شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

در سیستم جدید آموزشی آنلاین دانشگاه امکان فعالیت 1800 نفر بصورت همزمان و بیش از 5000 نفر بصورت غیرهمزمان فراهم است

دکتر علی‌اکبری رئیس دانشگاه ایلام عنوان کرد: با اختصاص هفت سرور جدید زمینه ارتقاء کیفیت سیستم آموزش آنلاین دانشگاه فراهم گردید، به گونه‌ای که الان امکان  حضور همزمان 1800 نفر و بیش از 5000 نفر بصورت غیرهمزمان فراهم شده است/رؤیای تحقق دولت الکترونیک در دانشگاه ایلام در حال انجام است.

   به گزارش روابط عمومی، دکتر محمد علی‌اکبری رئیس دانشگاه با اشاره به آثار و تبعات شیوع پدیده کرونا در سطح کشور، اظهار داشت: بعد از اینکه در اواخر سال گذشته متأسفانه کرونا در سطح کشور شیوع یافت و با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا، کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها تعطیل شدند، در این میان تنها راه‌حل موجود بهره‌مندی از فضای مجازی و آموزش‌های آنلاین بود و علیرغم اینکه دانشگاه ایلام آمادگی  لازم را در این زمینه نداشت، با اهتمام مدیران و کارشناسان مربوطه در کوتاه‌ترین زمان آموزش مجازی در تراز دانشگاه‌های بزرگ در دانشگاه راه‌اندازی گردید و ابتدا سامانه «پروفایل اساتید» در آخر سال تا تعطیلات نوروز 1399 جهت بارگذاری مطالب درسی در اختیار اساتید و دانشجویان قرار گرفت، اما چون صرفاً بارگذاری مطالب کفایت نمی‌کرد، سامانه‌های ادوبی کانکت و کلاس آنلاین نیز به همین منظور راه‌اندازی شد.

دکتر علی‌اکبری، خاطرنشان کرد: هم اکنون دانشگاه ایلام از بهترین‌های زیرساخت‌های آموزشی مجازی بهره‌مند است و دانشجویان و اساتید با استفاده از این سامانه‌ها در تعامل هستند.

رئیس دانشگاه با اشاره به اقدامات انجام شده برای ارتقاء کیفیت آموزش الکترونیک در دانشگاه ایلام در ترم جاری، گفت: برای بهبود کیفیت تعداد سرورهای آنلاین را از دو به شش افزایش دادیم و یک سرور اختصاصی برای برگزاری کنفرانس‌ها، دو  سرور  STUAN در ایلام و تهران و دو سرور برای سرویس  LMS تهیه گردید، که  مجموعاً با 84 هسته پردازش، ظرفیت ذخیره سازی به نزدیک 12 ترابایت افزایش یافت.

دکتر علی‌اکبری، یادآور شد: تغییرات انجام شده به ما این امکان را می‌دهد که همزمان 1800 نفر آنلاین و بیش از 5000 نفر بصورت غیرهمزمان از سرویس آموزشی دانشگاه استفاده کنند.

رئیس دانشگاه از جمله مزیت آموزشی مجازی دانشگاه را استفاده از سیستم‌های متن باز (open source) عنوان کرد و یادآور شد: این سیستم در تراز جهانی بوده و بصورت رایگان و در سطح بین‌المللی پشتیبانی می‌شود و استفاده از آن مثل سرویس‌های ادوبی کانکت غیرقانونی و غیر رسمی نیست.

دکتر علی‌اکبری با بیان اینکه این سیستم آنلاین جدید دارای قابلیت‌های متنوع و مختلف آموزشی است، اظهار کرد: اشتراک وایت برد، نوشتن همزمان استاد و دانشجو بر روی وایت برد، اشتراک تصویر محتوا، اشتراک یک نرم افزار خاص بجای میز کار، پشتیبانی کامل از زبان فارسی، امکان ضبط کلاس‌ها، پخش فیلم، امکان طرح سؤال و جواب استاد و دانشجو، برگزاری آزمون آنلاین بصورت فرمول‌های مختلف تشریحی، تستی و غیره و امکان به هم ریختن سؤالات و جلوگیری از تقلب را دارا می‌باشد.

رئیس دانشگاه ایلام در ارزیابی خود از سیستم آنلاین آموزشی، گفت: در این نوع سیستم آموزشی مدیریت زمان به خوبی صورت می‌گیرد و همچنین کیفیت انتقال محتوا در زمان کمتری انجام می‌گیرد، چنانکه در زمان 30 دقیقه‌ای می‌تواند به اندازه کلاس یک ساعت و نیمی حضوری محتوا منتقل نماید.

دکتر علی‌اکبری وجود انگیزه را یکی از ملاک‌های مهم برای موفقیت در این نوع آموزش عنوان کرد و گفت: دانشجو در آموزش آنلاین امکانات بیشتری در اختیار دارد و از طرفی دیگر نیاز به جزوه هم نیست و بصورت مکرر می‌تواند محتوای درسی را مرور نماید. اما دانشجو برای حضور منظم و جلوگیری از فراموشی باید برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشد، که در این میان وجود انگیز خیلی مهم است و لذا انتظار می‌رود که اساتید محترم انگیزش لازم را در دانشجویان ایجاد نمایند و آنان را به شرکت فعال در کلاس آنلاین ترغیب کرده، که در این صورت سیستم مجازی پتانسیل بسیار بالایی برای یک آموزش با کیفیت را دارا است.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه برنامه درازمدت دانشکاه ایلام این است که آموزش الکترونیک نهادینه گشته و در کنار آموزش حضوری نقش مکمل را داشته باشد، اظهار داشت: همچنین در نظر داریم برای برگزاری دوره‌های آموزشی آزاد، دوره‌های دکتری داخل و خارج و کنفرانس‌ها از این ظرفیت استفاده نمائیم.

دکتر علی‌اکبری با بیان اینکه رویای دولت الکترونیک در دانشگاه ایلام در حال محقق شدن است، گفت: با  افزایش اعتبار موردنیاز برای توسعه فن آوری اطلاعات، ایجاد سامانه‌های الکترونیکی جدید و ارائه خدمات مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی،  دانشجویی، اداری و مالی در بستر فضای مجازی، دانشگاه ایلام با اقتدار به سمت تحقق صدرصدی دولت الکترونیک در حرکت است.