شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

توسعه بهره‌وری و استقرار آن در دانشگاه ایلام یکی از دستاوردهای درخشان شش سال گذشته است

دکتر  سلاورزی‌زاده مدیر  برنامه، بودجه، تحول اداری و بهره‌وری دانشگاه، عنوان کرد: کاهش نیروی کارمندی، افزایش نیروی هیأت علمی متخصص و افزایش جذب دانشجو  در کنار برنامه محوری، بودجه‌ریزی عملیاتی و توسعه دولت الکترونیک؛ زمینه توسعه بهره‌وری و استقرار آن در دانشگاه ایلام را فراهم کرد، که این مهم یکی از دستاوردهای درخشان شش سال گذشته می‌باشد.

   به گزارش روابط عمومی، دکتر  محمد سلاورزی‌زاده مدیر  برنامه، بودجه، تحول اداری و بهره‌وری دانشگاه  در توضیح تعریف بهره‌وری، اظهار داشت: بهره‌وری، کیفیت بهره‌برداری از منابع  (منابع مالی و منابع انسانی) یک سازمان با کمترین هزینه (ورودی) و بیشترین  سودمندی (خروجی) است. بنابراین بهره‌وری سازماندهی بهینه منابع سازمان در راستای اخذ بیشترین خروجی با کمترین ورودی می‌باشد، که اگر به معنای نسبت ستاده‌ها به داده‌ها آن را در نظر بگیریم، دربرگیرنده اثربخشی، کارایی و استمرار در انجام کار است.

دکتر سلاورزی‌زاده با بیان اینکه بر اساس آمار و اطلاعات متقن و ارزیابی سازمان برنامه بودجه استان و اداره کل برنامه و بودجه وزارت عتف، شاخص‌های بهره‌وری در دانشگاه ایلام در شش سال اخیر ارتقاء یافته است، گفت: برنامه دانشگاه مبتنی بر کاهش نیروی کارمندی، افزایش نیروی هیأت علمی متخصص و افزایش جذب دانشجو   بوده است، که در این راستا  و در حالی که نیروی کارمندی  دانشگاه در سال 1393 مجموعاً 439 نفر بوده، این تعداد در سال 1398 به 408 نفر کاهش یافته است. در حالی که فضای آموزشی دانشگاه دو برابر شده است. اما در بخش هیأت علمی که راهبرد دانشگاه در این زمینه مبتنی بر جذب مرتب اعضای هیات علمی با رتبه استادیاری، کاهش اعضای هیأت علمی با رتبه مربی و افزایش اعضای هأت علمی با مرتبه استاد تمامی و  دانشیاری بوده است و  شاخصی مهم در توسعه آموزش عالی می‌باشد، آمار مربوطه از لحاظ کمی و کیفی افزایش یافته و در حالی در سال 1393 مجموعاً 185 نفر در دانشگاه مشغول فعالیت بوده‌اند، این آمار در سال 1398 به 214 نفر افزایش یافته است. نسبت تغییرات شامل: تعداد یک نفر استاد تمام، 24 دانشیار، 119استادیار و 41 مربی در سال 1393 به تعداد 8 تن استاد تمام، 58 دانشیار، 130 استادیار و 18مربی بوده است.

وی افزود: این آمار مطلوب موجب بهبود شاخص­های استاندارد شامل نسبت هیأت علمی به کارکنان،  نسبت دانشجویان به هیأت علمی و نسبت دانشجویان به کارکنان  شده و زمینه توسعه فعالیت‌های آموزشی، پژوهش و فناوری و فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و ارتقاء جایگاه آن در سطح ملی و جهانی را فراهم کرده است.

مدیر برنامه و بودجه دانشگاه در بخش دیگر سخنان خود به انجام فرآیند برنامه‌ریزی در دانشگاه ایلام پرداخت و اظهار داشت: تمام فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در دانشگاه ایلام بر اساس برنامه انجام می‌گیرد و به قول دکتر علی‌اکبری ریاست محترم دانشگاه، هیچ اتفاقی در دانشگاه ایلام تصادفی نیست، بلکه همه امورات بر اساس برنامه انجام می‌گیرد و لذا علاوه بر برنامه راهبردی پنج ساله دانشگاه (1400-1396) که اهداف، وظایف  و برنامه‌ها دانشگاه  تا سال  1400 مشخص گردیده است، برنامه عملیاتی سالیانه نیز با هدف حرکت در مسیر برنامه راهبردی پنج ساله و داشتن افق دید یکساله برای توسعه و آبادانی دانشگاه و قابلیت ارزیابی و قضاوت آسان در یک فرآیند منسجم هر ساله تدوین و اجرا می‌گردد. همچنین با هدف نظارت بر حسن اجرای این برنرامه و دستیابی به اهداف آن در همه حوزه ها، سامانه پایش برنامه عملیاتی به صورت آنلاین طراحی گردید، که هر شش ماه یک بار و به صورت الکترونیکی، نحوه اجرای این برنامه و اهداف طراحی شده مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد.

دکتر سلاورزی‌زاده در ادامه به موضوع «بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد» در دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: یکی از بهترین اقداماتی که در شش سال اخیر در دانشگاه ایلام در حال انجام است، اجرای بودجه‌ریزی عملکرد می‌باشد، که در واقع به ارزیابی میزان هزینه خدمات ارائه شده می‌پردازد. غایت بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد محاسبه قیمت تمام شده خدمات آموزشی و پژوهشی است، که در پایان مشخص می‌شود دانشکده‌ها چه میزان دانشجو را با چه میزان هزینه‌ای تربیت کرده‌اند و لذا دانشکده‌ای که با هزینه‌ای کمتر، دانشجوی بیشتری پرورش داده باشد، از بهره‌وری بالاتری برخوردار است.

مدیر برنامه و بودجه دانشگاه یادآور شد: توسعه دولت الکترونیک یکی دیگر از اقداماتی بوده، که زمینه توسعه بهره‌وری در دانشگاه ایلام را فراهم کرده است. برای تحقق  این فرآیند اقداماتی شامل: افزایش اعتبار موردنیاز برای توسعه فن آوری اطلاعات، ایجاد سامانه‌های الکترونیک و ارائه خدمات الکترونیکی  انجام شده است.