شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاه در سطح داخلی و جهانی؛ کنفرانس بین‌المللی پیامدهای جهانی کرونا برگزار می‌گردد

دکتر علی‌اکبری رئیس دانشگاه ایلام عنوان کرد: ایفای مسئولیت اجتماعی از تعهدات اصلی   دانشگاه ایلام در سطح داخلی و بین‌المللی است و برگزاری کنفرانس بین‌المللی پیامدهای جهانی کرونا برای رفع و غم و اندوه بشر در راستای التزام به این رسالت با کمک دانشگاه UTM مالزی و همکاری شش دانشگاه داخلی و خارجی دیگر در حال برگزاری می‌باشد.

   به گزارش روابط عمومی، دکتر علی‌اکبری رئیس دانشگاه ایلام در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی پیامدهای جهانی کرونا که بصورت حضوری و برخط صبح امروز در محل سالن فرزانگان برگزار گردید، به تاریخچه و وضعیت کنونی دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاه ایلام در سال 1976 تاسیس گردید و در حال حاضر دانشگاهی بین‌المللی   و دارای 8 دانشکده و آموزشکده، 40 گروه آموزشی و دو موسسه تحقیقاتی است، که بیش از 220 عضو هیأت علمی تمام وقت و 200 استاد مدعو در آن مشغول تدریس می‌باشند.

دکتر علی‌اکبری افزود: 7500 دانشجو، که از این تعداد 500 تن دانشجوی بین‌المللی هستند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اشتغال به تحصیل دارند.

رئیس دانشگاه یادآور شد: دانشگاه ایلام به دنبال روابط دوجانبه و چند جانبه با همتایان تحقیقاتی و آموزشی در سراسر جهان می‌باشد و در این راستا هم‌اکنون با 14 دانشگاه از جمله سه دانشگاه از کشور مالزی، تفاهم نامه همکاری آموزشی و پژوهشی امضاء کرده است.

دکتر علی‌اکبری با اشاره به روابط خوب دانشگاه ایلام با دانشگاه‌های خاور دور خاطرنشان کرد: در سال 2019، دانشگاه ایلام و دانشگاه UTM مالزی همکاری متقابل را برای تحقیقات و امور دانشگاهی برنامه ریزی کرده‌اند و  کنفرانس حاضر نتیجه این ابتکار است.

رئیس دانشگاه افزود: با توجه به تجربه قبلی هردو دانشگاه در سازماندهی و اداره کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی و با توجه به همکاری قبلی با دو دانشگاه ترکیه و با بهره‌مندی از همکاری آکادمی تمدن اسلامی، تیم همکاری بین‌المللی واقعی و چند جانبه شکل گرفت.

پروفسور علی‌اکبری التزام به رسالت اجتماعی را یکی از تعهدات دانشگاه ایلام عنوان کرد و گفت: ما برای ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاه،  تصمیم گرفتیم شرایط مناسبی را برای دانشمندان، محققان و صاحب‌نظران در اقصی نقاط جهان فراهم نماییم، تا نظرات و یافته‌های خود را برای رفع غم و اندوه بشر به اشتراک بگذارند و به همین جهت عنوان کنفرانس، «بررسی پیامدهای جهانی کرونا» قرار گرفت، برای اینکه کرونا یکی بیماری همه‌گیر است، که کل جهان را با خطر و چالش جدی مواجه کرده و زندگی روزمره مردم را هم تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس دانشگاه در ادامه تأثیرات مختلف کووید 19 در سطح جهان اشاره کرد و گفت: کووید 19، جهان را در تمام زمینه‌ها تحت تأثیر قرار داده و همچنان هم در حال اثر گذاری است و این واقعیتی است که ما هرگز  به آن فکر نکرده بودیم. بواقع کرونا هیچ منطقه‌ای را بی تاثیر نگذاشت و با توجه به پیامدهای مختلفی که به همراه داشت، به تعبیری می‌توان آن را رنسانس قرن حاضر با تأثیری بیش از انتظار عنوان کرد، اما با وجود تأثیرات مضر و مرگبار آن؛ می‌توان  برای مقابله با موارد مشابه در آینده تجربه اندوزی نمود. 

