شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

حجاب عامل زیبایی برای بانوان است

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سراج رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی، گفت: زیبا بودن و آراسته بودن در چارچوب شرع مورد پذیرش اسلام می‌باشد و با این رویکرد حجاب عامل زیبایی برای بانوان است.

  به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سراج رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی در نشست معرفت‌افزایی حجاب و عفاف، که به همت پایگاه مقاومت کارکنان دانشگاه و همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و با حضور بانونان کارمند صبح روز چهارشنبه 1400/10/22 در محل سالن فرزانگان برگزار گردید، با بیان اینکه موقعیت اجتماعی زنان در جامعه ما ضعیف است، اظهار داشت: عدم خودباوری یک از نقاط ضعف اصلی بانوان در جامعه ماست، که متأسفانه به توانایی‌های خود باور ندارند و لذا نمی‌توانند تمام حقوق خود را استیفا کنند.

 حجت‌الاسلام و المسلمین سراج، تصریح کرد: باید دختران را از سن خیلی پایین آموزش داد تا اعتماد به نفس یافته و زمینه بالندگی توانایی‌های خود را فراهم آورند.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی، عدم شناخت وظایف را یکی دیگر از مشکلات بانوان در جامعه ایران اسلامی عنوان کرد و گفت: زنان باید هنرمندانه محیط خانواده را مدیریت کنند و با کمترین هزینه و بدون اینکه باعث سردی محیط خانوادگی شوند، رویکردهای سنتی را کنار زده و به فراخور دنیای جدید وظایف خود را انجام دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سراج، تعصب‌های نابجا را یکی دیگر از مشکلاتت زنان دانست و بیان داشت: بر اساس عرف، باورهای غلطی در ذهن زنان و مردان جامعه شکل گرفته، که مانع رشد زنان می‌گردد. برای نمونه این باور غلط در ذهن بعضی خانم‌ها وجود دارد، که در یک دعوا و یا بگو مگوی خانوادگی، آقایان باید برای عذرخواهی پیشقدم شوند، که انتظاری اشتباه است، بلکه زن و مرد بنا به شرایط و نقش خود در مباحث مطرح شده باید در عذرخواهی پیشقدم شوند.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی با بیان اینکه مردسالاری با ارجاع اشتباه به آیه «الرجال قوامون علی النساء» بصورت یک عرف در جامعه ما درآمده است، گفت: معنای این آیه مردسالاری نیست، بلکه منظور مدیریت در چارچوبی خاص است.

دکتر سراج برداشت‌های ناروا از متون دینی به زیان زنان را یکی دیگر از مشکلات مطرح در این زمینه دانست و اظهار داشت: نباید بر اساس برداشت‌ها و تفاسیر نادرست، حقوق زنان را محدود کرد.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی با بیان اینکه در بحث حجاب چند نوع پوشش داریم، گفت: بر اساس آیه 31 سوره نور، زنان و مردان باید حجاب بصری را رعایت کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سراج، افزود: همچنین باید به حجاب شنیداری و گفتاری پایبند باشیم.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی، در زمینه حجاب پوششی، بیان داشت: بر اساس آیه 31  سوره نور: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ»، زنان باید بدن خود را برای اینکه در معرض دید قرار نگیرند و اذیت نشوند، پوشیده نگه دارند.

دکتر سراج، افزود: به نوع و رنگ پوشش در قرآن اشاره نشده و زنان بر اساس سلیقه خود  و عرف معمول جامعه، می‌توانند حجاب خود را انتخاب کنند.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی، یادآور شد: نباید رنگ و لباسی انتخاب کرد، که باعث خیره شدن نگاه دیگران شد، که در آن صورت زمینه اذیت و آزار زنان فراهم می‌گردد.

دکتر سراج با تأکید بر اینکه حجاب خود یک عامل زیبایی است، اظهار داشت: زیبا بودن و آراسته بودن در چارچوب شرع مورد پذیرش اسلام است و لذا باید حجاب را به عنوان عامل زییایی برای زنان تبیین کرد.