با هماهنگی و برنامهریزی مرکز هماندیشی اساتید و با حضور دکتر علی محمدی سرپرست دانشگاه ایلام و حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدوی راد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ایلام، و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر سراج و حجتالاسلام و المسلمین دکتر اکبرنژاد نشست علمی سیره علمی و عملی علامه سید محمد حسین طباطبایی صبح روز چهارشنبه 1400/08/26 در محل سالن فرزانگان برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی، در این نشست که به صورت حضوری و برخط و با شرکت جمع زیادی از اعضای هیأت علمی برگزار گردید، دکتر علیمحمدی سرپرست دانشگاه ایلام با بیان اینکه خداوند در قرآن انسان را دعوت به توحید، اخلاقمداری، مسئولیتپذیری، تزکیه نفس، رعایت ارزشهای دینی و انسانی کرده است، گفت: یکی از روشهای تربیتی قرآن کریم ارائه الگوهای ارزشمندی است، که دارای صفات ممتاز معنوی بودهاند، تا انسانها بتوانند با تأسی و پیروی از سیره آنان در اصلاح و تربیت فردی و اجتماعی خود بکوشند و به مدارج والای دینی و علمی دست یابند.
دکتر علیمحمدی با بیان اینکه همه انسانها در طول زندگی با سختیهای مختلفی روبرو میشوند، که ممکن است آنها را از کسب موفقیت باز دارد، اظهار داشت: پرداختن به سیره عالمان دینی که با رنج و مشقت زیاد و چشمپوشی از امتیازات و لذتها توانستهاند به مدارج عالی دست یافته و زمینهساز تحول در جوامع شوند، میتواند تلقی انسان را در مورد زندگی دنیوی تصحیح کند، به گونهای که نه تنها از سختیها و تنگناها نهراسد؛ بلکه آنها را تبدیل به فرصت نماید و در پیچیدگیهای زندگی اجتماعی و روزمره، مسیر موفقیت را بیابد و پلههای کمال را طی نماید.
سرپرست دانشگاه ایلام، سیره علمی و عملی علامه محمد حسین طباطبایی را یک الگوی ناب برای دانشجویان و دانش پژوهان دانست و گفت: باید با دقت سیره رفتاری بزرگان دین در حوزههای مختلف اجتماعی، خانوادگی و علمی را مورد مُداقه قرار دهیم تا اینکه تجربه و انگیزه لازم برای تزکیه نفس و کسب معرفت در ما به وجود آید.
ایشان در ادامه اظهار داشت: علامه طباطبایی علیرغم جایگاه والای علمی و دینی، تسلط بر دانشهای مختلف عرفانی، فلسفی، حدیثی، فقهی و تفسیری و وجود شاگردان بیشمار و ممتاز، از چنان تواضع و فروتنی در مراودات اجتماعی و تدریس در حوزه برخوردار بوده است، که آدمی را به شگفتی وا میدارد.
در این نشست حجتالاسلام و المسلمین مهدویراد مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ایلام، میراث فکری علامه طباطبایی را عقبه فکری شکلگیری انقلاب اسلامی دانست و گفت: علامه طباطبایی بر اساس مقضیات زمان و نیاز حوزهههای علمیه و علیرغم مخالفتهایی که وجود داشت، به طرح و تدریس علوم عقلی و فلسفی پرداخت و راه را برای افراد دیگر هموار کرد، که این موضوع یکی از علل شکلگیری مبانی معرفتی انقلاب اسلامی بود.
در ادامه این نشست، حجتالاسلام و السملمین دکتر اکبرنژاد شاگردپروی را یکی از ویژگی های برجسته علمه طباطبایی عنوان کرد و یادآور شد: حضرت علامه با ایجاد ارتباط عاطفی و گذاشتن وقت، موفق شد شاگردان برجستهای تربیت نماید، که هر یک خود به استوانهای علمی تبدیل شدند.
دکتر اکبرنژاد، کتاب تفسیر المیزان را یک میراث ارزشمند در تاریخ اسلام و تشیع دانست و با ذکر ویژگیهای مختلف این کتاب، تأکید کرد: علامه طباطبایی؛ 17 سال وقت خود را به صورت کامل برای تألیف این کتاب اختصاص داد و توانست مطالب ارزشمندی در قالب این تفسیر عرضه نماید، که دارای ویژگیهایی، شامل: طرح مبسوط مباحث، نقادی عالمانه، پرداختن به مباحث نوین اجتماعی و توجه به سیاق میباشد.
در ادامه این نشست حجتالاسلام و المسلمین دکتر سراج رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی، به بیان جایگاه و دیدگاههای فکری و فلسفی علامه طباطبایی پرداخت و تفاوتهای فلسفه صدرایی و فلسفه مورد نظر علامه را تبیین کرد.
حجتالاسلام و المسلمین سراج با بیان اینکه برخلاف ادعاهای مطرح شده، علامه طباطبایی یک نوصدرایی نیست، گفت: مرحوم علامه در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم، موضوع اعتبارات را برای اولین بار مطرح میکند و از جمله اینکه بحث حکومت سازی بر مبنای ولایت و امامت را طرح کرده، که در فلسفه صدرایی اصلاً وجود ندارد.
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی در ادامه نوآوریهای فلسفی علامه طباطبایی شامل: قلمرو ادراک، ادراکات اعتباری، معقولات و اثبات واجب را تشریح کرد.