دکتر علی‌اکبری، افزود: کووید 19، ما را به تلفیق نگرانی‌های محلی و جهانی رهنمون می‌کند، برای اینکه این بیماری فراگیر روشن ساخت، که حتی اگر به موضوعات محلی اهمیت دهیم، لازم است در یک چهارچوب جهانی عمل نمائیم.

رئیس دانشگاه، اضافه کرد: ما از همه‌گیری و فراگیری کووید 19،   فهمیدیم که یک مورد بیماری در کشور چین می‌تواند سرنوشت تمام مردم دنیا را تحت تأثیر قرار دهد و ایمنی ما نتیجه رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط سایر شهروندان در نقاط مختلف جهان خواهد بود.

رئیس دانشگاه باور علماء و شاعران ایرانی در طول تاریخ که الهام‌بخش فضیلت و انسانیت بوده‌اند، را «جهان‌محور»  عنوان کرد و اظهار داشت: سعدی، شاعر بزرگ ایرانی قرن سیزدهم میلادی، با اشعار نابی که دارد، باوری فرامرزی را درباره درد و رنج مشترک انسان‌ها ارائه نموده است و معتقد است آرامش ما نمی‌تواند جدای از سلامت و آرامش دیگران در نقاط مختلف جهان باشد.

پروفسور علی‌اکبری در ادامه به تأثیرپذیری آموزش عالی کشورها از کووید 19 اشاره کرد و بیان داشت:  این بیماری  مربیان و مسئولان دانشگاه‌ها را وادار کرد تا آموزش مجازی، آنلاین و از راه‌دور را جایگزینی قابل اعتماد برای آموزش حضوری بدانند و لذا نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها، برای آموزش آنلاین غیرقابل انکار است و آموزش دنیای پساکرونا به هیچ وجه نمی‌تواند اهمیت تلفیق آموزش مجازی و حضوری را نادیده بگیرد.

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه محققین رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی از سراسر جهان در برگزاری این کنفرانس مشارکت دارند، گفت: بر خود لازم می‌دانم مراتب سپاسگزاری خود را از محققان و پژوهشگران گرامی از قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا که با بهره‌گیری از امکانات آنلاین، بیش از 100 مقاله را در این کنفرانس به اشتراک گذاشته‌اند اعلام بدارم و یادآور شوم که مشارکت و ارائه سخنرانی‌های علمی آنها، این کنفرانس را به یک تلاش علمی موفق جهانی تبدیل کرده است.

پروفسور علی‌اکبری با بیان اینکه  دانشگاه ایلام خود را مدیون تعدادی از مدیران آموزش عالی و گروه‌های تحقیقاتی  و پژوهشی  در سازماندهی و اداره این رویداد بزرگ علمی و تحقیقاتی می‌داند، اظهار کرد: همچنین برخود لازم می‌دانم از پروفسور احمد فوزی اسماعیل رییس دانشگاه UTM، پروفسور مومن شاهین رییس دانشگاه نامیک کمال، پروفسور محمت زلکا رییس دانشگاه اسکودار و پروفسور دکتر زیداتون رییس دانشکده علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه UTM،  برای توجه و واکنش مثبت و سریع آنها به این خطر جهانی و پاسخ مثبت آنها به این فعالیت تحقیقاتی جهانی قدردانی نمایم. برای اینکه این عزیزان سخاوتمندانه از پیشنهاد دانشگاه ایلام استقبال کرده و بطور مقتضی اقدامات لازم را برای سازماندهی این کنفرانس مشترک انجام دادند.

رئیس دانشگاه افزود:  بر خود لازم می‌دانم مراتب قدردانی و تشکر خود را از دکتر نصرالحسام بن نور محمد رییس آکادمی تمدن اسلامی مالزی، پروفسور کاماروز امان یوسف  رییس گروه تحقیقات تمدن غرب آسیا و دکتر منصوره ابراهیمی  مدیر کمیته کاری کنفرانس را ابراز نمایم.

دکتر علی اکبری در پایان سخنان خود با دعوت از حاضران و شرکت کنندگان کنفرانس برای حضور در دانشگاه ایلام بعنوان استاد مدعو یا دانشجوی دکترا، تأکید کرد:  ما به دنبال توسعه و تقویت روابط بین‌المللی در همه زمینه‌های همکاری دانشگاهی هستیم.