شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

ترویج کتابخوانی ابزاری مؤثر برای رشد و شکوفایی جامعه است

دکتر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه ایلام، عنوان کرد: ترویج کتابخوانی ابزاری مؤثر برای رشد فکری، ارتقاء سطح فرهنگی و شکوفایی جامعه است.

   به گزارش روابط عمومی، همزمان با روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، دکتر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه ایلام از بخش‌های مختلف کتابخانه مرکزی بازدید به عمل آورد و سپس در جمع رئیس و کارکنان کتابخانه مرکزی حضور یافت و با تبریک روز کتابدار، از زحمات این عزیزان تقدیر کرد.

دکتر علی‌محمدی در این نشست، با اشاره به اهمیت کتابخوانی در اسلام، اظهار داشت: اولین آیاتی که بر رسول خدا (ص) نازل شد، با امر به خواندن و الفاظ قلم و علم توأم شده است، که این موضوع نشان از اهمیت خاص اسلام به علم می‌باشد.

سرپرست دانشگاه ایلام با بیان اینکه تمامی دانشمندان نام‌آور تاریخ با کتاب مأنوس بوده و بیشتر وقت خود را با مطالعه سپری کرده‌اند، گفت: مطالعه کتاب، باعث شکوفایی اندیشه‌ها و رشد فکری و علمی جامعه می‌شود.

دکتر علی‌محمدی، زندگی علامه حسن‌زاده آملی را الگویی شایسته و الهام‌بخش در اذهان دانشوران حوزوی و دانشگاهی عنوان کرد و بیان داشت:  علامه حسن‌زاده بیشتر ساعات زندگی خود را به مطالعه اختصاص می‌داد و لذا در علوم مختلف، شامل: عرفان، فلسفی، ریاضیات و نجوم صاحب نظر بود و به تدریس می‌پرداخت.

سرپرست دانشگاه ایلام با اشاره به نقایص موجود در سیستم آموزشی کشور، اظهار کرد: معلمان در مدرسه و اساتید در دانشگاه باید دانش‌ آموزان و دانشجویان را به مطالعه کتب غیردرسی ترغیب کنند، تا زمینه اصلاح بینش آنها نسبت به زندگی و مسائل جامعه به وجود آید.

دکتر علی‌محمدی، هفته کتابداری را یک فرصت مغتنم برای توجه به نهاد کتابخانه و جایگاه کتابداران دانست و خواستار برنامه‌ریزی برای ترغیب اساتید به اهدای کتاب به کتابخانه مرکزی دانشگاه شد.

در این نشست دکتر روشنی رئیس کتابخانه مرکزی با تشکر از بازدید دکتر علی‌محمدی از کتابخانه مرکزی، به روند فعالیت‌های کتابخانه اشاره کرد و گفت: 44 هزار عنوان کتب فارسی، 11 هزار عنوان کتب لاتین،  131 هزار عنوان کتب الکترونیکی، 3000 عنوان پایان ­نامه فارسی و لاتین، 600 عنوان طرح تحقیقاتی، 500 عنوان مجله فارسی و لاتین 300 عنوان اسناد و مدارک فارسی و لاتین در کتابخانه مرکزی دانشگاه ایلام موجود است، که یک سرمایه ارزشمند برای استان ایلام و دانشگاه ایلام می‌باشد.

دکتر روشنی، در خصوص فعالیت بخش‌های مختلف کتابخانه مرکزی، بیان داشت: کتابخانه مرکزی دانشگاه، شامل واحدهایی به شرح ذیل است:

1-بخش خدمات فنی (خرید کتب، فهرست نویسی، کد گذاری)

2-بخش پایان نامه‌ها

3-کتابخانه دیجیتال

4-خدمات عمومی

5-اطلاع‌رسانی

6-مرکز علم سنجی

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه در زمینه فعالیت کتابخانه دیجیتال، اظهار داشت: بیش 100 هزار جلد کتاب از معتبرترین ناشران ایرانی و خارجی در این کتابخانه وجود دارد، که در سطح گسترده‌ای مورد استفاده دانشگاهیان قرار می‌گیرد.

دکتر روشنی در خصوص عملکرد  مدیریت  علم‌سنجی دانشگاه، گفت: این بخش به تحلیل و ارزیابی تولیدات علمی دانشگاه و  بررسی رتبه‌بندی دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی داخلی و بین‌المللی می‌پردازد.

در این نشست، کارکنان کتابخانه مرکزی، به بیان نظرات، مشکلات و پیشنهادت مورد نظر خود پرداختند، که اهم مسائل، حول محورهایی، شامل: خرید کتب جدید بعد از دو سال وقفه در این خصوص، راه‌اندازی سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان قلم چی، تهیه انبار برای کتابخانه و خرید تجهیزات جدید مطرح گردید.

یادآور می‌شود، دکتر علی‌محمدی سررپست دانشگاه بعد از استماع سخنان کارکنان کتابخانه مرکزی، دستور دادند پی‌گیری‌های لازم از طرف معاونت‌های پژوهش و فناوری و پشتیبانی و منابع انسانی برای حل مشکلات مطرح شده در اسرع وقت انجام گیرد.