگاه ايلام برگزار گرديد نشست شوراي معاونين و مديران فرهنگي و اجتماعي دانشگاه‌هاي منطقه پنج کشور در دانشگاه ايلام برگزار گرديد نشست شوراي معاونين و مديران فرهنگي و اجتماعي دانشگاه‌هاي منطقه پنج کشور در دانشگاه ايلام برگزار گرديد